اخبار گوناگون

ساندویچ پانل چیست و چرا باید از آن در ساخت و ساز استفاده کنیم؟

معرفی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک نوع مصالح ساختمانی است و نزدیک به 30 سال است که وارد بازار ایران شده و مورد توجه و استقبال بسیاری از سازندگان و کارفرمایان قرار گرفته است. ساندویچ پنل از سه لایه مجزا و چسبیده بهم تشکیل شده است. لایه اول و لایه سوم همسان و از جنس ورق فلزی هستند و لایه وسط از جنس فوم عایق است.

ساندویچ پنل به دلیل ویژگی‌های ذاتی و ساختاری خود نسبت به مصالح سنتی مانند آجر و سیمان از کیفیت و عملکرد بهتر و قیمت مناسب‌تری برخوردار است. اول اینکه ساندویچ پنل ها به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می‌شوند و مشکلات تهیه آجر، سیمان و قیمت بالای این مصالح را نخواهید داشت. همچنین نصب، اجرا و حمل و نقل ساندویچ پنل به دلیل وزن کم بسیار راحت است و توسط یک تیم متخصص و حرفه‌ای از نصابان ساندویچ پنل انجام می‌شود.

پانل ساندویچی برای پوشش دیوار و سقف با دو ساختار و طراحی متفاوت تولید می‌شود. ساندویچ پانل دیواری که برای پوشش دیوار به کار می‌رود اغلب صاف و بدون برجستگی طراحی می‌شود و ساندویچ پانل سقفی جهت افزایش مقاومت خمشی به دلیل بار وارده به سقف به صورت 3 گام یا 4 گام طراحی می‌شود.

علاوه بر این ساندویچ پنل ها با انواع مختلفی از ورق‌های فلزی و فوم‌های عایق تولید می‌شوند که این مورد سبب ایجاد تنوع در ویژگی‌ها و مزایای ساندویچ پانل می‌شود. ورق‌های فلزی که در ساختار ساندویچ پنل به کار می‌رود در 3 نوع ورق گالوانیزه، آلوزینک و یا آلومینیوم در بازار موجود است. فوم میانی پانل نیز از جنس فوم پلی اورتان کندسوز یا نسوز، فوم اکس پی اس و یا فوم پشم سنگ است.

ادامه مطلب  بهترین تاج گل ها برای مراسم خوش آمد گویی و ترحیم

خریداران و مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز پروژه و شرایط آب وهوایی منطقه و مشورت با مهندسین مربوطه نوع فوم و ورق ساندویچ پنل خود را انتخاب کنند. اما در بین فوم‌های موجود فوم پلی اورتان بالاترین میزان مقاومت در برابر حرارت و رطوبت را دارد به همین دلیل از ساندویچ پنل پلی اورتان در ساخت بسیاری از سازه‌های حساس به دما مانند سردخانه و کلین روم استفاده می‌شود.

عایق پشم سنگ نیز بالاترین میزان مقاومت در برابر آتش سوزی را دارد و تا دمای 750 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، از همین رو از پانل پشم سنگ در ساخت کوره‌ ها و سازه‌های chpاستفاده می‌شود.

در بین ورق‌های فلزی نیز ورق آلومینیوم بالاترین میزان مقاومت در برابر رطوبت را دارد و بیشتر در مناطق مرطوب کشور استفاده می‌شود اما برای متراژهای بالا قابل تولید است. در مرتبه بعدی ورق گالوانیزه و آلوزینک نیز از مقاومت رطوبتی خوبی برخوردار هستند و تا حدود 20 سال عمر مفید دارند.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

پنل های ساندویچی مزایای بسیار زیادی از جهات مختلف دارد.

مزایای عایق بندی

  • عایق حرارتی و برودتی
  • عایق صوت و صدا

مزایای ساختاری

  • مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش سوزی
  • وزن سبک و استحکام بالا
  • سرعت ساخت و ساز بالا
  • سهولت نصب و اجرا
  • زیبایی ظاهری در نمای سازه

مزایای اقتصادی

  • صرفه جویی در هزینه تهیه مصالح
  • هزینه کمتر دستمزد کارگران نسبت به مصالح سنتی
  • افزایش طول عمر مفید بنا

مزایای زیست محیطی

  • عدم تولید نخاله و ضایعات ساختمانی

کاربردها و موارد مصرف ساندویچ پانل

از پنل ساندویچی در ساخت انواع مختلف سازه پیش ساخته استفاده می‌شود:

  • سوله های اداری، تجاری، صنعتی، تولیدی، انبار، ورزشی
  • انواع سردخانه صنعتی زیر صفر و بالای صفر
  • انواع کلین روم (اتاق تمیز)
  • کانکس‌ها و سازه‌های موقت
  • ساختمان های پیش ساخته ویلایی
  • انواع اتاق حمل بار یخچالی
ادامه مطلب  معرفی شلوغ ترین چت روم ها | مهر چت | پرشین چت | ققنوس چت

images_1714466033_6630acf13b534.jpg

نصب و اجرای ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل توسط یک تیم کوچک اما حرفه‌ای از نصابان ساندویچ پنل انجام می‌شود. توجه داشته باشید که نصب و اجرای پانل حتما می‌بایست توسط یک تیم متخصص و با تجربه انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است سبب آسیب به پانل ها شود.

برای نصب ساندویچ پانل ابتدا باید یک فونداسیون مناسب برای سازه با توجه به نوع خاک و وزن سازه اجرا شود. سپس با توجه به نوع سازه، اسکلت فلزی با استفاده از انواع پروفیل قوطی، نبشی، ناودانی و یا تیر ورق اجرا می‌شود. برای نصب پانل های دیواری نیز ابتدا از رانر برای زیرسازی کف پانل دیواری استفاده می‌شود سپس اولین پانل ها را از لبه پایینی دیوارها نصب می‌کنند تا مبنایی برای نصب سایر پانل‌ها باشد.

درزهای بین پانل‌ها نیز با استفاده از ورق فلاشینگ درزگیر آب‌بندی و درزبندی می‌شود. برای زیرسازی پانل های سقفی نیز از پروفیل Z یا همان پرلین استفاده می‌کنند و برای درزبندی و آب‌بندی پنل های سقفی از ورق فلاشینگ تاج و زیرتاج استفاده می‌کنند. در مرحله بعدی درب‌ها، پنجره‌ها و سایر تجهیزات جانبی را نصب می‌کنند.

ملاحظات قبل از خرید ساندویچ پانل

پیش از خرید ساندویچ پانل حتما موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • انتخاب نوع مناسب ساندویچ پنل

جنس هسته، ضخامت پانل و نوع ورق فلزی باید متناسب با نیازها و شرایط آب و هوایی منطقه پروژه باشد.

  • انتخاب برند معتبر

برای خرید یک محصول با کیفیت حتما از چندین شرکت معتبر استعلام بگیرید و از کیفیت مواد و استانداردهای تولید اطمینان حاصل کنید. همچنین برخی از برندهای تولیدکننده ساندویچ پانل دارای گارانتی و خدمات پس از فروش نیز هستند که این مورد نیز یکی از فاکتورهای مثبت در انتخاب برند ساندویچ پنل محسوب می‌شود.

ادامه مطلب  چگونه از شر هشدارهای "تشخیص رطوبت" در گوشی سامسونگ خلاص شوید؟

images_1714466047_6630acffc715f.jpg

قیمت خرید ساندویچ پانل

پس از انتخاب یک برند معتبر  برای تهیه ساندویچ پنل باید بدانید قیمت مواد و مصالح ساختمانی همیشه تحت تاثیر نوسانات بازار مانند قیمت دلار است. اما به صورت کلی قیمت ساندویچ پنل بر اساس ابعاد و متراژ درخواستی شما، نوع و ضخامت پانل، نوع و رنگ ورق و مهم‌تر از همه کیفیت متریال تعیین می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم مشخصات و ویژگی‌های ساندویچ پنل را از زوایای مختلف بررسی کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون تولید ساندویچ پنل، تولید قطعات پیش ساخته فلزی و اجرا و نصب ساندویچ پنل می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا