طراحی دکوراسیون داخلی

نقش نوار لبه پی وی سی در دکوراسیون داخلی خانه

نوار لبه پی وی سی از ملزومات پر کاربرد و رایج در صنعت مبلمان و کابینت سازی است. استفاده از این نوار تنها به ساخت کابینت محدود نمی شود. این محصول در ساخت هر وسیله ای که با ورق های ام دی اف و چوب در ارتباط است مورد استفاده قرار می گیرد.

از این محصول پر کاربرد در صنعت چوب میتوان در ساخت کمد دیواری، میز تلویزیون، سرویس خواب، جا لباسی، جا کفشی، شلف و قفسه، کمد سرویس بهداشتی و غیره استفاده کرد. مهم ترین کاربرد نوار لبه پی وی سی پوشش دهی لبه های برش خورده ورق های ام دی اف و چوب است. علاوه بر این وظیفه زیباسازی لبه ای کابینت و لبه های وسایل چوبی را نیز بر عهده دارد.

این نوارها، لبه های ناصاف و بدون روکش را پوشش داده و ظاهر ناخوشایند آن ها را پنهان می کنند. اما کاربرد این نوارها تنها به زیباسازی کابینت و سایر محصولات لبه دار چوبی محدود نمی شود. در ادامه به طور مفصل به معرفی این محصول، کاربرد ها و ویژگی های آن می پردازیم.

انواع نوار لبه PVC

نوار لبه پی وی سی PVC Edge Banding انواع مختلفی دارد. نوار های PP، نوارهایی با چوب طبیعی، نوارهای ملامینه، PMMA، اکریلیک،PET، ABS، PVC و لیزری از انواع مختلف نوار لبه هستند که در صنایع مبلمان و کابینت سازی استفاده می شوند. نوارهای پی وی سی و ملامینه پر کاربرد ترین و شناخته شده ترین نوارهای لبه در این صنعت هستند. نوارهای ملامینه یا اتویی دارای چسب بوده و به کمک ابزارهایی چون اتو و یا دستگاه حرارتی مخصوص به لبه کار چسبانده می شوند.

کیفیت و مقاومت این نوارها در شرایط محیطی در مقایسه با نوارهای پی وی سی بسیار کمتر است. در نتیجه این نوارها نارضایتی مصرف کننده را بعد از مدتی در پی دارند. اکثر نوارهای پی وی سی فاقد چسب هستند و به کمک چسب گرانول توسط دستگاه های کارگاهی یا صنعتی به لبه کار چسبانده می شوند. در ادامه به نوار لبه پی وی سی و مزیت های آن اشاره خواهیم داشت.

آشنایی با نوار لبه بند PVC

نوار لبه پی وی سی از ماده ای به نام پلی وینیل کلراید تولید شده است. ویژگی های منحصر به فرد این ماده پلیمری، نوار لبه پی وی سی را تبدیل به محبوب ترین و رایج ترین نوار برای پوشش لبه های برش خورده و بدون روکش قطعات ام دی اف کرده است. خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده، آن را در برابر نفوذ رطوبت، آسیب، ضربه و خراش مقاوم کرده است. این ماده همچنین سازگار با محیط زیست بوده و از نظر اقتصادی کاملا مقرون به صرفه است.

نوار لبه پی وی سی در ضخامت ها و پهناهای مختلف تولید می شود. همچنین این نوارها دارای تنوع بسیار بالایی در رنگ و طرح بوده و به راحتی با انواع ورق ام دی اف ست می شوند. ورق های خام ام دی اف از خرده های چوب فشرده شده و چسبانده شده با رزین و چسب های مخصوص تولید شده اند. سطوح بالایی و زیرین ورق های ام دی اف به جز لبه های آن ها در طرح ها و رنگ های مختلف روکش می شود. در نهایت لبه های روکش نشده بعد از برش کاری و تبدیل به قطعات کوچک تر، به صورت کارگاهی یا صنعتی نوار زنی خواهد شد.

ادامه مطلب  15 سبک دکوراسیون آشپزخانه شیک و جذاب

تنوع رنگ و اندازه نوار لبه پی وی سی

نوار لبه پی وی سی از نظر رنگ و طرح بهتر است متناسب با ورق ام دی اف مورد استفاده در ساخت کابینت انتخاب شود. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در مواردی تضاد رنگ ها نیز زیبایی خاص خودش را دارد و در برخی موارد با تضاد رنگ ها میتوان جلوه ی زیبا به مبلمان و کابینت ها بخشید. نوارهای پی وی سی در انواع ساده، طرح دار، برجسته، صاف، براق، مات و هایگلاس موجود هستند. همچنین ابعاد نوار به مواردی چون نوع کاربری، ضخامت سطح مورد نظر و متراژ مورد نیاز وابسته است. نوارهای پی وی سی به طور معمول در ضخامت های 1 و 2 میلی متر تولید می شوند و عرض آن ها نیز بین 19 تا 54 میلی متر متغیر است.

 

تنوع در رنگ و طرح نوار لبه پی وی سیتنوع در رنگ و طرح نوار لبه PVC

مزیت های نوار لبه PVC

نوار لبه پی وی سی مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت دارد. در نتیجه از لبه های کابینت در برابر نفوذ رطوبت، تورم و تغییر شکل محافظت می کند. بنابراین امکان استفاده طولانی مدت از ورق های ام دی اف در حضور آب و بخار آب در فضای مرطوب آشپزخانه را فراهم می کند. از دیگر ویژگی های این نوار لبه می توان به مقاومت حرارتی بالای آن اشاره کرد. در نتیجه نوارها در اثر حرارت پخت و پز و دمای هوای آشپزخانه جدا نشده و دچار تغییر شکل و فرسودگی نمی شوند.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد نوار  لبه پی وی سی می توان به پایداری رنگ آن اشاره کرد. رنگ این نوارها دائمی و بدون تغییر بوده و در معرض آفتاب دچار تغییر نمی شود. این در حالی است که نوارهای لبه دیگر مانند نوارهای ملامینه در اثر تابش مستقیم نور خورشید به مرور زمان دچار رنگ پریدگی می شوند.

همچنین مقاومت فیزیکی این نوارها بسیار بالا بوده و در اثر استفاده مکرر دچار خراشیدگی نخواهند شد. با توجه به آنچه از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی نوارهای پی وی سی گفته شد، این نوارها قابل اعتماد تر از سایر نوارهای موجود در بازار بوده و با شرایط محیطی سازگارتر هستند.

ادامه مطلب  دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام طلایی (50 مدل و ایده)

کاربردهای نوار لبه کابینت PVC

نوار لبه پی وی سی (PVC Edge Banding) با توجه به نیازهای مختلف افراد در انواع متفاوتی تولید می شود. تنوع در رنگ، طرح و اندازه، انتخاب را برای مصرف کنندگان آسان می کند. کاربرد نوارهای پی وی سی تنها به صنعت کابینت سازی محدود نمی شود. یکی از مهم ترین موارد استفاده از نوار های پی وی سی در صنعت مبلمان است. از این نوار ها برای پوشش لبه های تیز و برجسته و ناخوشایند قطعات مبلمان از جمله میز، تخت و غیره نیز استفاده می شود.

نقش نوار PVC در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه و مبلمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این موضوع نباید در طراحی و دکوراسیون نادیده گرفته شود. در ادامه به مهم ترین کاربردهای این نوارها در صنایع چوبی اشاره ای خواهیم داشت:

  • از نوار لبه پی وی سی در صنایع تولید مبلمان و قفسه سازی استفاده می شود.
  • از دیگر کاربردهای این نوار می توان به پوشش لبه درب ها و قطعات چوبی اشاره نمود.
  • در صنایع ساخت مبلمان خانگی، ساخت انواع کمد دیواری و سرویس خواب نیز از این نوارها استفاده می شود.
  • از دیگر کاربرد های نوار لبه PVC می توان به تولید انواع میز و تخت در صنایع ساخت مبلمان و به طور کل سطوح لبه دار چوبی و مصنوعی اشاره نمود.

به طور کلی کاربرد نوار لبه پی وی سی تزئین، زیباسازی و پوشاندن سطوح برش خورده ورق های چوبی و MDF است. با افزایش کاربرد ورق های ام دی اف در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی، استفاده از نوار لبه پی وی سی نیز به شدت رواج یافته است. این نوارها تاثیر بسزایی در زیباسازی و هماهنگی بصری کابینت ها و وسایل چوبی در دکوراسیون داخلی دارند. همچنین بر استحکام و مقاومت آن ها در برابر آسیب آفات و حشرات، ضربه، خراشیدگی، نفوذ رطوبت و عوامل محیطی نیز می افزایند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت در مقاومت و طول عمر و در نهایت کاهش فرسودگی آن ها تاثیر بسزایی دارند. از نکات قابل توجه در براره نوار لبه PVC این است که این نوارهای پی وی سی کاملا قابل بازیافت بوده و دوست دار محیط زیست هستند. این نوارها همچنین در اثر گذر زمان دچار تغییر رنگ و فرسودگی نمی شوند.

 

 روند چسباندن نوار لبه PVCچسباندن نوار لبه PVC با چسب گرانول

 

در ادامه به بررسی نحوه کار با نوار پی وی سی و نحوه چسباندن آن با چسب گرانول میپردازیم:

 روند چسباندن نوار لبه کابینت

همانگونه که اشاره شد نوار لبه پی وی سی بر خلاف نوار های ملامینه فاقد چسب است. در نتیجه برای چسباندن آن باید از چسب مخصوص استفاده شود. این کار به دو روش کارگاهی و صنعتی قابل انجام است. چسبی که برای چسباندن نوارهای لبه پی وی سی به ورق های ام دی اف استفاده می شود گرانول (Granule) نام دارد.

ادامه مطلب  ایده طراحی دکوراسیون اتاق دخترانه سه نفره (40 مدل تخت 3 قلو)

این چسب نوعی پلیمر است که در دمای مشخصی ذوب می شود و سپس بعد از خشک شدن بسیار سخت خواهد شد. از این چسب در صنایع مختلفی از جمله صنعت نساجی، بسته بندی، تشک سازی، صحافی و در نهایت مبلمان و کابینت سازی استفاده می شود.

چسب گرانول بعد از ذوب شدن در دمای 160 درجه سانتی گراد به راحتی در منافذ و خلل و فرج نسوج مختلف نفوذ می کند. سپس تحت فشار با سرعت مناسبی خشک شده و اتصال بسیار مستحکمی را بین دو سطح مورد نظر ایجاد می کند. این چسب بدون بو و رنگ بوده و برای سلامتی مصرف کننده بی ضرر است. چسب گرانول انواع مختلفی دارد که هر یک به دلیل مواد تشکیل دهنده مختلف دمای ذوب متفاوتی خواهند داشت.

این چسب در انواع مایع، پودری و بلوری عرضه می شود و توسط دستگاه های کارگاهی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. چسب گرانول EVA، PU و TPU رایج ترین چسب هایی هستند که اغلب توسط شرکت های پتروشیمی تولید می شوند. در انتخاب چسب گرانول باید به مواردی چون سازگاری و انطباق با دما، سازگار بودن با متریال دیگر، ماندگاری طولانی مدت، چسبندگی قوی و سهولت در استفاده توجه کرد.

خرید نوار لبه پی وی سی PVC

طراحی و زیباسازی کابینت آشپزخانه با نوار لبه با کیفیت که دارای جنس مرغوب باشد از اهمیت خاصی برخوردار است پس توصیه می کنیم به هنگام خرید نوار لبه پی وی سی، با کیفیت ترین نوارها را انتخاب کنید. بهتر است سراغ برندهای مشهور چون بلونی (Boloni)، ماوی (Mavi) و تکنوپل (Technopol) بروید. ضخامت و پهنای نوار را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. نوارهای پی وی سی با پوشش محافظ، مقاومت و طول عمر بیشتری دارند. برای آشکار شدن شکستگی ها و ترک های سطح نوار، نوارها را در نور مناسب مشاهده و سپس خریداری کنید.

قبل از استفاده، لازم است تمامی دستورالعمل های کارخانه تولید کننده را مطالعه نمایید. برای چسباندن نوارها از چسب با کیفیت استفاده کنید. قیمت نوار PVC تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ابعاد و اندازه نوار، برند تولید کننده، کیفیت ساخت، حجم خرید و نوسانات ارزی است. نوار لبه PVC را میتوانید بصورت حضوری و یا بصورت آنلاین از فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری کنید. از جمله فروشگاه های اینترنتی معتبر در زمینه فروش این محصولات که بطور مستقیم با شرکت های تولید نوار کار می کند میتوان به فروشگاه چوب کالا اشاره کرد. شما میتوانید نوار لبه را از طریق این فروشگاه بطور مستقیم از نمایندگی ها و شرکت های تولید نوار پی وی سی با کیفیتی مناسب دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا