طراحی دکوراسیون داخلی

آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

آشپزخانه یا آشپزخانه کثیف این قسمت پنهان آشپزخانه های مدرن است که بسیاری از وسایل و وسایل آشپزی را از سایر قسمت های خانه نامرئی می کند. بدون شک دسته بندی قسمت های خانه سهم مهمی در نظم و زیبایی ظاهری آن دارد. آشپزخانه یکی از شلوغ ترین قسمت های خانه است که برای نظم بخشیدن به آن بیش از هر قسمت دیگری نیاز به توجه و تلاش دارد. اگر برای اولین بار است که عنوان آشپزخانه مخفی را می شنوید، احتمالاً ایده درستی دارید طراحی دکوراسیون آشپزخانه شما این ویژگی را ندارید. پس با ما همراه باشید زیرا deconews این سبک آشپزخانه را معرفی می کند و به سوالاتی مانند آشپزخانه چیست و پاسخ می دهد آشپزخانه کثیف یعنی چه؟حداقل اندازه استاندارد چیست و ایده های طراحی آن برای خانه های کوچک و مدرن به شما پاسخ خواهد داد و جدیدترین مدل آشپزخانه منزل ارائه می دهد

آشپزخانه مخفی چیست؟آشپزخانه مخفی چیست؟

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه مخفی آشپزخانه یا آشپزخانه کثیف این اتاقی است که به کمک در یا نیم دیوار از آشپزخانه تمیز جدا شده و فضای کاربردی تری نسبت به آن دارد. گاز، فر، تهویه و غذا چیزهایی هستند که در قسمت مخفی آشپزخانه قرار می گیرند و کارهای مربوط به پخت و پز در آن انجام می شود. با جداسازی این دو قسمت نظم بهتری در آشپزخانه ایجاد می شود و به هم ریختگی در حین پخت و پز و دیده نشدن اجاق گاز از قسمت های دیگر خانه.

آشپزخانه خانه قدمتی طولانی دارد; بنابراین، صدها سال پیش، بخشی از فرهنگ ساکنان کشورهای جنوب شرقی آسیا بود. در فرهنگ سنتی ایران از چیزی به نام آشپزخانه به عنوان فضایی مجزا برای پخت و پز و دور از دید مهمانان استفاده می شود. این روزها طراحی دکوراسیون داخلی تا جایی پیش رفته است که جدایی بین آشپزخانه و اتاق غذاخوری از بین رفته است. بنابراین آشپزخانه را باید به عنوان بخشی از پذیرایی در نظر گرفت. در چنین شرایطی بسیاری از افراد به خصوص خانم ها ترجیح می دهند آشپزخانه را به دو قسمت مجزا تقسیم کنند و علاوه بر بهبود دید مهمانان، فضای راحت تری را نیز برای خود فراهم کنند.

آشپزخانه چیست؟آشپزخانه چیست؟

غذاهای ترکی چیست؟

آشپزخانه کثیف مدل ایرانی

در تاریخ معماری کشور ما، اگرچه آشپزخانه ها فضای بهداشتی و زیبای امروزی را نداشتند، اما در همه خانه ها مکانی به نام آشپزخانه وجود داشت که شبیه به روش مدرن ساخت آشپزخانه است. در واقع آشپزخانه محل پخت و پز خانه بود، اما از قسمت های دیگر مانند مهمانخانه، اتاق ها و … دور بود. دلیل این امر علاوه بر اعتقادات مذهبی، جلوگیری از ورود چربی و آلودگی به فضای داخلی خانه بوده است.

ادامه مطلب  پنجره‌های ترمال بریک: مفهوم، ساختار، عملکرد و کاربردها

آشپزخانه های ایرانی معمولا در زیرزمین خانه ساخته می شوند تا دمای هوا در تابستان و زمستان متعادل شود. اما امروزه نیاز به استفاده از غذاهای سری ایرانی بیشتر احساس می شود. دلیل این مشکل را می توان به سبک آشپزی ایرانی هم مرتبط دانست که زمان پخت بیشتری دارد و نیاز به تهویه بیشتری دارد.

آشپزی کثیف ایرانیآشپزی کثیف ایرانی

آشپزخانه کثیف مدل ایرانیآشپزخانه کثیف مدل ایرانی

آشپزخانه مدل ایرانیآشپزخانه مدل ایرانی

مدل های مختلف آشپزخانه در حیاط خلوت آن را از دست ندهید!

تفاوت بین آشپزخانه تمیز و آشپزخانه چیست؟

طبق تعریفی که از آشپزخانه داده شد، تفاوت هایی با آشپزخانه تمیز و معمولی در منازل دارد. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که می توان برای یک آشپزخانه مخفی و تمیز ارائه داد، نوع وسایل به کار رفته در آنها و کاربرد آنهاست. آشپزخانه در قسمت های مختلف خانه کاملا از چشم افراد دیگر پنهان است و عمدتاً برای پخت و پز استفاده می شود. در همین حال، آشپزخانه تمیز دارای طیف وسیعی از لوازم مجلل و مرتب است که به طور کامل از پذیرش و سایر مناطق قابل مشاهده است. در واقع کارهای کوچک در آشپزخانه تمیز و پخت و پز در آشپزخانه انجام می شود.
تفاوت های دیگر عبارتند از: حداقل ابعاد آشپزخانه کثیف و به وضوح اشاره کرد. به طور کلی، اندازه استاندارد آشپزخانه کوچکتر از آشپزخانه تمیز است. البته در صورت وجود فضای کافی در ساختمان، بهتر است اندازه آشپزخانه تا حد امکان بزرگ باشد تا پخت آن راحت باشد.

کاربرد آشپزخانه با آشپزخانه چیست؟

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آشپزخانه‌های قدیمی ایرانی است که در چند سال اخیر بار دیگر تاثیر آن را در آپارتمان‌های مجلل می‌توان دید. کاربرد اصلی آشپزخانه کثیف مخفی کردن اجاق گاز و وسایل آشپزی است. زیرا آشپزخانه های مدرن امروزی به وضوح از اتاق نشیمن قابل مشاهده هستند و آشپزی آن را آشفته نشان می دهد. علاوه بر این، آشپزخانه های فضای باز که اغلب در تراس یا حیاط خلوت ساخته می شوند، از ورود بوی غذا به داخل ساختمان جلوگیری می کنند.

انواع طراحی آشپزخانه کثیف

با توجه به متراژ ساختمان و تجهیزات موجود می توان دو مدل برای طراحی آشپزخانه مدرن ایرانی در نظر گرفت که عبارتند از:

  • آشپزخانه داخلی: این نوع آشپزخانه در داخل ساختمان و بیشتر اوقات در انتهای آشپزخانه تمیز قرار دارد. در این مدل فضای آشپزخانه و آشپزخانه تمیز با در یا دیوار از هم جدا می شوند.
  • آشپزخانه مخفی در فضای باز: بهترین انواع آشپزخانه ها گزینه هایی هستند که در خارج از ساختمان ساخته می شوند. تراس ها و بالکن ها، پشت بام ها، حیاط خلوت و گوشه های خانه انتخاب های ایده آلی برای ساخت آشپزخانه در فضای باز هستند. ما قبلا شما را با انواع مدل آشپزخانه تراس آشنا کرده ایم و می توانید از آنها ایده بگیرید.
ادامه مطلب  7 تا از پرطرفدارترین انواع دکوراسیون مینیمال در دنیا

اصول طراحی آشپزخانه کثیف

هم قسمت مخفی و هم قسمت تمیز آشپزخانه باید بر اساس اصول خاصی طراحی شوند که به همان اندازه که عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه به این سبک می توان به اصول زیر اشاره کرد:

  • پخت و پز و شستشو فقط در آشپزخانه مخفی انجام می شود.
  • کاربردی بودن و استفاده آسان و سریع از این قسمت از آشپزخانه بیش از هر چیز دیگری مانند زیبایی اهمیت دارد.
  • در آشپزخانه سینک، ماشین لباسشویی، قفسه و کابینت معمولی، اجاق گاز و آبگرمکن وجود دارد.
  • آشپزخانه اپن تمیز از پذیرایی جدا می شود، اما آشپزخانه با درها، کمدها یا دیوارها از قسمت تمیز جدا می شود.
  • در محوطه تمیز همه چیز باید در جای خود باشد و طراحی آن با سبک معماری خانه هماهنگی کامل داشته باشد.
  • آشپزخانه مخفی را می توان در خارج از خانه نیز طراحی کرد.
  • اگر مرز بین قسمت کثیف و تمیز آشپزخانه باید با یک در جدا شود، از درهای کشویی استفاده کنید.
  • می توانید از قفسه ها و کابینت ها در آشپزخانه مخفی استفاده کنید. پس فضاهای دور افتاده را از دست ندهید.

طراحی آشپزخانه کثیفطراحی آشپزخانه کثیف

مزایای آشپزخانه مخفی

این قسمت از آشپزخانه مزایای مختلفی دارد، اما همانطور که می دانید دلیل اصلی این ایده است آشپزخانه مخفیجداسازی بخش آشپزی از سایر بخش ها است. از مزایای آشپزخانه مخفی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش گرمای تولید شده در آشپزخانه، باعث می شود احساس گرمای بیشتری (به ویژه در تابستان) در خانه داشته باشید.
  • آشپزخانه می تواند استرس ناشی از تمیز کردن و مرتب کردن آشپزخانه را کاهش دهد.
  • کاهش نگاه مهمانان به قسمت شلوغ آشپزخانه از مزیت های مهم این سبک است.
  • راحتی و ندیدن مردم در حال تهیه غذا در آشپزخانه.
  • کنترل بوهای تولید شده در آشپزخانه مخفی با استفاده از تهویه و جلوگیری از پخش شدن آنها در خانه آسانتر است.
  • ایجاد فضای پخت و پز کوچکتر و در دسترس تر از مزایای این روش معماری است.
  • استفاده از وسایل ساده و کاربردی بدون توجه به هماهنگی با معماری محیط آشپزخانه شما را از محدودیت ها رها می کند.

مزایای آشپزخانه مخفیمزایای آشپزخانه مخفی

آشپزخانه کثیف

کاملاً بدیهی است که هر چه فضای اختصاص داده شده به آشپزخانه بزرگتر باشد، فضای بهتری برای جداسازی قسمت های کثیف و تمیز خواهید داشت. اما هرچه مجموع متراژ کمتر باشد، محدودتر است طراحی دکوراسیون آشپزخانه کثیف ملاقات خواهید کرد اما به طور کلی آشپزخانه مخفی باید حداقل 6 متر مربع مساحت داشته باشد.

اندازه استاندارد آشپزخانه از 15 تا 20 متر مربع است و همچنین معمولاً ناحیه پنهان کمتر از ناحیه قابل مشاهده است. در نظر داشته باشید که استفاده از سینک ظرفشویی بزرگ، اجاق گاز، کابینت و قفسه های کاربردی تا حد زیادی از ابعاد مفید می کاهد.

آشپزخانه کثیفآشپزخانه کثیف

وسایل ضروری آشپزخانه چیست؟

  • شیر و سینک ظرفشویی باید به راحتی در حین پخت و پز شسته شوند و ترجیحاً سینک دوبل نصب کنید.
  • گاز، مناسب برای استفاده و قرار دادن بر روی کباب پز یا باربیکیو، اگر آشپزخانه با آشپزخانه در مناطقی مانند تراس ساخته شده باشد.
  • یک یخچال فریزر برای نگهداری برخی از محصولات پخت و پز و در دسترس قرار دادن آنها در حین آشپزی.
  • اندازه کولر گازی باید به اندازه آشپزخانه کثیف باشد تا از ایجاد بوی ناخوشایند آشپزی و ایجاد یک محیط هوای ناخوشایند جلوگیری شود.
  • کابینت های این قسمت معمولا از مدل های ساده تری نسبت به آشپزخانه های تمیز انتخاب می شوند.
ادامه مطلب  نکات مهم در مورد ست (هماهنگ) کردن لوازم منزل که نمی‌دانید!

درب آشپزخانه کثیف

یکی از مهم ترین اجزای مورد نیاز برای عملکرد آشپزخانه خانه درب است. با توجه به اینکه فضای در نظر گرفته شده برای آشپزخانه کوچک است، درب های کشویی یا ریلی بهترین گزینه برای آن هستند. درب های تاشو و هارمونیک نیز گزینه های خوبی برای درب آشپزخانه کثیف هستند.

مکان مناسب برای آشپزخانه

اغلب آشپزخانه کثیف در کنار آشپزخانه تمیز قرار می گیرد، اما این قسمت را می توان به حیاط خلوت یا تراس نیز منتقل کرد تا فضایی باز داشته باشد و منقل و باربیکیو در آن قرار گیرد.

انواع سبک آشپزخانه کثیف

آشپزخانه های مخفی یا آشپزخانه از نظر سبک طراحی بسیار متنوع هستند. رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

آشپزخانه مخفی مدرن

در آشپزخانه های مخفی مدرن تلاش بیشتری برای پوشش مستقیم قسمت مخفی صورت می گیرد. برای مثال آشپزخانه مدولار مخفی یکی از این سبک های مدرن است. در این نوع آشپزخانه سینک، اجاق گاز و برخی قسمت های دیگر در کنسول قرار می گیرند که می توان آن را با درب آکاردئونی یا ریل پوشاند. یکی دیگر از روش های سبک مدرن این است که قسمت پنهان را موازی اما در پشت قسمت قابل مشاهده قرار دهید. به طوری که کابینت های بخش تمیز به طور مستقیم قسمت کثیف را می پوشانند.

مدل مدرن آشپزخانه مخفیمدل مدرن آشپزخانه مخفی

آشپزخانه کثیف کلاسیک

اما در سبک کلاسیک مانند آشپزخانه های قدیمی قسمت اصلی و آشپزخانه به کمک درب و گاهی دیوار یا پارتیشن که جلوی دید پذیرایی را می گیرد از آشپزخانه تمیز جدا می شود. این درب گاهی به صورت درب کابینت طراحی می شود تا مهمانان متوجه وجود درب در آشپزخانه نشوند. البته برخی از آشپزخانه های مخفی به صورت جداگانه اما نزدیک به آشپزخانه اصلی (مثلاً در تراس یا حیاط) قرار دارند.

آشپزخانه کثیف کلاسیکآشپزخانه کثیف کلاسیک

ایده ای برای چیدمان یک آشپزخانه کوچک

امروزه بسیاری از آپارتمان ها متراژ کمتری دارند. بنابراین طراحی مخفی آشپزخانه همچنین سخت تر می شود. برای حل این مشکل می توان از ایده های مختلف طراحی آشپزخانه با حداقل فضای آشپزخانه استفاده کرد:

  • فرصتی برای طراحی یک آشپزخانه مخفی در بالکن یا حیاط خلوت وجود دارد.
  • با نصب قفسه و کابینت در فضاهای دورافتاده می توانید از حداقل فضا نهایت استفاده را ببرید.
  • استفاده از پلان L و قرار دادن آشپزخانه مخفی در سمتی که دید پذیرایی را مسدود می کند.
  • استفاده از طرح گالری (قسمت مخفی و تمیز به موازات یکدیگر) برای آشپزخانه های کوچک نیز مناسب است.

مدل کوچک آشپزخانه کثیفمدل کوچک آشپزخانه کثیف

عکس آشپزخانه کثیف

روش های مختلفی برای ساخت آشپزخانه وجود دارد. علاوه بر این، طراحی دکوراسیون نیز به سبک های مختلف در آشپزخانه های مخفی انجام می شود. آنچه در خانه خود اعمال می کنید مستقیماً به سلیقه و دید شما بستگی دارد. در زیر به چند نمونه از عکس های مخفی آشپزخانه نگاه می کنیم.

عکس غذاهای ایرانیعکس غذاهای ایرانی

عکس آشپزخانه مخفی لوکسعکس آشپزخانه مخفی لوکس

عکس آشپزخانه مخفی کوچک جدیدعکس آشپزخانه مخفی کوچک جدید

عکس آشپزخانه کوچک کثیف جدیدعکس آشپزخانه کوچک کثیف جدید

ایده طراحی آشپزخانه مخفی شیکایده طراحی آشپزخانه مخفی شیک

عکس آشپزخانه مخفی جدیدعکس آشپزخانه مخفی جدید

یک ایده مخفی آشپزخانهیک ایده مخفی آشپزخانه

آشپزخانه مخفی کوچک شیکآشپزخانه مخفی کوچک شیک

منبع: homesandgardens

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا