رپورتاژ آگهی

انتخاب بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی

تمایل به لوستر مدرن هر روزه بیشتر می شود، که این لوستر ها در کنار لوسترهای کریستالی، تاثیر قابل توجهی بر معماری داخلی بنا می گذارند. مطمئنا هیچ فضایی در معماری، خصوصا در معماری خانه، مهم تر از محیط داخلی نیست. پس لوستر ها نیز به عنوان یکی از مهم ترین عناصر تاثیرگذار بر معماری داخلی مورد توجه هستد و از آن رو به انتخاب بهترین لوستر مدرن می پردازیم.

ابتدا بیایید مروری بر تعریف لوستر مدرن داشته باشیم. مدرنیسم حرکتی در اروپا و امریکا بود که به تمام جهان گسترش یافت و تقریبا جایی وجود ندارد که تحت تاثیر تفکر مدرن قرار نداشته باشد. در تفکر مدرنیسم، کارایی جایگاه بسیار بالایی دارد، و تزئینات صرفا زمانی کارامد محسوب می شود که نقش کاربردی ایفا کند و باعث بهبود در کیفیت فضا شود.

در این خصوص می توان به گفته معمار بزرگ معاصر، میس وندروهه اشاره داشت، “کمتر بیشتر است”. با این حساب یک المان مدرن المانی است که بدون زیاده گویی، با کمترین تلاش برای خودنمایی، بیشترین تاثیر در ایجاد زیبایی و بهبود فضا را داشته باشد.

پس، بهترین لوستر مدرن، لوستری است که در عین پرهیز از زیاده روی، زیبایی را برای فضا ارمغان آورده و نورپردازی مناسب را فراهم کند.

زیبایی مهم است، چون لوستر ها در دسته نورپردازی دکوراتیو قرار می گیرند.

نورپردازی را می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد

  • نورپردازی کاربردی یا تامین روشنایی
  • نورپردازی معمارانه (معماری نور) یا استفاده از نور چراغ برای تقویت یا تضعیف عناصر معماری
  • نورپردازی دکوراتیو، و استفاده از خود منبع نور به عنوان یک عنصر تزئینی و آفریننده معماری در فضا
  • نورپردازی صحنه

همان طور که می بینیم، نورپردازی دکوراتیو، علاوه بر استفاده از نور منبع نور، از عناصر نورپردازی برای خلق معماری، در کنار معماری موجود بهره می برد.

لوستر ها از مهم ترین انواع منابع نورپردازی دکوراتیو هستند.

پس با احتساب زیبایی به عنوان یک وجه کاربردی لوستر مدرن، می توانیم بهتر به انتخاب بهترین لوستر مدرن بپردازیم. اما با این حساب، تفاوت بین یک لوستر نئوکلاسیک (کلاسیک) و لوستر مدرن در کجا است؟ مگر برای لوسترهای کلاسیک نیز زیبایی جنبه اصلی نبوده؟

باید پاسخ داد که چرا؛ در لوسترهای کلاسیک نیز زیبایی جنبه اصلی در طراحی بود، اما به زیبایی به شیوه غیر عادلانه ای نگه می شد. در واقع این تجمل گرایی بود که سعی می کرد خودش را اغراق شده در لوسترهای کلاسیک نمایش دهد. دقیقا مانند معماری نئوکلاسیک که سعی داشت ابعاد را فراواقعی نشان دهد و به نوعی نگاه فرا انسانی داشت.

ادامه مطلب  آیا میدانستید کفپوش آنتی استاتیک رولی نیز طراحی شده است؟

پس می توان گفت که در لوستر مدرن، زیبایی نقش عملکردی دارد و سعی می کند در خودنمایی زیاده روی نداشته باشد. با این تفکر می توان معیار نسبتا مشخصی برای شناخت سبک های لوستر داشت. زیبایی در لوستر مدرن، سعی در جهت انتقال حس خوب و بهبود فضا دارد، نه به رخ کشیدن متریال ها. البته که این مهم مغایرتی با خلق نقطه کانونی در معماری ندارد.

از طرفی، یک نگاه به لوستر مدرن، نگاه تکنولوژیکال است. بعضی، مدرن بودن را در نوع تکنولوژی به کار رفته در لوستر می دانند. البته که این نگاه نیز اشتباه نیست، اما تفاوت زیادی با نگاه مدرنیسم دارد. در مدرنیسم، تکنولوژی یک ابزار برای رسیدن به مطلوب، و در جای خود کارامد و شایسته است، ولی در صورتی که تکنولوژی نیز نقش خودنمایی به خود بگیرد نکوهیده است.

با این مقدمه، بیایید به بحث انتخاب بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی نگاهی داشته باشیم:

نگاه اول، بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی سبک مدرن

وقتی صحبت از معماری داخلی مدرن می کنیم، لوستر ما نیز می بایست لوستر مدرن باشد. همان طور که گفته شد، معماری داخلی مدرن با بیهوده گویی و خودنمایی افراطی مخالف است، پس لوستری که برای این معماری به کار می رود نیز می بایست به دور از این صفات باشد. پس می توان گفت که بهترین لوستر برای معماری داخلی مدرن، لوستر مدرن است، و بهترین لوستر مدرن برای چنین معماری، لوستر مینیمال و یا لوستری است که کمترین شلوغی را دارد.

از طرفی نباید جزئیات معماری فضای داخلی را نیز نادیده گرفت. لوستر می بایست با متریال های به کار رفته در فضا، مبلمان و دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد. مثلا در یک فضای داخلی مدرن ترکیب شده از بتن اکسپوز و فلز، لوستر فلزی می تواند بهترین گزینه برای تزئین فضا باشد.

در عوض در فضای مدرنی که در معماری داخلی آن از متریال هایی مثل آجر بهره برده شده است، می توان گزینه های بیشتری را در نظر داشت، چرا که این متریال یک متریال با سابقه تاریخی است.

ادامه مطلب  شومینه الکلی اتانولی پاییز آتشدان

در بسیاری از فضاهای مدرن با سبک نهضت هنر نو، بهترین لوستر مدرن را می توان لوستری دانست که دارای طرح های طبیعی است، همانند لوسترهای کریستال برگ. این ها دقیقا با مبانی معماری هنر نو که بر پایه بهره مندی فراوان از نقوش طبیعی است سازگاری دارند.

در این میان از سبک روستیک نیز نباید غافل شد، معماری مدرن به سبک روستیک نیز رایج است، و چه چیزی بهتر از یک لوستر روستیک برای فضاسازی روستیک؟

نگاه دوم، بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی سبک کلاسیک (نئوکلاسیک)

شاید فکر کنید لوستر مدرن به درد معماری داخلی کلاسیک که نمی خورد! اما معماری پست مدرن، که در واقع ادامه معماری مدرن بود، تناسب خوبی بین معماری مدرن و معماری کلاسیک برقرار کرد. در این سبک از معماری، همچنان بر کارایی تاکید می شود، اما برخی حساسیت های بیجای معماران اوج مدرنیسم بر تزئینات کنار گذاشته شده.

در واقع، می توان لوسترهای مدرن کنونی را لوستر پست مدرن یا لوستر معاصر نیز نامید. این لوستر ها بسیار متنوع هستند، آن قدر که شاید حتی نتوان تصور کرد. در کنار تنوع، عامل برقراری هماهنگی هم نقشی کلیدی در طراحی لوسترهای مدرن ایفا می کند.

به دلیل پیشرفت تکنولوژی، شاهد استفاده از متریال های مختلف هستیم. انواع فلز، شیشه، چوب و الیاف سلولزی، انواع متریال های طبیعی، از صدف های دریایی گرفته تا پر پرندگان. همچنین پرداخت ها و پوشش دهی ها نیز بسیار متنوع شده اند.

با این تنوع، احتمال پیدا کردن لوستر مدرن مناسب با فضای شما زیاد است. بیایید ببینیم بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی نئوکلاسیک کدام است؟

اگر سبک معماری داخلی کلاسیک رومی است، و در آن از خطوط عمودی بسیاری استفاده شده، بهترین لوستر مدرن برای معماری رومی شما، لوستر کریستالی است که دارای کریستال های متعدد عمودی است. خصوصا اگر در ابعاد لوستر، ملاحظات زیبایی شناسی کلاسیک و نسبت طلایی رعایت شده باشد. می توانید از لوسترهای طبیعت گرا با فرم های طبیعی نیز بهره ببرید، چرا که مقیاس های زیبایی شناختی کلاسیک بر پایه طبیعت است.

در دیگر انواع معماری پیشامدرن نیز می توان با کمی تغییر از همین قاعده استفاده کرد، چرا که اصول یکسانی با معماری کلاسیک دارند.

دقت داشته باشید که در تمام انواع معماری نئوکلاسیک، لوستر بلند جایگاه ویژه ای دارند، خصوصا در سرسراها و راه پله ها می توان از لوستر طبقاتی یا چند طبقه بهره برد.

ادامه مطلب  منظور از نظافت نمای ساختمان و شیشه های نمای بیرونی چیست؟

نگاه سوم، بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی به سبک ایرانی

در برخی فضاها شاهد استفاده از معماری ایرانی-اسلامی هستیم. معماری ایرانی نیز مانند معماری کلاسیک، برای نسبت طلایی ارزش قائل است. با این حساب و با توجه به نکاتی که برای معماری کلاسیک گفته شد، می توان بسته به دوره معماری ایرانی مورد استفاده تصمیم گرفت.

شاید بتوان گفت بهترین لوستر مدرن برای معماری ایرانی هخامنشی، پارتی یا ساسانی، مشابهت بسیاری با موارد ذکر شده برای معماری نئوکلاسیک دارد. البته که حتما تفاوت هایی در جزئیات می توان قائل شد.

در خصوص معماری ایرانی پس از اسلام، یا معماری اسلامی، می توان تا حدود زیادی عنوان کرد که بهترین لوستر مدرن برای معماری اسلامی، لوستری است که طبیعت گرایی بیشتری دارد. چون در معماری اسلامی شاهد توجه ویژه به طبیعت هستیم. همچنین برخی از لوسترهای مینیمال نیز با تفکر کاربردی معماری اسلامی سازگاری دارند. باید دقت کرد که از لوسترهای دارای ابعاد بزرگ یا لوستر بلند پرهیز کرد.

همچنین بسته به سبک معماری داخلی، می توان نگاهی به لوسترهای روستیک داشت. ساختار ساده و به دور از تکلف این لوستر ها با دیدگاه های ساده زیستی معماری اسلامی سازگاری دارد. خصوصا اگر از چوب و متریال های عمومی بهره برده شده باشد.

نگاه چهارم ، بهترین لوستر مدرن برای معماری داخلی به سبک پست مدرن

در واقع می شود لوستر مدرن را از لوستر پست مدرن مجزا دانست، اما به دلیل همراستا بودن این دو تفکر، این تفکیک کاملا قطعی نیست. از ویژگی های هنر و معماری پست مدرن این است که سخت گیری به نسبت کمی دارد، و با این حساب، با اعمال نظر معمار، بیشتر انواع لوستر مدرن را می توان متناسب دانست. با این حال بهترین لوستر مدرن برای معماری پست مدرن را می توان بسته به جزئیات سبک انتخاب کرد. مثلا اگر سبک دیکانستراکشن است، بهترین گزینه گزینه ای است که در بند سخت گیری های کلاسیک نباشد و فرمی آزاد داشته باشد.

در این مبحث سعی شد درباره انتخاب بهترین لوستر مدرن برای سبک های مختلف معماری سخنی داشته باشیم که امیدواریم مفید بوده باشد. هر چند هنوز می توان با جزئیات بیشتری به موضوع پرداخت. ما را از نظرات خود بی بهره نگذارید.

 

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. این جالب است که گفته شده می توان از لوستر مدرن در معماری سنتی استفاده کرد. فکر می کردم این دو مورد با هم تناقض دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا