اجزای چیدمان و دکوراسیون

طراحی غرفه نمایشگاهی به شکل اصولی

اصول طراحی غرفه برای کسانی که قصد حضور در یک نمایشگاه معمولی یا بین المللی را دارند، بسیار مهم است. در یک نمایشگاه، تعداد زیادی از صاحبان کسب و کارها، مشتریان بالقوه و بالفعل در کنار هم حضور پیدا می کنند. طراحی یک غرفه استاندارد، اصولی و زیبا می تواند بیانگر اهداف این شرکت ها و کسب و کارها باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

معرفی اصول طراحی غرفه سازی

به صورت کلی اصول طراحی غرفه سازی در این را می توان در دو دسته بندی جداگانه تعریف کرد. این اصول با توجه به نوع نمایشگاه ها و فضای آنها تعریف می شود. دسته اول شامل نمایشگاه هایی می شود که به صورت سمینار برگزار می شوند. اصول غرفه سازی در این نمایشگاه ها چندان پیچیده نیست و خیلی سریع برپا و دوباره جمع می شوند. این نمایشگاه ها معمولا در سالن های اجتماعات برگزار می شوند که رفت و آمد و پیچیدگی چندانی نیز ندارند.

مهمترین اصول طراحی غرفه مخصوص  نمایشگاه هایی در محل دائمی است. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از اجرای اصول طراحی غرفه باید در نظر گرفت، آشنایی با فضای نمایشگاه است که بسیار اهمیت دارد. امکان اجرای اصول مختلف جهت طراحی یک غرفه مناسب در سالن‌های نمایشگاهی وجود دارد که اولویت این کار آشنایی با مکان و فضای آن می‌باشد.

 

طراحی غرفه نمایشگاهی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

توجه به اصول طراحی غرفه در نمایشگاه‌ها برای غرفه داران بسیار مهم است و بسیاری از آنها  هزینه های بسیاری در این زمینه صرف می‌کنند. یک غرفه در واقع مکانی مناسب برای نمایش محصولات و خدمات یک کسب و کار یا شرکت است. طراحی غرفه باید کاملا استاندارد و با توجه به اهداف شرکت یا مجموعه مورد نظر صورت گیرد. در طراحی غرفه ها باید ابعاد و شرایط گوناگونی را در نظر داشت تا بتوان نیازهای مخاطب را با توجه به حوزه و نوع محصولی که ارائه می دهد را پوشش داد. به صورت کلی، طراحی غرفه های نمایشگاهی باید دارای ویژگی های زیر باشد.

در طراحی غرفه باید به جذابیت آن توجه ویژه ای داشت.
در طراحی و اصول غرفه ها باید به نوع کالا و خدمات شرکت توجه کرد.
یک غرفه مناسب باید دارای وضعیت مکانی استانداردی باشد.
طراحی غرفه باید بیانگر یک پیام قابل فهم و واضح برای مخاطبان و بازدیدکنندگان باشد.
در طراحی غرفه ها باید به ایجاد ارتباط بین ظاهر غرفه و نوع حوزه شرکت توجه داشت.
کف سازی غرفه نمایشگاهی، طراحی دیوارها، استفاده از رنگ ها و بنرهای مناسب روی جذابیت و تاثیرگذاری آن نقش دارند.

ادامه مطلب  چطور با استفاده از آباژور فضای منزل را زیباتر کنیم؟

images_1704878186_659e606ae94b2.jpg

مهمترین اصول طراحی غرفه های نمایشگاهی

موارد بسیار زیادی وجود دارند که باید هنگام اجرای اصول طراحی غرفه ها مورد توجه قرار گیرند. در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

رعایت نظم در طراحی غرفه: اساس و پایه اصول طراحی غرفه ها، رعایت نظم است که به آن یکپارچگی خاصی می دهد. رعایت نظم لازمه طراحی غرفه های مدرن و اصولی در نمایشگاه های مختلف از جمله فضاهای بین المللی است. رعایت این نکته به تنهایی بیانگر داشتن سازمانی اصولی با خدمات یا محصولاتی با کیفیت است.
مکان مذاکرات در غرفه ها: در غرفه های نمایشگاهی، علاوه بر نمایش محصولات و خدمات، باید فضایی خاص برای انجام مذاکرات نیز در نظر گرفته شود. ایجاد یک دکوراسیون زیبا در این قسمت، می تواند روی بازدیدکنندگان از غرفه تاثیرگذار باشد.
طراحی غرفه با توجه به نوع محصولات: استفاده از فضای غرفه برای نمایش کامل محصولات، یکی دیگر از مهمترین اصول طراحی غرفه ها به شمار می آید. استفاده از نورپردازی مناسب، داشتن فضای کافی برای نمایش محصولات و امکان حضور بازدیدکنندگان از نزدیک جزء موارد مهمی است که باید در طراحی غرفه به آن توجه شود.
مساحت غرفه نمایشگاهی: طراحی غرفه ها با توجه به مساحت داده شده به کسب و کار یا شرکت، می تواند متغیر باشد. امکان اجرای انواع طراحی ها با توجه به مساحت در نظر گرفته شده توسط طراحان و اجرا کنندگان وجود دارد.

 

نکات طراحی غرفه نمایشگاهی در سالن های بسته

امکان غرفه سازی کوچک و بزرگ در مکان های مختلف در نمایشگاه های بین المللی و معمولی توسط سازندگان غرفه ها وجود دارد. کاربردی ترین مصالح برای ساخت غرفه ها های نمایشگاهی، اسپیس فریم ها هستند. این مصالح از جنس آلومینیوم ساخته شده اند که به وسیله ابزارهای مخصوص به یکدیگر متصل می شوند. اسپیس فریم ها را می توان در ساخت غرفه های داخل سالن های نمایشگاهی و فضاهای باز استفاده کرد.

غرفه سازی داخل سالن نمایشگاهی با غرفه های فضای باز متفاوت اند. اهمیت به نکات اصولی در این زمینه، می تواند تاثیر بالایی روی میزان بازدیدکنندگان از غرفه و ایجاد ارتباط موثر با آنها داشته باشد.

یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه، طراحی یک غرفه شاخص و اختصاصی است. استفاده از لوگو و نام اصلی شرکت روی دیواره‌ها و استندهای غرفه‌ها باعث می شود تا برند مورد نظر بیشتر در دید بازدیدکنندگان قرار گیرید. انتخاب رنگ سازمانی در طراحی استندهای غرفه نیز یکی از موارد مهمی است که می‌تواند توجه ها را به سمت غرفه مورد نظر جلب کند.
استفاده از نورپردازی درست یکی از نکات اصولی در طراحی غرفه های داخل سالن نمایشگاهی به شمار می آید. به کمک نورپردازی می توان عناصر یا محصولات داخل غرفه را به صورت برجسته نمایش داد. البته باید به تعادل و میزان نورپردازی نیز توجه داشت چون استفاده از نور زیاد نیز می تواند نتایج منفی داشته باشد.

ادامه مطلب  اشنایی با صفر تا صد پارتیشن اداری در اجرای دکوراسیون اداری

images_1704878205_659e607d5b418.jpg

اصول طراحی غرفه در فضای باز

اجرای اصول طراحی غرفه ها در فضاهای باز نیز شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد. در فصل های بهار و تابستان که هوا در اکثر شهرها و مناطق گرم است، بسیاری از نمایشگاه ها در فضاهای باز برپا می شوند. رعایت برخی از اصول در غرفه سازی فضای باز با سالن های بسته متفاوت است که باید به درستی آنها را اجرا کرد. همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، یکی از کاربردی‌ترین ساختارها برای برپایی غرفه در فضاهای باز، استفاده از اسپیس فریم‌ (اسپیس نمایشگاهی) می‌باشد. به کمک این نوع سازه، می توان غرفه های متنوعی را با توجه به نوع محصول و شرایط شرکت ها طراحی کرد.

یکی از مهمترین اصول طراحی غرفه در فضاهای باز، استفاده از طراحی ها و رنگ های گرافیکی جهت جلب توجه بازدیدکنندگان می باشد.
نوع رنگ و طراحی که در بخش های مختلف غرفه به کار می رود باید مرتبط با رنگ برند یا رنگ سازمانی آن شرکت باشد.
محل قرارگیری غرفه در فضای باز اهمیت دارد و معمولا غرفه هایی که نزدیکی درب ورودی باشند، مشتریان بیشتری را به خود جذب می کنند. از دیگر مکان های مناسب برای برپایی غرفه، نقاط مرکزی است که محل عبور اکثر بازدیدکنندگان خواهد بود.
استفاده از سازه های محکم در ساخت غرفه ها مهم است تا ماندگاری لازم در برابر شرایط آب و هوایی را داشته باشند.

 

طراحی غرفه نمایشگاهی در انواع مختلف

رعایت اصول طراحی غرفه با توجه به نوع و موقعیت سالن های نمایشگاهی، قابلیت اجرا در طرح و نمونه های مختلف را دارد. طراحان غرفه‌های نمایشگاهی در ساخت و اجرا از طرح‌های مختلفی استفاده می کنند که در ادامه به چند نمونه کاربردی آن اشاره خواهیم کرد.

ادامه مطلب  چطور از قاب عکس ها برای دیزاین منزل استفاده کنیم؟

غرفه های ردیفی خطی: غرفه های ردیفی خطیی به صورت یک خط مستقیم می باشند که از سه طرف با سایر غرفه ها در اطراف خود دیوار مشترک دارند. اجرای این طرح برای مکان هایی مناسب است که عرض و عمق بالایی داشته باشند. استفاده از اسپیس های فریم برای اجرا این غرفه در فضاهای باز و بسته امکان پذیر است.
طراحی غرفه های نبشی: این غرفه ها نسبت به نمونه های خطی دارای ارزش بالاتری می باشند. طراحی این غرفه ها به گونه ای است که از دو طرف دارای دیوار مشترک با سایر غرفه ها می باشند و  دو طرف دیگر آن نیز به راهرو و سالن نمایشگاه باز می شود. امکان اجرای این طرح و طرح قبل به عنوان غرفه سازی نمایشگاه بین المللی، برای شرکت ها و سازمان های گوناگون انجام می شود.
غرفه های شبه جزیره ای: طراحی این غرفه ها به گونه ای است که فقط از یک طرف مسدود شده اند و سه طرف دیگر آن باز می باشند. استفاده از این غرفه ها برای مراکز و سازمان هایی مناسب است که می خواهند ارتباط بیشتری با بازدید کنندگان داشته باشند.
غرفه جزیره ای: یکی از بهترین انتخاب هایی که یک سازمان می‌تواند برای طراحی غرفه نمایشگاه تهران یا نمایشگاه های بین المللی داشه باشد، طرح جزیره ای است. این غرفه از هر چهار طرف باز بوده و به سالن یا راهرو نمایشگاه، راه دارد. ارزش این نوع طراحی نسبت به سه نمونه دیگر بالاتر است چون ظرفیت بسیار بالایی در تبلیغات دارد. از این طراحی غرفه ها بیشتر برای نمایش ماشین آلات و صنایع سنگین استفاده می شود.

مهمترین نکته در اجرای اصول طراحی غرفه های نمایشگاهی، استفاده از ساختار استاندارد و متناسب است. استفاده از اسپیس فریم ها به عنوان یکی از مصالح کاربردی و مدرن، تاثیر قابل توجهی در اجرای درست و اصولی غرفه‌های نمایشگاهی داشته است. مجموعه سازه پایا به عنوان یکی از شرکت های ارائه کننده خدمات و اسکلت های مورد نیاز، می تواند نقشی موثر در جهت طراحی، اجرا و ارائه انواع خدمات در این زمینه را داشته باشد.سازه پایا خدماتی مانند اجاره اسپیس، فروش اسپیس، نصب اسپیس، فروش استیج، فروش و اجاره چادر و … ارائه میدهد.

 

کدام شرکتها خدمات مرتبط با غرفه سازی را ارائه میدهند؟

1-سازه پایا sazehpaya.com

2- اسپیس سازان spacesazan.com

3-اسپیس فریم spaceframe.ir

4- فریم اسپیس framespace.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا