رپورتاژ آگهی

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در یک ساختمان بتنی

یکی از اصلی‌ترین عوامل اثرگذار بر هزینه‌ی ساخت اسکلت‌های بتنی، میزان میلگرد مصرفی است. لازم است که پیش از شروع پروژه و بر اساس نقشه، قوانین و دیگر جزئیات ساختمان ، میزان میلگرد مورد نیاز خود را محاسبه کرده و ضمن سفارش‌گذاری و تهیه به موقع آن، هزینه‌هایتان را نیز دقیق‌تر برآورد کنید. در این مقاله به تلاش تیم فولادینو، ابتدا عوامل موثر بر میزان میلگرد مصرفی در ساختمان‌های بتنی را معرفی کرده و سپس به ارائه برآوردی کلی از مصرف این مقطع فولادی خواهیم پرداخت. اگر در شرف اجرای یک پروژه ساختمانی هستید با ما همراه شده و هزینه‌های‌تان را دقیق‌تر محاسبه کنید.

چهار عامل اثرگذار بر مصرف میلگرد در ساختمان بتنی

مسلم است که با افزایش مساحت و طبقات ساختمان میزان میلگرد مورد نیاز برای آن نیز افزایش می‌یابد. از این عوامل بدیهی که صرف نظر کنیم، چهار عامل دیگری که در ادامه بررسی خواهیم کرد بر میزان میلگرد مصرفی شما برای اجرای یک سازه بتنی، اثرگذار هستند.

نقشه ساختمان

طبق یک قاعده کلی، هرچه نقشه ساختمان منظم‌تر و ساده‌تر باشد، به میلگرد کمتری نیز برای مسلح‌سازی بتن نیاز خواهید داشت. به همین دلیل، ساختمان‌هایی با نقشه مربع یا مستطیل ساده به میلگرد کمتری نیاز دارند. از سوی دیگر، هرچه پیچیدگی‌های نقشه و در نتیجه وزن ساختمان بیشتر شود نیز میزان مصرف میلگرد برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش می‌یابد.

تعداد ستون‌ها و فاصله بین آنها

تعداد ستون‌ها و فاصله بین آنها

دیگر عامل موثر بر میزان میلگرد مصرفی در یک ساختمان بتنی، تعداد ستون‌های آن است. علاوه بر این، هرچه فاصله بین ستون‌ها یا به‌اصطلاح دهانه‌ها بزرگتر باشند، میزان مصرف میلگرد نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت ستون‌های با فاصله بیشتر باید بار بیشتری نیز تحمل کنند که سبب افزایش نیاز به میلگرد می‌شود.

ادامه مطلب  راهنمای انتخاب و سفارش کفشور خطی استیل

افزایش طول دهانه، نیاز به میلگرد بستر را نیز افزایش می‌دهد. از این میلگردها در دیوارهای آجری و سفالی به‌منظور کاهش تنش در اطراف دهانه‌ها استفاده می‌شود. کیفیت میلگرد بستر، تاثیر زیادی در مقاومت ساختمان دارد. به همین دلیل لازم است که این محصول را حتما از برندهای معتبر تهیه کنید. از طریق این لینک وارد سایت فولادینو شوید و نسبت به استعلام قیمت و خرید این نوع میلگرد اقدام کنید.

“ Fooladino.com “

نوع سقف و ارتفاع آن

در بسیاری از سقف‌های بتنی نیز از میلگرد برای مقاوم‌سازی استفاده می‌شود. با‌این‌حال، برخی از انواع سقف، نقش چندانی در تحمل بار ساختمان و مقاومت آن در برابر زلزله ندارند. به‌عنوان مثال می‌توان به سقف‌های تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت اشاره کرد. در ساختمان‌هایی با این نوع سقف‌ها، این تیرها و ستون‌ها هستند که وزن اصلی را تحمل می‌کنند.

از سوی دیگر در سقف‌های یوبوت، دال بتنی و وافل یا مشبک به وفور از میلگرد استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، سقف‌های سبک‌تر و مدرن‌تری برای ساختمان‌های بتنی ابداع شده‌اند که از جمله آنها می‌تواند به سقف‌های پیش تنیده و کوبیاکس اشاره کرد. آنها نیز از آرماتور استفاده می‌کنند اما حجم میلگردشان کمتر است.

همچنین با افزایش ارتفاع سقف‌های بتنی، لزوم مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله نیز افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است که از میلگرد بیشتری نیز در ستون‌ها، تیرها و در نهایت در سقف استفاده شود.

ویژگی‌های خاک سایت

به‌طورکلی نوع خاک منطقه، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده مقاومت ساختمان است. هرچه خاک چگال‌تر و مقاوم‌تری داشته باشیم، میزان مصرف میلگرد در ساختمان بتنی کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، خاک‌های با تراکم کم معمولا نیاز به اجرای راهکارهای مقاوم‌سازی مانند شمع‌کوبی را افزایش می‌دهند. در اکثر این راه‌حل‌ها از میلگرد استفاده می‌شود.

ادامه مطلب  این مقاله مناسب کسایی که میخوان تغییر دکوراسیون بدن

به‌عنوان مثال برخی مناطق جنوب شهر تهران، خاک‌های غیرچسبنده و بسیار نرمی دارند که در دسته خاک‌های تیپ چهار قرار می‌گیرند. برای ساختمان‌سازی در چنین مناطقی باید از خاموت بیشتری نیز استفاده شود. برای استعلام قیمت هر کیلو خاموت نیز به وب‌سایت فولادینو مراجعه کنید.

نوع سقف و ارتفاع آن

برآورد کلی میزان مصرف میلگرد در ساختمان بتنی

با توجه به عوامل ذکر شده و طبق یک قاعده کلی در هر متر مربع از یک ساختمان بتنی، به ۳۵ تا ۵۰ کیلوگرم میلگرد نیاز داریم. قسمت عمده میلگرد در فونداسیون مصرف می‌شود اما برای محاسبه‌ی دقیق‌تر می‌توان گفت که مصرف میلگرد دیگر بخش‌ها نیز به‌طور متوسط به شرح زیر است:

  • سقف: پنج تا ۱۶ کیلوگرم در هر متر مربع.
  • ستون: ۱۰ تا ۱۳ کیلوگرم
  • آرماتوربندی و قالب‌بندی: حدود ۱۰۰ گرم در هر متر مربع

استفاده از میلگرد ساده در ساختمان بتنی

همانطورکه می‌دانید در ساختمان‌های بتنی عمدتا از میلگردهای آج‌دار با استانداردهای A2 و A3‌ و گاهی A4 استفاده می‌شود. این میلگردها نسبت به میلگرد ساده A1 درگیری بهتری با بتن برقرار کرده و نیروهای تنشی آن را بهتر مهار می‌کنند. با‌این‌حال، میلگرد ساده نیز همچنان در ساخت خاموت و دور پیچ آرماتور کاربرد دارد. بنابراین در محاسبات خود باید قیمت میلگرد ساده را نیز مد نظر قرار دهید.

محاسبه حجم میلگرد در فونداسیون

محاسبه حجم میلگرد در فونداسیون

حدود نیمی از میلگرد مصرفی در ساختمان‌های بتنی در فونداسیون آن استفاده می‌شود. از آنجا که پی، مهم‌ترین نقش را در انتقال بار ساختمان به زمین عهده دارد، سایز و تراکم میلگرد استفاده شده در آن نیز معمولا بیشتر است. در این بخش، میلگرد را به شکل طولی، عرضی و تقویتی به کار می‌برند. طول محور پی، مقدار خم و میزان فاصله‌ای که باید از لبه‌های بتن داشته باشد در میزان میلگرد مصرفی در فونداسیون موثر هستند.

ادامه مطلب  ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای ویکاتو ، ویترین کالای تو

باید توجه داشت که در فونداسیون ساختمان بتنی، معمولا از میلگردهای ۱۴ تا ۱۸ استفاده می‌شود. برای محاسبه حجم میلگردهای طولی و عرضی می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

  • طول محور + (طول خم x ۲) – (طول کاور x ۲)

وزن میلگرد تقویتی مورد نیاز از فرمول زیر به دست می‌آید:

  • طول میلگرد تقویتی x وزن واحد طول میلگرد x تعداد میلگردهای مورد نیاز

محاسبه حجم میلگرد در ستون

در ستون‌ها و خاموت‌های یک ساختمان بتنی معمولا میلگردهای ۸ تا ۱۲ استفاده می‌شوند. همچنین به‌طور معمول برای هر صد متر مربع ساختمان، حدود ۱۲ تا ۱۵ ستون در نظر گرفته می‌شود. هر ستون ساختمان یک‌طبقه نیز حداقل به هشت عدد میلگرد نیاز دارد. بنابراین برای یک ساختمان یک‌طبقه صد متری، به حداقل ۱۲۰ میلگرد با سایز ۸ تا ۱۲ نیاز داریم. سایز دقیق میلگرد را نیز عوامل دیگری مانند طول دهانه‌ها و قطر ستون تعیین می‌کنند.

از سوی دیگر با افزایش طبقات ساختمان، معمولا سایز میلگردهای به کار رفته در ستون‌ها را کاهش و تعداد آنها را افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال در ساختمان‌های دو و سه‌طبقه، معمولا از حداقل ۱۲ و ۱۶ میلگرد در هر ستون استفاده می‌شود.

“ فولادینو، همراه شما در قلب بازار آهن – fooladino.com “

سخن آخر

در پایان این مقاله ضروری است یادآوری کنیم که محاسبات مربوط به مقدار میلگرد مورد نیاز و همچنین سایز و نوع این مقطع فولادی، باید حتما توسط متخصص متره صورت بگیرد. در غیر این صورت، احتمال بروز خطا در سفارش‌گذاری و بی‌نظمی در برنامه‌ریزی‌های مالی پروژه وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا