طراحی فضاهای بیرونی

اب بندی نمای ساختمان و اجرای صحیح عایق روی نما

نما به‌عنوان بخش مهمی از ساختمان، نقش قابل‌توجهی در تأمین جنبه‌های زیبایی و جلوه بصری ساختمان دارد این در حالی است که شاید کمتر کسی به جنبه‌های کاربردی نما توجه کند. طراحی و ایجاد یک نمای مناسب، می‌تواند علاوه بر هویت بخشیدن به یک ساختمان، بر جنبه‌های کیفی آن نیز بیفزاید. اگرچه نما خود به‌عنوان یک عایق مهم عمل می‌کند، اما عایق‌کاری مجدد آن، یک پروسه مهم است که در تثبیت دمای داخل ساختمان، نقش مهمی دارد. آنچه در عایق کاری نمای ساختمان موردتوجه قرار می‌گیرد، اب بندی نما و اجرای صحیح عایق بر روی آن است. درواقع، برای اینکه بتوانید حرارت داخل ساختمان را تثبیت کرده و از سایر مزایای نما بهره‌مند شوید، باید آن را به‌درستی عایق‌کاری کنید. با ما همراه باشید تا ضمن بررسی اهمیت عایق کاری نمای ساختمان، چگونگی اجرای آن را شرح دهیم.

منظور از عایق کاری نما چیست؟

یکی از معضلاتی که در اکثر ساختمان‌ها، به‌خصوص در مناطق باران‌خیز دیده می‌شود، نفوذ رطوبت به داخل ساختمان و خراب شدن دیوارهای گچی، تعریق سنگ و سرامیک و همچنین، اتلاف زیاد انرژی در فصول مختلف است. عایق کاری نما، فرایندی است که طی آن می‌توان انرژی حرارتی داخل ساختمان را به شکل بهینه‌ای، تثبیت کرد. در این صورت، در فصل تابستان، با باد ملایم کولر می‌توانید خنکی دل‌چسب و در فصل زمستان نیز با یک شعله کوچک، گرمای ایده آلی را تجربه کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید با یک فرایند ساده، یک عایق صوتی مناسب برای ساختمان خود ایجاد کنید. در کنار این مزایای کاربردی، آب‌بندی و عایق نما، در حفظ جلوه‌های بصری آن نیز نقش مؤثری دارد. آنچه در این پروسه موردتوجه قرار می‌گیرد، چگونگی آب‌بندی بر اساس نوع مصالح و مواد اولیه به‌کاررفته در نما است. به‌عنوان‌مثال، عایق سنگ، با عایق سیمان متفاوت است و عایق‌بندی برای هرکدام، به شکل خاصی اجرا می‌شود.

ادامه مطلب  انواع سایبان تبلیغاتی مغازه

اب بندی نما

آب‌بندی یا واترپروف کردن نمای سنگی و سیمانی که معمولاً بلافاصله بعد از اجرای نما انجام می‌شود، از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان، جلوگیری می‌کند. در ضد اب سازی نما، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که واترپروف کردن، یکی از روش‌های آن است. در این روش، برای عایق کاری نمای ساختمان، از یک پوشش سیلیکونی استفاده می‌شود. به این صورت که، مواد آن، درزها و سوراخ‌های ریز را پوشش داده و از جذب آب به داخل ساختمان، جلوگیری می‌کند. برای اینکه بتوانید بر کیفیت عایق نما بیفزایید، باید از چسب واترپروف قوی استفاده کنید. ضد اب سازی نما، مزایای دیگری نیز برای شما به همراه دارد؛ پوشش سیلیکونی که بر روی نما ایجاد می‌شود، از اثر مخرب باران‌های اسیدی، جلوگیری می‌کند. درنتیجه، نمای ساختمان تا سال‌ها، ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند. علاوه بر آن، واترپروف، مانع تنفس بتن شده و طول عمر نمای سیمانی را افزایش می‌دهد. ترکیبات چسب سیلیکونی، در برابر انجماد و ذوب پایداری زیادی دارند.

روش صحیح اجرای واترپروف

با توجه به اینکه عایق کاری نمای ساختمان در ارتفاع انجام می‌شود، باید تجهیزات لازم برای این کار را در اختیار داشته باشید. در چند سال اخیر، برای این منظور از داربست استفاده می‌کردند، درحالی‌که استفاده از داربست، خود چالش‌های زیادی به همراه دارد. این روزها برای آب‌بندی یا عایق کاری نما و همچنین، برای خدمات دیگری از قبیل، پیچ و رول‌پلاک نما، از راپل استفاده می‌کنند. به این صورت که راپل‌کار با استفاده از طناب و تجهیزات مخصوص، از قسمت پشت‌بام ساختمان به سمت پایین آمده و بعد از حفظ تعادل خود، ضد اب سازی نما را با استفاده از چسب مخصوص، انجام می‌دهد. این فرآیند، هیچ آسیب یا مزاحمتی را برای سایر افراد در پیاده‌روها، ایجاد نمی‌کند. راپل‌کار متخصص، از چسب‌های مختلفی استفاده می‌کند که کیفیت بالایی دارند و از قابلیت سمباده‌پذیری و رنگ‌خوری نیز برخوردارند.

ادامه مطلب  بهترین طراحی سوله های انجام شده در جهان


نکته

توجه داشته باشید که قبل از اجرای عایق کاری نمای ساختمان، سطح نما باید تمیز و خشک باشد. سپس، باید قسمت‌های آسیب‌دیده نما را ترمیم کنید و بعد با استفاده از چسب درزگیر و قلم‌مو کوچک، بندها را پوشش دهید. اجرای این نوع عایق برای ساختمان‌های نوساز که نمای آن‌ها به‌تازگی اجراشده است، نیازی به ترمیم ندارد اما درهرصورت، نما باید خشک و تمیز باشد. تمامی خدمات مربوط به اجرای پوشش ضد‌آب، بر عهده راپل‌کار است. درنهایت، این پوشش عایق نما، به‌عنوان عایق سنگ و عایق سیمان، حالتی شیشه‌ای به نما می‌بخشد.

هزینه عایق کاری نمای ساختمان

هزینه پروسه آب‌بندی، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. قبل از هر چیزی، باید متراژ نما را مشخص نموده و نوع موادی که در نما به‌کاررفته است را نیز در نظر بگیرید. اگر نما به ترمیم نیاز داشته باشد یا آلودگی‌های سطح آن به‌اندازه‌ای باشد که نظافت آن زمان‌بر و سخت باشد، طبیعتاً هزینه اجرای کار نیز افزایش می‌یابد. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم پس از اتمام اجرای نما، عایق‌کاری آن را انجام دهید تا از صرف هزینه‌های اضافی، جلوگیری شود. معمولاً، این خدمات توسط شرکت‌های راپل‌کار ارائه می‌شود و هزینه آن، به‌صورت کنترات، متری و پروژه‌ای محاسبه می‌گردد.

اگرچه ممکن است این هزینه، گران به نظر برسد، اما قطعاً سرعت اجرای کار در استفاده از خدمات راپل، بسیار بیشتر از بستن داربست است و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های جاری شما را کاهش دهد. یک‌بار هزینه کردن برای عایق ساختن نما، بسیار به‌صرفه‌تر از آن است که بخواهید ظاهر ساختمان را به علت تخریب‌های مداوم در اثر سرما، گرما و عوامل مخرب دیگر، در درازمدت تعمیر کنید. درنهایت، برای اینکه بتوانید با یک هزینه معقول و مناسب، نمای ساختمان خود را عایق‌کاری کنید، می‌توانید یک شرکت متخصص و معتبر را در این زمینه، انتخاب کنید.

ادامه مطلب  کدام نوع میلگرد بستر مقاومت بیشتری داراست؟


جمع‌بندی

در این مطلب، در مورد عایق کاری نمای ساختمان، صحبت کردیم. برای ضدآب سازی یا آب‌بندی انواع نماهای سیمانی و سنگی در ساختمان‌های مختلف، از چسب‌های سیلیکونی مخصوصی به‌عنوان واترپروف، استفاده می‌شود که مقاومت نمای ساختمان را، چند برابر ساخته و از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان، جلوگیری می‌کند. این نوع پوشش، حالت شیشه‌ای به نما می‌بخشد و علاوه بر تثبیت دمای داخلی ساختمان، جلوه بصری نما را نیز حفظ می‌کند؛ این پروسه، توسط راپل‌کار انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید از کیفیت خدمات عایق سازی نما، اطمینان داشته باشید، بهتر است یک شرکت راپل‌کار متخصص را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا