طراحی دکوراسیون داخلی

الزامات سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان های مدرن

همان گونه که استحضار دارید، امروزه سیستم های سرمایشی و گرمایشی با تکنولوژی های جدید و سطح رفاه و آسایش بالاتر وارد بازار شده اند. تاسیساتی مانند داکت اسپلیت، چیلر، فن کوئل و VRF که تهویه مطبوع و هوای سرد یا گرم متناسب با نیاز فصل افراد ساکن در ساختمان را به خوبی تامین می کند. به همین مناسبت قصد داریم که در این فرصت به شرح بیشتر این نوع تاسیسات الزامی ساختمان ها بپردازیم.

در حالت کلی سیستم های سرمایشی و گرمایشی را می توان به دو دسته کلی سیستم ‌های مرکزی و سیستم ‌های مستقل یا محلی طبقه‌ بندی کرد. سیستم های مستقل یا محلی سرمایشی یا گرمایشی شامل همان اسپیلت یا کولر های گازی و وسایل گرمایشی مستقل می شود.

یکی از بهترین مدل ‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان، سیستم ‌های HVAC مرکزی می باشند که مناسب برای ساختمان‌ های بزرگ هستند. این نوع سیستم‌ های تهویه مطبوع مرکزی در مکانی دور از واحد های آپارتمانی و اغلب بر روی بام ساختمان در یک اتاقک مرکزی مخصوص قرار داده می شوند. هوای مطبوع توسط یک سیستم کانال‌کشی یا همان داکت به تمام واحد ‌های آپارتمانی ساختمان هدایت می‌ شود.

جدیدترین سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی مرکزی برای ساختمان‌ ها می تواند داکت اسپلیت، ایرواشر یا رطوبت زن، هواساز، روفتاپ پکیج، هیتر، پمپ ‌های حرارتی، پانل ‌های انرژی، چیلر، مینی چیلر، فن کوئل و اگزاست فن ‌باشد.

انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب برای یک ساختمان به سه عامل پیکربندی ساختمان، شرایط آب و هوایی و توان مالی سازنده ساختمان بستگی دارد. هر چند هنگام انتخاب سیستم تهویه مطبوع مرکزی باید کلیه هزینه ‌های اولیه و ثانویه آن سیستم مانند قیمت خرید سیستم، هزینه بهره ‌برداری و نصب و هزینه های کانال کشی و سرویس و نگهداری آن را در نظر گرفت.

الزامات نصب و راه اندازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی یا تهویه مطبوع مرکزی

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی مرکزی ساختمان، برای عملکرد بهتر به یک سری امکانات نیاز دارند. به عنوان مثال تجهیزات گرمایشی به دیگ های بخار، پمپ، مبدل ‌های حرارتی، تجهیزات کاهش فشار، کمپرسور های کنترل جریان هوا و تجهیزات متفرقه نیاز دارند.

ادامه مطلب  30 مدل نمای پشت تلویزیون با چوب

در حالی که تجهیزات تبرید برای ساختمان‌ های بزرگ شامل پمپ‌ های آب، کندانسور، مبدل‌ های حرارتی، چیلر های آب خنک یا برج‌ های خنک‌کننده است. مضاف بر آن هر دوی این نوع تاسیسات برای انتقال سرمایش و گرمایش خود به واحد های آپارتمان به یک سری زیر ساخت مانند کانال کشی هوای مطبوع نیاز دارند.

در طراحی اتاق ‌های تاسیسات تهویه، سرمایشی و گرمایشی در ساختمان باید برای نصب تجهیزات، معیار هایی مانند اندازه و وزن دستگاه ها، نصب و نگهداری و مقررات مربوط به اشتعال ‌پذیری و معیار های تهویه هوا را در نظر گرفت.

علاوه بر آن برای توزیع هوای سرد و گرم باید کانال‌ هایی را در نظر گرفت که هوای مطبوع را به صورت مستقیم، آرام و بدون اتلاف، تا حد ممکن به منطقه مورد نظر برساند. به همین علت مکان‌ هایی که از سیستم گرمایشی و سرمایشی مرکزی استفاده می‌کنند، نیاز به کانال ‌کشی دقیق ‌تر و با کیفیت تری دارند.

نصب تجهیزات سرمایشی گرمایشی ساختمان

مضاف بر این الزامات تاسیساتی و نصب یونیت های سرمایشی و گرمایشی مرکزی، به منظور بهره برداری از این سیستم ها در هر واحد ساختمانی، نیاز به دریچه هایی برای تنظیم هوا در محل خروجی کانال به فضای اتاق است که وظیفه توزیع یکنواخت هوای مطبوع را بر عهده دارد.

این دریچه ها علاوه بر پخش هوای مطبوع در فضا، نمای ظاهری بسیار شاخص و بارزی هم بر روی دیوار ها و سقف اتاق های آن ساختمان دارند. به همین دلیل هم تنوع بسیار زیادی از لحاظ شکل ظاهری و زاویه و جهت پره ها دارند.

الزامات نصب دریچه های تنظیم هوا

علاوه بر نصب خود دریچه های داکت اسپلیت در محل ورودی کانال به فضای اتاق، در ساختمان هایی که کانال کشی طولانی دارند، مانند راهرو های بیمارستان ها، لابی هتل ها، مساجد با سقف های بلند یا سالن های نمایش نیاز به تجهیزاتی برای پشتیبانی، تقویت و ترکیب هوای مطبوع می باشد. این تجهیزات شامل باکس های فلزی ای برای ترکیب هوای سرد و گرم قبل از ورود به دریچه های تهویه مطبوع می باشد که پلنیوم باکس نام دارد.

ادامه مطلب  آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

در واقع پلنیوم باکس با هدف ترکیب هوا در کانال اصلی تهویه و انتقال یکنواخت هوای مطبوع به دریچه های داکت اسپلیت استفاده می شود. ساختار پلنیوم باکس ها با استفاده از ورق های گالوانیزه به گونه ای طراحی شده است که هوای مطبوع بتواند به صورت تدریجی و کاملاً آرام در فضای اتاق توزیع شود. جالب است بدانید که پلنیوم باکس ها را توسط لوله های فلکسیبل به دریچه داکت اسپلیت وصل می کنند. علاوه بر آن به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی سرمایشی و گرمایشی هوای کانال، می توان داخل پلنیوم باکس ها را با عایق الاستومری پوشاند.

برای تهیه این محصولات بهتر است به سراغ تولیدکنندگان معتبر و قدیمی دریچه های تنظیم هوا و و تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان بروید. چرا که کیفیت و نوآوری خاص این شرکت در زمینه ساخت دریچه های تهویه هوا اثبات برتری این شرکت ها نسبت به سایر رقباء می باشد. به عنوان یک پیشنهاد میتوانید به صفحه پلنیوم باکس شرکت صنعتی رحمتی مراجعه کنید تا بیشتر با جزئیات و کاربردهای آن آشنا شوید.

به عنوان مثال می توان یکی از نوآوری های این شرکت در زمینه نصب پلنیوم باکس به دریچه های داکت اسپلیت را بست های خرچنگی نام برد که هم نیاز به سوراخ کردن دریچه در زمان نصب پلنیوم باکس را از بین برده است و هم نمای شکیل تری از دریچه های داکت اسپلیت را بر روی سطوح به نمایش در می آورد.

دریچه بازدید و دسترسی به تاسیسات و دریچه کناف

یکی دیگر از الزامات تاسیسات ساختمان، دریچه های بازدید تاسیسات و دریچه های کناف است. دریچه های بازدید کناف یا همان دریچه سقف های کاذب، در سقف ها یا دیوار های کاذب جهت بازدید و دسترسی به لوله کشی ها، شیرآلات تاسیساتی یا بازدید فن کوئل ضروری می باشند.

ادامه مطلب  نکات انتخاب و چیدمان درست کتابخانه

مسطح بودن قاب این نوع دریچه ها و مخفی بودن قفل روی این دریچه ها از مزایای دیگر دریچه های بازدید است. فریم و قاب این دریچه ها معمولاً آلومینیومی است و متریال داخلی قاب آن می تواند از جنس کناف یا ام دی اف و یا آلومینیوم باشد.

به دلیل استقامت زیاد متریال دریچه های تاسیسات و کناف، عمر مفید این نوع دریچه ها بسیار بالا است. به ویژه که این نوع دریچه ضد آب نیز هست و در محیط های نمناک و مرطوب مقاومت دارد و تغییر در کیفیت نمی دهد. به همین دلیل دریچه های بازدید کناف برای نصب در سرویس های بهداشتی و حمام در ساختمان های مسکونی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

دریچه های بازدید و دسترسی

ظرافت ساخت و وزن سبک دریچه های بازدید کناف در زمان نصب و به هنگام باز و بسته شدن، مزیت دیگری است که موجب شده است این نوع دریچه در ساختمان های مسکونی و اداری بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

لازم به یاد آوری است که دریچه های بازدید و کناف هم تنوع مدل های مختلف را دارند. به این صورت که دریچه های بازدید تاسیسات معمولاً در چهار مدل چفت دار، مگنتی، وزنه ای و لولادار تولید می شوند و دریچه های کناف در سه مدل مگنتی، وزنه ای و زیر فن کوئل بر اساس ابعاد مورد نیاز مشتری ساخته می شوند.

در پایان امیدواریم با ارائه این متن، دانش و اطلاعات شما فعالان ساخت و ساز را در زمینه سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدرن ساختمان ها، ارتقاء داده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا