رپورتاژ آگهی

هر آنچه باید درباره طراحی نقشه معماری بدانید

طراحی نقشه معماری خلاقانه‌ترین و مهم‌ترین مرحله ساخت یک سازه معماری است. طراحی نقشه معماری برای نمایش ساختمان‌ها، پل‌ها، جاده‌ها یا بخش‌هایی از هر دو انجام می‌شود. این پلان‌ها معمولاً بازنمایی بسیار دقیقی از جنبه‌های یک ساختمان یا سازه هستند.

در طراحی نقشه معماری همه تصمیمات کلیدی سازه مانند اندازه، چیدمان، ظاهر و … گرفته می‌شود. همچنین با استفاده از نقشه معماری، سرمایه‌گذار هزینه‌های موردنیاز را برآورد کرده و از هزینه‌های غیرضروری و اتلاف زمان جلوگیری می‌کند.

طراحی نقشه معماری شامل موارد زیر می‌شوند.

پلان سایت

پلان سایت معماری یک نمای هوایی از محل ساخت‌وساز است که شامل ساختمان اولیه و سازه‌های مجاور آن می‌شود. پلان سایت به شناسایی توپوگرافی ساختمان ازجمله جاده‌ها، سنگفرش‌ها و غیره کمک می‌کند.

پلان طبقه

پلان طبقه‌ها موقعیت جداسازی و ابعاد فضاهایی مانند آشپزخانه، پذیرایی، اتاق‌خواب‌ها، سرویس بهداشتی، حمام و … است.

نقشه مقطع

نقشه‌های مقطعی در طراحی نقشه معماری، به معمار اجازه می‌دهند تا به اجزای مختلف یک ساختمان مانند جزئیات فونداسیون، پله‌ها، تراز طبقه‌ها و … به‌صورت عمودی نگاه کند. این تصویر دوبعدی برای ارائه نمای کلی از اجزای قابل‌مشاهده و پنهان یک ساختمان مفید است.

نقشه جزئیات

نقشه جزئیات ویژگی‌های ساخت پروژه مانند جزئیات سقف، عایق‌بندی، اتصالات یا نحوه ساخت دیوارها، فونداسیون و … را دربرمی گیرد.

نقشه ارائه

نقشه‌ ارائه حاوی ویژگی‌های حجمی، محوطه‌سازی، مبلمان و … است. این نقشه‌ها به مشتری ارائه می‌شود تا از کلیت ساختمان یعنی ظاهر و حالت تمام‌شده آن آگاه شود. برای متقاعد کردن سرمایه‌گذار به عقد قرارداد فرمت سه‌بعدی این نقشه مناسب‌تر از دوبعدی آن است.

ادامه مطلب  در یک چشم بهم زدن استخر کثیفت رو با این وسیله تصفیه کن!

طراحی نقشه معماری

مراحل طراحی پلان معماری

مراحل طراحی پلان معماری شامل سه فاز می‌شود. فاز صفر، فاز یک و فاز دو. این سه فاز باید یکی پس از دیگری و به ترتیب انجام داده شوند تا طراحی پلان معماری به‌صورت استاندارد اجرا شود.

فاز صفر

فاز صفر در طراحی نقشه معماری، مرحله‌ای است که در آن مطالعات زمینی مانند خاک و ژئوتکنیک برای شناسایی گسل‌های موجود، میزان استحکام زمین و میزان تحمل زمین جهت ساختن ساختمان انجام می‌شود. در صورت تائید این مرحله فاز بعدی آغاز می‌شود.

فاز یک

پس از پشت سر گذاشتن فاز صفر، طراحی فاز یک شروع می‌شود. فاز یک عملیاتی سازی اطلاعاتی است که در فاز صفر به‌دست‌آمده است. در این فاز نقشه‌های پلان‌ها، مقاطع و نمادها با تبادل‌نظر کارفرما آماده‌شده و برای گرفتن مجوزهای لازم به شهرداری یا بخشداری‌ها ارسال می‌شود.

در طراحی نقشه معماری این بخش از آن نظر حائز اهمیت است که شکل کلی سازه در این بخش طراحی می‌شود. درصورتی‌که نیاز به تغییرات یا اصلاحات باشد باید در این مرحله انجام شود تا از تحمیل هزینه‌های اضافی به پروژه جلوگیری به عمل آید.

فاز دو

بعد از صدور مجوزهای لازم، فاز دو طراحی آغاز می‌گردد. در این مرحله با رعایت مقررات ملی ساختمان و دیگر ضوابط، نقشه‌هایی تهیه‌شده و برای اجرا به پیمانکار ارجاع داده می‌شود.

هر سه فاز باید به‌درستی و دقیق اجرا شوند. عدم تطابق بین آن‌ها کل پروژه را با شکست مواجه می‌کند.

 

طراحی سه‌بعدی

 طراحی نقشه‌های معماری فاز ۱

اطلاعاتی که در نقشه فاز صفر به‌دست‌آمده در نقشه‌های معماری فاز 1 پیاده می‌شود. در طراحی نقشه معماری فاز ۱ پلان‌ها، مقاطع و نماها مشخص شده، برای گرفتن مجوز ارسال می‌شوند.

ادامه مطلب  هوش مالی در بورس

طراحی نقشه‌های معماری فاز ۱ با مقیاس یک‌به‌پنجاه یا یک‌به‌صد به‌صورت دقیق انجام می‌شود. درواقع می‌شود گفت نقشه‌های معماری فاز ا معرفی مشخصات داخلی و بیرونی سازه به کارفرما و سرمایه‌گذار است.

در این مرحله بررسی اولیه بر روی سازه، سیستم‌های لوله‌کشی، برق، گرمایش و همچنین تحلیل سیستم خاص پروژه انجام می‌شود. بعد از تکمیل طراحی نقشه‌های معماری فاز ۱ کارفرما و سرمایه‌گذار تصمیم نهایی را در مورد پروژه اتخاذ می‌کنند.

در طراحی نقشه‌های معماری فاز ۱ مشخصات پروژه به‌صورت زیر با جزئیات مشخص می‌شود.

متراژ زیربنا.

زیرزمین.

نماها.

محل قرارگیری پلان‌ها.

محل ورود پیاده.

محل خیابان و درخت‌ها.

موارد داخلی مانند

آسانسور.

پارکینگ.

عرض راه‌پله‌ها.

یکی از فواید مهم نقشه‌های معماری فاز ۱ این است که به سهولت می‌توان طرح و سازه را به سرمایه‌گذاران یا خریداران معرفی کرد.

ساخت ماکت در این مرحله به درک بهتر پروژه کمک کرده، موجب می‌شود در صورت وجود ایراد یا اشکال، سریع برطرف شود. درصورتی‌که نیاز به تغییرات باشد در این مرحله به‌راحتی می‌توان آن را اعمال کرد ولی درصورتی‌که پروژه وارد مراحل بعدی شود اجرای تغییرات هزینه‌های زیادی به پروژه تحمیل می‌کند. همچنین ساخت ماکت می‌تواند در جلب نظر سرمایه‌گذار یا خریدار مؤثر باشد.

ماکت

کلام آخر

فاکتورهای زیادی وجود دارد که یک ساختمان را زیبا، خوش‌ساخت و حتی خوش فروش می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه طراحی نقشه معماری باشد.

گذشته از اینکه نقشه‌های خوب تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های ساختمان‌سازی دارند؛ یک نقشه خوب می‌تواند زمینی با کاستی‌های فراوان را به یک‌خانه زیبا و جذاب تبدیل کند و برعکس آن نیز صادق است. یک نقشه بد می‌تواند یک زمین بی‌نقص را به یک ساختمان بدنما و بی‌کیفیت تبدیل کند.

ادامه مطلب  منظور از نظافت نمای ساختمان و شیشه های نمای بیرونی چیست؟

پس با توجه به اینکه طراحی نقشه معماری، نقش مهمی در زیبایی، کیفیت و هزینه‌های ساختمان دارند؛ انتخاب یک شرکت باسابقه و استفاده از متخصصین کار بلد این حوزه، بخشی از دغدغه شما در پروژه ساختمان‌سازی را مرتفع می‌کند.

یک شرکت معماری و مهندسی  با استفاده از متخصصین خوش‌ذوق و کار بلد، با ارائه طرح‌های نوین و خلاقانه می‌تواند انتخاب مناسبی در پروسه طراحی نقشه معماری باشد. همچنین شرکت معماری با سابقه کاری بالا با توجه به سابقه درخشان در اخذ مجوزهای ساختمانی، اجرا و ساخت، طراحی داخلی و نما و همچنین خدمات آزمایشگاهی می‌تواند اولین و بهترین انتخاب در این زمینه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا