رپورتاژ آگهی

تحول انتقال سیالات پس از ورود شیر توپی به صنعت

شرکت رادوکو در زمینه تولید و فروش شیرهای توپی سال های زیادی است که فعالیت می کند. آیا می دانید همه سیال ها از جمله سیالات درون لوله کشی درون منزل شما به کنترل جریان نیاز دارند؟ خطوط اصلی آب لوله کشی شهری و خانگی و فرایندهای صنعتی همگی یک وجه مشترک به نام شیر توپی دارند. این شیرهای قدرتمند و مفید معمولا در صتایع مختلف حکم یک کاتالیزور برای کنترل یا باز و بسته کردن جریان آب را دارند. شیر توپی وسیله ای ساده و در عین حال بسیار موثر است که در کاربردهای مختلف از لوله کشی گرفته تا فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه انواع مختلفی از شیرهای توپی در بازار وجود دارد.

شیر توپی: مفهوم و کاربرد

شیرهای توپی شیرهایی هستند که حرکت چرخشی دارند. آن ها به دلیل طراحی ساده، هزینه ساخت پایین و نگهداری و تعمیر ساده توسط تولید کنندگان شیر توپی، کاربردها و استفاده های گسترده ای دارند. این شیرها در قسمت مرکزی متحرک هستند و جریان سیال یا گاز را کنترل می کنند. شیر توپی معمولا از جنس فولاد، آهن، برنج و پی وی سی ساخته می شود.

شیرهای توپی در سراسر سیستم های لوله کشی نصب می شوند تا جریان مایعات، گازها و بخارات را مسدود کرده یا این که کنترل کنند. توپ روی یک پایه دو طرفه نصب شده است و با یک شفت به مکانیزم کنترلی که برای چرخاندن توپ استفاده می شود، متصل می شود. هنگامی که دهانه شیر عمود بر جریان باشد، سیال اجازه عبور از شیر را ندارد. با چرخاندن دهانه به حالت باز، سیال با سرعت کنترل شده اجازه عبور خواهد داشت.

شیرهای توپی در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارند که عبارتند از:

  • ذخیره سازی مواد شیمیایی
  • بخش های تولیدی
  • صنعت نفت و گاز
  • کاربری های مسکونی

شرح وظیفه شیر توپی در انتقال سیالات

شیرهای توپی ممکن است در مورد جهش و انتقال مایعات به خوبی عمل نکنند، اما در تنظیم جریان عالی عمل می کنند. به طور کلی، می توان وظیفه این شیرها را کنترل جریان سیال دانست. شما در هر مکانی که این شیرها را وصل کنید، می توانید جریان مایعات و گازها را به مقدار دلخواه تنظیم کنید و آن ها را برای انتقال کم یا زیاد کنید.

ادامه مطلب  منظور از نظافت نمای ساختمان و شیشه های نمای بیرونی چیست؟

تاریخچه و نقش آفرینی شیر توپی در صنعت

تاریخچه این شیرها در مقایسه با شیرهای دوطرفه و برگشتی بسیار کوتاه تر است. اولین باری که شیرهای توپی در صنعت مورد استفاده قرار گرفتند، سال 1871 بود. کشف تفلون در فرایند ساخت بمب اتم، چیزی بود که ایده ساخت شیرهای توپی را پرورش داد. اگر چه این شیر اولین بار در سالی که اشاره کردیم ثبت اختراع شد، اما چیزی حدود 85 سال طول کشید تا به عنوان یک شیر پر استفاده در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

تا قبل از تاریخ 1957، مشکلات زیادی برای کنترل جریان مایعات در صنایع مختلف وجود داشت. اما با اختراع شیرهای توپی تحول عظیمی در این زمینه رخ داد. امروزه، شیرهای توپی مختلفی ساخته شده اند که هر کدام برای کارکرد خاصی مناسب خواهند بود.

انواع مختلف شیر توپی

حال که با وظیفه این شیرها آشنا شدید، نوبت به آن می رسد تا همه انواع آن را بررسی کنیم. انواع شیرهای توپی می توانند به شرح زیر باشند:

شیر توپی دنده‌دار

این نوع از شیرهای توپی به وسیله گوی کروی جریان سیال را قطع یا وصل می کنند. پس می توان نتیجه گرفت که برای کنترل جریان کاربرد ندارند و استفاده نمی شوند. این شیر هنگامی که به صورت نیمه باز قرار می گیرد، عملکرد شیر توپی را به طور کل مختل می کند. پس نمی توان از آن برای کم یا زیاد کردن جریان استفاده کرد.

شیر توپی هیدرولیک

سیال تحت فشار توسط مدار هیدرولیک برای تنظیم جریان مایع استفاده می شود. این شیرها از روغن یا آب به عنوان مایع هیدرولیک استفاده می کنند. پیستون در نتیجه فشار سیال می چرخد و جریان سیال را تنظیم می کند. شیرهای هیدرولیک در انواع نیمه اتوماتیک و اتوماتیک عرضه می شوند.

شیر توپی الکتریکی

شیرهایی که برای عملکرد صحیح به الکتریسیته متکی هستند، به عنوان شیرهای توپی الکتریکی شناخته می شوند. از موتورهای الکتریکی در این شیرها برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کافی برای باز و بسته کردن شیر استفاده می شود.

شیر توپی پنوماتیک

شیرهای پنوماتیک معمولا با استفاده از هوای فشرده کار می کنند. این شیرها با اعمال فشار هوا به پیستون یا دیافراگمی که به میل سوپاپ بسته شده است عمل می کنند. شیرهای پنوماتیکی برخلاف شیرهای دستی، می توانند به طور کامل یا جزئی اتوماتیک باشند. به دلیل طراحی ظریف و قابلیت اطمینان، شیرهای پنوماتیکی محبوب ترین شکل شیرهای توپی هستند.

ادامه مطلب  تابلو نقاشی وکیل محبوب ترین تابلو انتخاب شد!

شیر توپی باز و بسته

وقتی که می خواهید یک راه آسان برای کنترل جریان پیدا کنید، شیرهای باز و بسته بهترین گزینه هستند. این شیرها فقط یک دسته دارند و هر زمان که بخواهید جران سیال را کنترل کنید یا آن را باز و بسته کنید، کافی است که دسته را به طرفین بچرخانید. وقتی دسته شیر در حالت افقی قرار می گیرد شیر باز است و در غیر این صورت شیر بسته خواهد بود.

شیر توپی فلنجی

این شیرها هم می توانند جریان را قطع و وصل کنند و هم آن را کنترل نمایند. در درون این شیر، یک دیسک کروی وجود دارد که همین قسمت می تواند قطع و وصل شدن جریان سیال را مشخص کند. دسته اهرمی نیز برای کنترل دیسک تعبیه شده که می توانید آن را تا حدود 90 درجه به طرفین بچرخانید. مانند شیرهای دیگر شیر فلنجی هم می تواند از متریال و آلیاژهای مختلف ساخته شود.

تحولات انتقال سیالات پس از ورود شیر توپی به صنعت

تا قبل از اینکه شیرهای توپی وارد صنایع و بازار شوند، معمولا کنترل جریان سبالات کار دشواری بود، اما به محض استفاده از این شیرها، صنایع به صورت کلی تحت تاثیر آن قرار گرفتند و تحول زیادی در آن ها رخ داد.

نقش انقلابی شیر توپی در افزایش بهره‌وری و امنیت انتقال سیالات

اگر در حوزه فعالیت خود با سیالات کار می کنید و نیاز به انتقال آن ها دارید، می توانید از بال ولو برای کم و زیاد کردن جریان آن ها استفاده کنید. این کار باعث می شود که سیالات به صورت صحیح انتقال پیدا کنند و به مقصد خود برسند. همچنین با تنظیم میزان بار یا بسته شدن شیر، شما قادر هستید که جریان سیال را به صورت دقیق کنترل کنید.

مزایا و معایب انتقال سیالات با استفاده از شیر توپی

این شیرها برای استفاده ابعاد خوبی دارند و بیش از حد بزرگ نیستند. همچنین سرعت آن ها در باز و بسته کردن سیالات بسیار قابل توجه است و کمتر مستعد خوردگی یا آسیب هستند. به طور کلی می توان گفت که همه کاره و ایده آل برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی خواهند بود. با وجود تمامی این مزایا، شیرهای توپی در کنترل جریان محدودیت دارند، به این صورت که نمی توانند در مقیاس بزرگتری از کنترل جریان کار کنند.

ادامه مطلب  انواع سایبان های ساختمانی و مزایای آن

اثرات مثبت شیر توپی در کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی

خود شیرها هزینه اندکی دارند و نصب آن ها بسیار راحت است. با این شیرها می توانید به سرعت جریان سیال را قطع و وصل کنید؛ به همین خاطر هیچ سیالی هدر نخواهد رفت و در هزینه ها به میزان زیادی صرفه جویی خواهد شد.

نحوه نصب و راه‌اندازی شیر توپی در سیستم‌های صنعتی

با وجود تمامی مزایا و معایب، وقتی تصمیم به خرید شیر توپی گرفتید باید مراحل نصب آن را هم آموزش ببینید. در ادامه این مراحل را بررسی خواهیم کرد:

اجرای صحیح مراحل نصب شیر توپی

قبل از باز کردن بسته بندی، بررسی کنید که شیر با کارکرد مورد نظر خود مطابقت دارد. شیر باید با طراحی سیستم، فشار و شرایط دما مطابقت داشته باشد و همچنین باید برای مایعاتی که حمل می کند مناسب باشد.

بررسی ابزارها و تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی

تجهیزاتی که باید در نصب این شیرها در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • لوله مسی
  • شیر توپی
  • اچار فرانسه
  • ابزار سوراخ کردن لوله داخلی و خارجی

ایمنی در مراحل نصب و راه‌اندازی شیر توپی

قبل از نصب لوله، از عاری بودن آن از بقایای جوش، زنگ زدگی یا موارد دیگر اطمینان حاصل کنید. پس از اتمام نصب، توصیه می‌ شود شیر را چندین بار باز و بسته کنید تا از نپاشیدن سیال اطمینان حاصل کنید.

نتیجه‌گیری

در صنایع مخالف، کار با سیالات و کنترل جریان آن ها بسیار مهم است. با ابداع شیرهای مختلفی مانند توپی در این حوزه تحولات بسیاری رخ داده است.

اهمیت شیر توپی در صنعت امروز و آینده

شیرهای توپی امروزه در بسیاری از صنایع کاربرد دارند و در سرعت فعالیت آن ها تاثیر زیادی گذاشته اند. اگر بتوانید از شیرهای توپی در صنایع استفاده بهینه داشته باشید از جهات بسیاری صرفه جویی خواهید کرد. شرکت رادوکو، از بهترین شرکت ها در زمینه فروش تجهیزات صنعتی است. شما می توانید انواع شیرهای توپی را از سایت این شرکت با قیمتی مناسب خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا