رپورتاژ آگهی

پوکه معدنی چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

یکی از سنگ های معدنی پرکاربرد که در انواع و رنگ های مختلف وجود دارد، پوکه معدنی می باشد. این نوع سنگ دارای بافتی سبک و متخلخل است که در حوزه های مختلفی استفاده می شود. در ادامه به معرفی بیشتر و کاربرد گسترده آن در بخش دکوراسیون و ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

پوکه معدنی چیست؟

یکی از انواع سنگ های آذرین که بعد از فعالیت های آتشفشانی به وجود می آید، پوکه معدنی است. اگرچه این سنگ در مقایسه با یاقوت و برخی نمونه های دیگر ارزش بالایی نداشته ولی کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع کشاورزی، صنعتی و ساختمان سازی دارد. در ایران این سنگ را با نام سنگ پا می شناسند که در ساختار آن از مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، آلومینیوم، سدیم و کلسیم استفاده شده است. این سنگ که یک سنگ آتشفشانی می باشد، حاصل فوران مواد مذاب و منجمد شدن آن بعد از قرار گرفتن در مجاورت هوا می‌باشد. پوکه معدنی در اشکال و رنگ های متنوعی وجود داشته که هر کدام کارایی و کاربرد خاصی را دارند.

ویژگی های پوکه معدنی

انواع سنگ های پوکه معدنی در رنگ بندی های سفید، مشکی، خاکستری و حتی قهوه ای در طبیعت و معادن وجود دارند. مواد تشکیل دهنده این سنگ ها با توجه به نوع مکان آنها متغیر است ولی ویژگی های موجود در آنها مشابه می باشد. برخی از ویژگی های مهم و مشترک این سنگ پرکاربرد به صورت زیر می باشد.

  • سبک بودن سنگ: یکی از ویژگی‌های قابل توجه در این سنگ، وزن پایین آن است که باعث کاربرد گسترده ان در بخش دکوراسیون و ساختمان سازی شده است. بعد از خروج مواد مذاب از آتشفشان ها، مواد معدنی و گازهای آتشفشانی به سرعت در آنها حبس شده و سنگ به حالت منجمد درمی‌آید. ایجاد چنین شرایطی باعث شده تا وزن بسیار پایینی داشته باشد.
  • عایق صدا: یکی دیگر از ویژگی های پوکه معدنی، عایق بالای ان در برابر نفوذ صدا می باشد. بافت سوراخ مانند این سنگ باعث می شود تا انتقال صدا از لایه های آن بسیار پایین بوده و به عنوان یک عایق مناسب صدا مورد استفاده قرار گیرد.
  • مقاوم در برابر دما و حرارت: این سنگ مقاومت لازم تا دمای 760 درجه را نیز دارد که باعث کاربرد آن در برابر حرارت شده است. یکی از دلایل اصلی ایجاد این ویژگی در پوکه معدنی، خارج شدن آن از دل زمین و تحت شرایطی با دمای بسیار بالا می باشد.
  • مقاوم در برابر رطوبت: یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این سنگ، مقاومت آن در برابر رطوبت محیط می باشد. این ویژگی باعث کاربرد گسترده این سنگ در بخش ساختمان سازی شده است.
ادامه مطلب  تأثیر درب‌ های ضد صدا در بهبود کیفیت زندگی در مناطق شهری

ساخت بتن با پوکه معدنی

نحوه شکل گیری پوکه معدنی در مقایسه با نمونه های صنعتی

به غیر از نمونه های پوکه معدنی که از دل آتشفشان ها خارج شده، برخی دیگر نیز به صورت صنعتی ساخته می شوند. این پوکه ها از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و قابلیت استفاده هر دو نمونه در پروژه های ساختمانی وجود دارد. البته در بخش کشاورزی باید از نمونه های معدنی استفاده کرد. تفاوت هر کدام از پوکه ها طبق اطلاعات زیر می باشد.

  • پوکه معدنی: این پوکه به صورت طبیعی و بعد از فوران آتشفشان ها ساخته می شود. کاربرد آن بیشتر در بخش های کشاورزی، صنعتی، تصفیه آب و ساختمان سازی می باشد.
  • پوکه صنعتی: پوکه های صنعتی در کارخانه ها و به دست خود انسان ساخته می شود و تقریبا تمام ویژگی های نمونه معدنی را دارد. این نوع پوکه نسبت به نمونه های معدنی کم هزینه تر است و در اکثر حوزه های ساختمان سازی و صنعتی به کار می رود.

 

اندازه پوکه های معدنی

یکی از دسته بندی های مهم در انواع پوکه معدنی، سایز یا اندازه آنها می باشد. متناسب با اندازه هر کدام از این پوکه ها نیز اسم ویژه ای برای  آنها در نظر گرفته شده است. انواع پوکه های معدنی از لحاظ اندازه و ویژگی بارز آنها طبق اطلاعات زیر  می باشد.

  • پوکه های فندقی: این دسته بندی پوکه ها در اندازه های 16 تا 20 میلیمتر، تولید می شوند.
  • پوکه های نخودی: اندازه این پوکه ها 8 تا 17 میلیمتر بوده که وزن پایین و استحکام بالا نیز از ویژگی های بارز آن می باشد.
  • پوکه های معدنی عدسی: یکی دیگر از انواع پوکه های معدنی که در رنگ های روشن و تیره وجود دارد. کاربرد بالای این نوع سنگ بیشتر در بخش مصالح و ساختمان سازی می باشد.
  • پوکه ماسه ای: ابعاد بسیار کوچک این پوکه باعث شده تا با نام های دیگری مثل پوکه ریز یا بتنی نیز شناخته شود.
  • پوکه های بادامی: یکی از کاربردی ترین نمونه های پوکه به شمار می آید که اندازه و ابعاد آن نیز حدود 15 تا 30 میلیمتر می باشد. بیشترین کاربرد این نوع پوکه در بخش های مربوط به سقف و کف ساختمان ها است.
  • پوکه مخلوط: یکی از نمونه های خاص و متفاوت است که برای پر کردن بخش های خالی در ساختمان ها و تونل ها استفاده می شود.
ادامه مطلب  خرید صندلی اداری

کاربرد پوکه های معدنی در بخش های مختلف ساختمان

یکی از حوزه های مهمی که از پوکه معدنی در آن به صورت گسترده استفاده می شود، ساختمان سازی و دکوراسیون می باشد. از ویژگی های مهم مواد جهت استفاده در مصالح ساختمانی، وزن پایین و استحکام است که هر دو آن در این نوع سنگ وجود دارد. از این سنگ در بخش های مختلف ساختمان سازی استفاده می شود که برخی از کاربردهای آن شامل موارد زیر است.

  • پرکردن فاصله بین طبقات
  • استفاده از آن برای شیب بندی پشت بام ها و کف طبقات ساختمانی
  • استفاده از آن برای محوطه سازی
  • ساخت و کاربرد ملات و بتن
  • ساخت انواع بلوک های ساختمانی
  • ساخت مصالحی مثل موزاییک، کاشی و…
  • کاربرد آن به عنوان حایل بین بتن و اک
  • کاربرد این سنگ به عنوان عایق حرارتی برای پوشش لوله های حرارتی

پوکه معدنی ریز

استفاده از پوکه در کف سازی

یکی از بهترین مواد برای کف سازی ساختمان ها، استفاده از پوکه معدنی است. برای کف سازی به کمک این نوع سنگ از روش های مختلفی استفاده می شود که دو روش آن کاربرد بیشتری دارد. در روش اول ابتدا کف ساختمان را شیب بندی کرده و سنگ پوکه را در تمام قسمت های آن پخش می کنند. در ادامه نیز برای متراکم کردن دانه‌های پوکه، به کمک یک جسم سنگین آن را کوبیده و با ملات یا سیمان، سطح آن را می پوشانند. در روش دوم ابتدا پوکه را با آب و سیمان ترکیب و ملات به دست آمده را روی کف ساختمان که از قبل کروم بندی شده، می‌ریزند. در انتها نیز این مواد را به کمک یک جسم یا دستگاه، کاملا صاف و یکدست می نمایند.

کاربرد پوکه های معدنی در سقف ساختمان ها

یکی از بهترین مصالح برای ساخت سقف ساختمان ها، کاربرد پوکه معدنی بادامی است. این نمونه از پوکه دارای ابعاد و تخلخل بیشتری است که باعث سبک بودن وزن آن می شود. استفاده از مصالح سبک در سقف ساختمان ها روی ایمنی آن تاثیر گذار است چون هر چقدر وزن مصالح سقف سبک تر باشد، ایمنی آن نیز بیشتر خواهد بود. در شیب بندی سقف ها، موارد و ظرافت هایی که باید در کف رعایت شود، وجود ندارد و به همین دلیل نیز استفاده از نمونه های بادامی به دلیل ابعاد بزرگتر و وزن پایین، مناسب تر است. البته هنگام استفاده از پوکه‌های بادامی برای پرکردن فضای بین این پوکه‌ها که درشت تر نیز هستند، از نمونه‌های عدسی و نخودی استفاده می شود.

ادامه مطلب  بهترین برند کولر آبی را از کجا سفارش دهیم؟

مقاوم سازی ساختمان ها و ارتباط آن با پوکه معدنی

یکی دیگر از ویژگی های این سنگ معدنی برای استفاده در ساختمان سازی، مقاومت بالای آن است. استفاده از پوکه معدنی با هدف مقاوم سازی ساختمان ها در برابر رویدادهای طبیعی مثل سیل و زلزله انجام می گیرد. از مهمترین کاربردهای این سنگ جهت بالا بردن مقاومت ساختمان ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پر کردن اسکلت ساختمان ها با این سنگ معدنی و جایگزین کردن آن با مواد سنگین
  • استفاده از بتن هایی که در ساخت آنها از پوکه استفاده شده است جهت بالا بردن مقاومت و کاهش وزن آنها
  • کاربرد این سنگ جهت کاهش هزینه های ساختمان ها و آسانتر کردن کار لوله کشی و سیم کشی

پوکه معدنی در بتن ریزی

کاربرد پوکه معدنی در ساخت بتن

بتن یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که می توان از پوکه معدنی جهت کاهش وزن و بالا بردن مقاومت آن استفاده کرد. در ساخت بتن از موادی مثل ماسه و سیمان استفاده می شود که باعث بالا رفتن وزن آن می شود. به کار بردن پوکه در ساخت بتن ها باعث می شود تا وزن آن به صورت قابل توجهی کاهش و مقاومت آن بالا رود. استفاده از این نوع بتن ها در ساختمان سازی نیز مستقیما روی زلزله خیز بودن آن تاثیرگذار است. این نوع سنگ از دل طبیعت استخراج می شود که باعث کاهش آلاینده های زیست محیطی می شود.

امروزه شرکت ها و مجموعه های زیادی در بخش ساختمان سازی و دکوراسیون از پوکه معدنی استفاده می کنند که یکی از این مراکز نیز مجموعه تراس مگ است. مزیت ها و ویژگی های این نوع سنگ یکی از دلایل استفاده گسترده آن در بخش ساختمان سازی و دکوراسیون می باشد. مجموعه تراس مگ نیز توانسته آن را به صورتی کاملا مدرن و پیشرفته مورد استفاده قرار دهد. در سایت اصلی این مجموعه می توان نمونه کارهای آن را در فضاهای مختلف مشاهده کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا