طراحی دکوراسیون داخلی

بهترین کولر گازی برای شمال ایران

استفاده از کولرهای سنتی و آبی با توجه به تولید رطوبت آنها عملاً در مناطقی مانند شمال ایران غیر ممکن است. شهرهای مرطوب و پرباران شمال کشور باید به سراغ نصب و راه اندازی کولرهایی بروند که علاوه بر نوع گازی بودن، امکان جذب رطوبت و کاهش آن را هم داشته باشند. به همین دلیل هم در زمان خرید یک دستگاه کولر گازی فاکتورهای متعددی مانند کلاس آب و هوایی منطقه، کمپرسور به کار رفته در دستگاه، نوع گاز استفاده شده در آن و حالت اینورتر و غیر اینورتر بسیار موثر و کلیدی خواهند بود. با همین رویکرد به سراغ معرفی بهترین کولر گازی برای شهرهای شمال ایران می رویم.

بهترین کولر گازی برای مناطق گرمسیر

کلاس اب و هوایی در کولر گازی چیست

کولرهای گازی باید متناسب با نوع آب و هوایی هر منطقه انتخاب شوند و لازم است که خریداران در هنگام مراجعه به بازار کاملاً در این مورد آگاهی کافی را داشته باشند. برندها و تولید کنندگان کولرهای گازی هم بر همین مبنا اقدام به کلاس بندی دستگاه ها در مورد نوع آب و هوا کرده اند. آنچه که از منابع و دسته بندی محصولات موجود دیده می شود، سه کلاس آب و هوایی مختلف در کولرهای گازی وجود دارد که هر یک بخش خاصی از جغرافیای مناطق مختلف را در بر می گیرد.

  • کولرهای گازی دسته T1

کلاس آب و هوایی مربوط به مناطق معتدل و مرطوب است. کولرهای تولید شده در این دسته بندی امکان فعالیت و کار پربازده تا حداکثر دمای ۴۵ درجه محیط را دارند و همچنین قابلیت جذب رطوبت و تصفیه هوا نیز در آنها دیده شده است.

 

  • کولرهای گازی دسته T2

این نوع از دستگاه های کولر گازی مربوط به کلاس آب و هوایی نوع سرد سیری می باشند. به همین دلیل هم توان کارکرد مناسب آنها در دماهای پایین تر و حداکثر تا ۳۵ درجه تعیین شده است.

 

  • کولرهای گازی دسته T3

و نهایتاً کولرهای گازی مربوط به کلاس آب و هوایی نوع گرمسیری که از توان بسیار بالایی در بخش کمپرسور برخوردار هستند و می توانند تا ۶۰ درجه گرمای هوای اطراف خود را تحمل کرده و عملکرد مناسبی از خود ارائه دهند.

 

کلاس اب و هوایی مناسب مناطق معتدل

با توجه به اینکه ما در این بخش از مطالب به نوع کولرهای گازی مناطق شمالی کشور می پردازیم، کلاس آب و هوایی مناسب مناطق معتدل یا همان گروه T1 را مورد بررسی قرار می دهیم. شرایط آب و هوایی شهرهایی مانند رشت، ساری و گرگان به عنوان مراکز استان های شمالی و اغلب شهرستان های دیگر آنها به گونه ای است که در روزهای متعددی از سال دارای رطوبت بسیار بالا و همچنین در فصل تابستان همراه با گرمای آزاردهنده ای هستند. چنین کلاس آب و هوایی با شدت کمتر در بسیاری از شهرهای نیمه شمالی کشور از قبیل کرج و تهران هم وجود دارد که همین نیازمندی ها در مورد کولرهای گازی را خواهند داشت. بنابراین لازم است تا از مجموعه دستگاه های کولر گازی کلاس T1 برای این مناطق استفاده شود.

کلاس آب و هوایی مناسب برای مناطق به گونه ای است که قادر باشد جذب رطوبت لازم از فضای اتاق را انجام داده و همچنین امکان رشد و افزایش عوامل تهدید کننده سلامتی مانند باکتری ها و میکروب ها را نیز متوقف کند. کولرهای گازی کلاس T1 امکان تصفیه هوای محیط را خواهند داشت و همچنین می توانند در محدوده دمایی ۳۵ تا ۴۵ درجه سانتیگراد، هوای مطبوع و خنک را برای استفاده کنندگان مهیا کنند.

چه کمپرسوری مناسب مناطق معتدل است

کولرهای گازی از کمپرسورهای مختلفی برای کارکرد خود بهره می برند که هر یک متناسب با نوع مشخصات فنی و توان قابل انتظار آنها در نظر گرفته شده است. در کل محصولات موجود در بازار از لحاظ نوع کمپرسور به ۳ دسته مختلف تقسیم می شوند :

ادامه مطلب  آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

انواع کمپرسور

  • کمپرسورهای پیستونی

این نوع از کمپرسورها به عنوان اولین سیستم های خنک سازی به کار رفته در کولرهای گازی مورد استفاده قرار گرفتند. علی رغم معایب زیادی که از قبیل صدای زیاد و مصرف انرژی بالا دارند اما از لحاظ توان تولید هوای خنک و پوشش فضای بیشتر در سطح خوبی قرار گرفته اند. به دلیل همون قدرت بالای خنک سازی، مناطق گرمسیری یا همان کلاس آب و هوایی T3 معمولا از این کمپرسورها استفاده می کنند.

  • کمپرسورهای اسکرال

تقریبا تمامی معایب و نقاط ضعف کمپرسورهای پیستونی در نمونه های اسکرال برطرف شد. این دستگاه ها به صورت قابل توجهی پرتوان ساخته می شوند و در عین حال سر و صدای کمتری هم نسبت به مدل های پیستونی دارند. در مورد میزان مصرف انرژی و سطح صرفه جویی آن هم باید به این نکته اشاره کرد که کمپرسورهای اسکرال در شرایط بسیار بهتری قرار دارند. اما یک معضل بزرگ وجود دارد و آن هم مربوط به قیمت بالای تمام شده این دستگاه ها است که مانع بزرگ محسوب می شود.

 

  • کمپرسورهای روتاری

محبوب ترین و استانداردترین کمپرسور مورد استفاده در دستگاه های کولر گازی امروزی، انواع روتاری یا به اصطلاح موشکی هستند.  سیستم های روتاری برای کلاس آب و هوایی معتدل ساخته می شوند و با توجه به ظرفیت میانگین آنها که معمولاً کمتر از ۴۸۰۰۰ می باشد، انتخاب بسیار ایده آلی برای چنین حالتی خواهد بود. کمپرسورهای اشاره شده صدای کاملاً کمی دارند و میزان مصرف انرژی آنها هم در سطح قابل قبولی است. هرگونه ایراد  فنی را می توان با یک هزینه منطقی برطرف نمود و هزینه های سرویس و نگهداری آن هم متعادل است. همین ویژگی ها و مزایا سبب شده است که بسیاری از کولرهای گازی موجود در بازار از کمپرسورهای روتاری استفاده کنند.

اهمیت برچسب انرژی در کولر گازی

از بزرگترین چالش های استفاده از کولرهای گازی، میزان مصرف انرژی در این دستگاه است. این بحث خصوصا در مورد خرید کولر گازی برای مناطق شمال کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار است و این به دلیل مصرف بالای انرژی در چنین فضایی است. به همین دلیل هم خریداران در هنگام مراجعه به بازار باید دقت کافی در این زمینه را داشته باشند و با توجه به برچسب انرژی نصب شده بر روی دستگاه، کم مصرف ترین آنها را انتخاب کنند. برچسب انرژی شامل درجات مختلفی از مصرف برق بین نماد A تا نماد G است که هرچه این مقدار به A نزدیک تر باشد به معنای مقدار مصرف انرژی کمتر است. از سوی دیگر اهمیت بسیار زیادی نسبت به این موضوع قائل باشیم که برچسب نصب شده بر روی کولرهای گازی حالت واقعی داشته باشد و متاسفانه امروز دستگاه هایی در بازار به چشم می خورد که تحت عنوان کولرهای بانه ای بوده و معمولاً درجه مصرف انرژی ثبت شده برای آنها فیک و تقلبی است. بنابراین بهتر است قبل از هر انتخاب در مورد این دستگاه ها، حتماً اصالت موضوع به دقت پیگیری شود و از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اهمیت برچسب انرژی در کولر گازی

استفاده از کولر گازی اینورتر برای شمال توصیه می شود؟

بحث مصرف انرژی بالا در دستگاه های کولر گازی، تولید کنندگان را به استفاده از ایده سیستم های اینورتر سوق داد. اینورتر عبارت است از برد الکترونیکی معمولاً سبز رنگی که در بخش داخلی موتور قرار می گیرد و مدیریت مصرف انرژی بر عهده آن خواهد بود. شکل عملکرد این کیت به این صورت است که دور موتور را برای کارکرد در دماهای مختلف متغیر می کند و لازم نیست که توان مصرفی دستگاه در تمامی دماها یکسان باشد. به این ترتیب آنها قابلیت کاهش میزان مصرف انرژی را تا حد ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهند داشت که عدد قابل توجهی برای مصرف کنندگان می باشد. از سوی دیگر دقت داشته باشید که معایبی نیز برای این موضوع می توان اشاره کرد که شامل عدم تعلق گارانتی برای سوختن برد اینورتر خواهد بود. به هر صورتی اگر این اتفاق برای دارندگان کولرهای گازی افتاده باشد، باید با هزینه خود مصرف کننده تعویض و تعمیر شود. همچنین دقت داشته باشید که با توجه به شرایط نوسانات برقی موجود در شبکه داخلی کشور، احتمال بروز چنین حالتی بیش از پیش خواهد بود و به همین دلیل هم معمولاً توصیه می شود که اگر شما به دنبال دریافت توان بالایی از یک سیستم کولر گازی خصوصاً در شمال کشور هستید، بهتر است نمونه مدل های معمولی و غیر اینورتوردار را انتخاب کنید. در صورتی که شما به سراغ مدل های DC Inverter می روید باید در مورد اصالت کالا و کیت قرار گرفته شده بر روی آن هم دقت لازم را انجام دهید. همچنان وجود برخی کولرهای گازی بانه ای در بازار، این نگرانی را ایجاد می کند که برچسب اینورتور چسبانده شده بر روی آنها واقعی نبوده و فیک باشد.

ادامه مطلب  مدل های شمع یونیک دکوراتیو زیبا و خاص آپدیت 1403

انتخاب کولر گازی برای شمال با توجه به متراژ

فرمول استاندارد انتخاب توان کولر گازی با توجه به متراژ به این صورت است که اگر شما این دستگاه را برای یک منزل مسکونی انتخاب می کنید، باید متراژ خود را در عدد ۴۰۰ ضرب کرده و توان لازم را به دست آورد. به طور مثال اگر این واحد مسکونی دارای ۶۰ متر مربع مساحت باشد، می توانید با تهیه یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ آن را کاملاً خنک و با هوای مطبوع کنید. همچنین این موضوع در مورد فضاهایی مانند مغازه ها و مکان های کسب و کار با ضریب ۶۰۰ قابل محاسبه خواهد بود.

اما این موضوع تنها به این محاسبات ختم نمی شود و فاکتورهای زیادی را می توان در انتخاب یک کولر گازی مناسب از لحاظ توان دستگاه دخیل دانست. عامل اول را در مورد میزان آفتاب گیر بودن فضای مورد نظرتان در نظر بگیرید که اگر این موضوع بیشتر از حد معمول باشد معمولاً ۱۰۰۰ BTU به ظرفیت دستگاه کولر گازی افزوده می شود. عامل بعدی مربوط به تعداد پنجره های موجود در محل خواهد بود که قطعاً بیشتر بودن آنها نیاز به توان بالاتر دستگاه کولر را نشان می دهد. فاکتور بعدی به تعداد افراد حاضر در آن مکان مربوط می شود که معمولاً با توجه به یک استاندارد جهانی، به ازای هر یک نفر باید ۶۰۰ BTU به توان مد نظر شما افزوده شود.

میزان رفت و آمد به محل مورد نظر، موقعیت واحد ساختمانی از لحاظ طبقات، شمالی یا جنوبی بودن بنای ساختمانی و میزان رطوبت از جمله عوامل دیگر در انتخاب کولر گازی مناسب برای شما خواهد بود. به همین دلیل هم در شهرهای شمالی کشور و خصوصاً استان مازندران به علت میزان رطوبت بسیار بالا، معمولا توان انتخاب شده بیشتر از آن محاسباتی است که انجام می شود. از سوی دیگر دمای منطقه جغرافیایی نصب کولر هم در این مورد از اولویت بالاتری نسبت به تمامی این موارد برخوردار است. اگر شما این کولر گازی را برای یک منطقه با دمای بیش از ۴۵ درجه خریداری می کنید، قطعاً باید به سراغ دستگاه هایی قرار گرفته در کلاس T3 بروید و به همین ترتیب برای استفاده در شمال کشور بهتر است از کلاس T1 انتخاب کنید.

گاز مبرد مناسب کولر گازی مخصوص شمال ایران

تاثیر نوع گاز استفاده شده در ساختار فنی کولر گازی اهمیت بسیار زیادی دارد و همین موضوع شرکت های تولید کننده را به سمت استفاده از نوع گاز مبرد 410a در سال های اخیر برده است. این گاز با کیفیت هماهنگی و سازگاری بسیار زیادی با کمپرسورهای نوع روتاری و اسکرال دارد. به همین دلیل هم در این دو حالت به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته و اغلب مدل های موجود در بازار هم با همین مشخصات قابل خریداری هستند. همچنین گاز مبرد 410a تاثیر قابل توجه بر روی بازدهی و راندمان دستگاه هم خواهد داشت که در شمال کشور با توجه به نیاز به توان بالاتر اهمیت دوچندانی پیدا می کند. نمونه گازهای قدیمی تر به طور مثال نوع R22 تقریباً بعد از سال ۲۰۱۰ دیگر در کولرهای گازی مورد استفاده قرار نگرفتند و این موضوع علاوه بر عدم سازگاری با محیط زیست و همچنین بازدهی پایین تر بوده است. در نهایت باید به این موضوع هم اشاره کنیم که دفعات شارژ مورد نیاز برای گاز نوع 410a تقریبا هر ۵ سال یک بار خواهد بود و این در حالی است که گاز R22 باید به صورت سالانه شارژ شود و این یک چالش بزرگ برای استفاده کنندگان بود.

ادامه مطلب  16 تا از بهترین رنگ های مینیمال در دکوراسیون (پالت رنگی مینیمال)

آپشن های دیگری که در کولر گازی های مناسب شمال بهتر است باشد

تمامی موارد اشاره شده در خطوط بالا از جمله ویژگی های ایده آل و استاندارد برای یک دستگاه کولر گازی هستند اما باید به این نکته اشاره شود که در مورد انواع مناسب برای شمال کشور بهتر است به فاکتورها و عناوین زیر هم دقت لازم صورت گیرد :

  • آب و هوای بخش های شمالی کشور به گونه ای است که لازم است تا دستگاه کولر گازی قابلیت دور کردن حشرات مختلف را داشته باشد و این موضوع تاثیر مستقیم بر روی تجربه کاربر و احساس راحتی او خواهد داشت. مدل های جدید و نسل نوین کولرهای گازی در بندهای مختلف معمولاً به این قابلیت مجهز شده اند.
  • تصفیه هوا فاکتور بسیار مهم بعدی است که توسط فیلترهای مختلف در ساختار کولرهای گازی صورت می گیرد. هوای مرطوب بستر مناسبی برای رشد باکتری های مختلف است و کولر گازی باید قادر باشد از طریق فیلترهای آنتی باکتریال، جنبه های منفی این موضوع را از بین ببرد.
  • گزینه بسیار ویژه ای تحت عنوان فین طلایی در کولرهای گازی سبب می شود که تمامی تهدیدات بیرونی برای استهلاک دستگاه و کاهش عمر آن تقریبا بی اثر شود و استفاده از چنین حالتی در انواع کولرهای گازی مناسب برای شمال کشور حیاتی است. نوع آب و هوای مرطوب می تواند به شدت برای دستگاه خصوصاً در مورد زنگ زدگی مضر باشد و تجهیز سیستم به فین طلایی نجات دهنده شما خواهد بود.
  • بدون شک گارانتی و ضمانت های مختلف در مورد عملکرد دستگاه نباید کنار گذاشته شود و اهمیت بسیار بالایی در استفاده دراز مدت از یک کولر گازی خواهد داشت.
  • فاکتور مهم بعدی هم استفاده از آپشن کنترل رطوبت هوا در مناطق شمالی کشور است. در صورتی که کولر گازی شما مجهز به چنین حالتی باشد، گزینه مشخصی تحت عنوان حالت خشک کننده یا همان Dehumidifier فعال خواهد بود و امکان کاهش رطوبت هوا را خواهد داشت که برای ساکنین و استفاده کنندگان از دستگاه گزینه بی نظیری است.

بهترین برند کولر گازی برای شمال ایران

با توجه به فاکتورهای مختلف برای استفاده از یک دستگاه کولر گازی مناسب در شهرهای شمالی کشور، مدل های مختلفی از برندهای گوناگون را می توان ذکر کرد که کولر گازی جنرال گلد مدل زانتی، کولر گازی مدل اسپورماتیک برند گری، کولرهای گازی سرد و گرم ایران رادیاتور در ظرفیت ها و مدل های مختلف، کولرهای گازی سرد و گرم مختلف شرکت گرین در کلاس آب و هوایی معتدل و کولرهای گازی هایسنس انواع مختلف سرد و گرم، از جمله این موارد خواهند بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا