طراحی فضاهای بیرونی

راهنمای خرید آجر نسوز کوره برای تحمل دمای بالا

انتخاب آجر نسوز کوره برای دماهای بالا با توجه به پارامتر هایی مانند فشار، میزان دما، تغییرات فیزیکی و شیمیایی و شرایط کوره انجام می شود. در انتخاب آجر نسوز، ترکیبات به کار رفته و بکارگیری فرآیندهای خاص در تولید، تعیین کننده مقاومت است. مواد نسوز موجود در آجر باید از نظر شیمیایی و فیزیکی در دماهای بالا و شوک های حرارتی، دوام کافی داشته باشد. از جمله ترکیبات مقاوم در برابر دمای بسیار بالا در این آجر، می توان به آلومینا، سیلیکات، اکسید آلومینیوم، منیزیم، زیرکونیا، کاربید تنگستن، کاربید هافنیوم، تانتالیوم کاربید هافنیوم، کاربید سیلیکون و کربن گرافت  اشاره کرد.

ضرورت بکارگیری آجر نسوز کوره برای تحمل دمای بالا

ضرورت بکارگیری آجر کوره نسوز، در توانایی محصول در برابر دمای بالا، حفظ یکپارچگی ساختاری در شرایط سخت کوره و خواص عایقی، نهفته است. این محصول در مقابل شوک حرارتی، حمله شیمیایی و سایش مکانیکی دوام بالایی دارد.  آجرهای با تحمل حرارت بسیار زیاد در صنایع مختلفی مانند سیمان، شیشه، سرامیک، پتروشیمی و غیره کاربرد دارند. از آنها معمولا به عنوان آستر برای کوره ها، راکتورها و سایر تجهیزات دمای بالا استفاده می شود. آجرهای مورد نظر برای حفظ فرآیند صنعتی مانند یکپارچگی و کارایی ساختاری بسیار حیاتی هستند. در ادامه مشخصات آجرهای مناسب برای کوره ها با دمای بالا را بیان می کنیم.

مشخصات اصلی آجر نسوز کوره برای دمای بالا

  1. اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های آجر نسوز کوره برای دمای بالا، توانایی تحمل آنها در گرمای شدید است. رایج ترین آجرهای مقاوم دیرگداز می توانند دماهای بین 1500 تا 1800 درجه سانتیگراد(2732 درجه فارنهایت تا 3272 درجه فارنهایت) را تحمل کنند. برخی از آجرهای نسوز مانند منیزیم، گانستر تحمل دمای بالاتر از 2000 درجه سانتیگراد را نیز دارند.
  2. رسانایی حرارتی کم: آجرهای رسی آتشی با دمای بالا دارای رسانایی حرارتی پایین هستند، به این معنی که به طور موثری گرما را در ساختار خود حفظ کنند. این آجرها می توانند بازده انرژی را افزایش داده و از دست دادن گرما را کاهش دهند.
  3. پایداری شیمیایی: آجرهای نسوز از نظر شیمیایی پایدار هستند و این موضوع مقاومت آجرها را در برابر سرباره های اسیدی و قلیایی تضمین می کند. این پایداری منجر به بهبود طول عمر و عملکرد کلی محصول می شود.
  4. نسوز بودن: نسوز بودن پارامتری حیاتی برای آجر نسوز محسوب می شود که نشان دهنده توانایی برای تحمل بار در دماهای بالا بدون تغییر شکل یا فرو ریختن قابل توجه است.
ادامه مطلب  نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی - چالش ها و راه حل ها

معرفی چند آجر برای تحمل دمای بالا کوره

معرفی چند آجر برای تحمل دمای بالا کوره

آجر نسوز کوره با توجه به ترکیبات موجود در آن در نمونه های مختلف تولید می شود. در این بخش از مقاله تصمیم داریم، چند آجر بی همتا برای تحمل دماهای بالا را معرفی کنیم.

معرفی آجرهای کوره برای دمای بالا
نام آجر ویژگی ها
 

 

منیزیم

 حاوی ترکیباتی مانند خاک رس آتشی به همراه اکسید منیزیم، اکسید آهن، آهک و آلومینا

کابرد: به عنوان پوشش اصلی کوره

مقاومت در برابر سرباره و شوک حرارتی قوی

دوام در مقابل خوردگی بالا و پوسته شدن

تحمل دما: تا 2000 درجه سانتیگراد به بالا

 

کرومیت

 حاوی ترکیباتی مانند خاک رس آتشی به همراه سنگ آهن کروم، اکسید آهن و بوکسیت با سیلیس کم

مقاومت دما: 1800 تا 2000 درجه سانتیگراد

 

سیلیس

حاوی بالاترین درصد ترکیب معدنی سیلیس، ساخته شده از ماسه سنگ یا کوارتزیت

مناسب برای پوشش کوره های اسیدی برای تولید شیشه، دیوارها، قوس کوره های ذوب مس و کوره های فولادی

مقاومت تا دمای 2000 درجه سانتیگراد

 

 

آلومینا

حاوی ترکیباتی مانند اکسید آلومینیوم، سیلیکا، مولیت و سایر مواد معدنی

مقاومت در مقابل دما و شوک حرارتی، تخلخل ظاهری کم، دوام بالا در برابر سرباره های اسیدی و قلیایی، عایق حرارتی مناسب و کاربرد در کوره های متنوع

میزان تحمل دما: 1600 تا 1700 درجه سانتیگراد و در برخی موارد تحمل دمای بیشتر با توجه به ترکیبات

نکات مهم برای خرید آجر نسوز کوره برای دمای بالا

نکات مهم برای خرید آجر نسوز کوره برای دمای بالا

برای خرید آجر نسوز کوره چند فاکتور ضروری وجود دارد که هنگام تهیه این محصول باید به آن ها دقت کنید. در این بخش تصمیم داریم این نکات مهم را مورد بازبینی قرار دهیم.

بررسی انواع آجر پیش از خرید

اطلاعات آجر نسوز کوره مورد نظر را از شرکت تولید کننده یا تامین کننده مورد نظر به دست آورید. ایران دیرگداز معمولا اطلاعات فنی مربوط به آجرهای دیرگداز را به صورت کامل و با توجه به نوع کوره ارائه می دهد. این اطلاعات به شما در انتخاب نوع مناسب آجر نسوز کمک می کند. بهتر است آجرهایی را انتخاب کنید که علاوه بر تحمل حرارت، خاصیت عایقی مناسب نیز داشته باشند.

بررسی درجه تحمل حرارت آجر نسوز

پیش از خرید محصول، بهتر است با تامین کننده آجر نسوز کوره در مورد درجه حرارتی که آجر می تواند تحمل کند، صحبت کنید. برخی از آجرها به صورت اختصاصی برای تحمل درجه حرارت پایین و برخی برای حرارت های بالا طراحی شده اند.

بررسی ترکیبات موجود در آجر نسوز کوره

بررسی ترکیبات موجود در آجر نسوز کوره از دیگر مواردی است که باید در خرید آجر به آن دقت کنید. ترکیبات به کار رفته در آجر تعیین کننده مقاومت محصول در شرایط سخت کوره است. آجرها با توجه به محتوای موجود تفاوت های قابل ملاحظه ای با هم دارند. برخی از آجرها ممکن است در دماهای بالا با ترک یا شکستگی مواجه شوند ولی برخی دیگر به صورت پایدار ساختار فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ می کنند.

بررسی کیفیت لعاب موجود در سطح یا داخل آجر نسوز کوره

روکش لعابی سطح رویی آجر نسوز کوره می تواند در کیفیت و مقاومت محصول نقش مهمی داشته باشد. برخی از آجرها دارای لعاب داخلی هستند که ممکن است در هنگام آتش گیری در کوره ترک خورده یا دچار پوسیدگی شوند. با توجه به این موضوع، بالا بودن خلوص و کیفیت لعاب داخلی در مقاومت محصول به دلیل اکسیداسیون های مکرر و گذشت زمان، ضروری است.

بررسی مقاومت و دوام آجر کوره پیش از خرید

برخی از آجرهای نسوز کوره، دوام بهتری نسبت به سایرین دارند که این موضوع، تعیین کننده قدرت و طول عمر محصول کوره شماست. قبل از انتخاب آجر موردنظرتان با کارشناسان ایران دیرگداز تماس بگیرید تا بهترین محصول را با مقاومت ایده آل در برابر حرارت، خرید کنید.

بررسی طول و عرض آجر نسوز کوره

بررسی طول و عرض آجر نسوز کوره پیش از خرید، جزء فاکتورهای ضروری است که باید قبل از تهیه محصول به آن توجه کنید. طول و عرض متفاوت در آجرها، منجر به نصب متنوع می شود. در برخی موارد برای جا افتادن صحیح آجرها، نیاز به افزودن ملات است تا آجر به شکل صحیح جا بیفتد. این اقدام با اینکه لایه اضافی محافظتی ایجاد می کند اما باعث از دست دادن بخشی از کارایی عایقی محصول می شود.

معرفی یک مرکز بی همتا برای آجر نسوز کوره

یکی از مشکلات متداول در خرید آجر نسوز کوره برای دماهای بالا، عدم آگاهی از یک مرکز معتبر برای تهیه محصول بدون واسطه از کارخانه و با قیمت پایین است. دیر‌گداز ایران جزء مراکز تولیدکننده با سابقه و معتبر بوده که سالها تجربه در زمینه ارائه بهترین آجرهای دیرگداز برای کوره های صنعتی متفاوت دارد. از مشخصات اصلی این گروه صنعتی می‌توان، بکارگیری آخرین استانداردها در تولید آجرهای نسوز، کیفیت بی نظیر و پایداری محصولات در شرایط متفاوت را بیان کرد. اگر شما هم مشتاق خرید فرآورده هایی مانند انواع خاک نسوز و نمونه های متنوع آجرهای نسوز سبک و سنگین هستید، وارد سایت ایران دیرگداز شوید و با کارشناسان تماس بگیرید.

 جمع بندی

آجر نسوز کوره توانایی تحمل حرارت های بسیار زیاد را در شرایط سخت کوره دارد و جزء نیازهای اصلی صنایع متنوع است. بکارگیری این آجرها اغلب به علت خواص عایقی، توانایی تحمل حرارت های بالا و حفظ یکپارچگی، ضروری به نظaر میرسد. از مشخصات اصلی آجرهای کوره می توان به توانایی حرارتی بالا، رسانایی حرارتی پایین، پایداری شیمیایی و نسوز بودن اشاره کرد. آجرهای ایده آل برای دمای بالای کوره، شامل منیزیم، کرومیت، سیلیس و آلومینا است.

ادامه مطلب  مزایای استفاده از بلوک شیشه ای به جای پنجره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا