طراحی دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون ایران باستان + مزایا، معایب، باید و نبایدها

دکوراسیون به سبک ایرانی باستان یکی از زیباترین سبک های آسیایی به حساب می آید زیرا دکوراسیون داخلی منحصر به فردی را ایجاد می کند. ایران کشوری با قدمت و تاریخ طولانی فرهنگ و تمدن است و سبک دکوراسیون ایران باستان سرشار از شکوه و عظمت است، زیرا امپراتوری ها و حکومت های مختلفی در این کشور وجود داشته اند که میراث ارزشمندی برای خود به جای گذاشته اند. نسل های بعدی برای سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان و در مورد ویژگی ها و اجزای آن بحث خواهیم کرد.

سبک دکوراسیون ایرانی باستانسبک دکوراسیون ایرانی باستان

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

سبک دکوراسیون ایران باستان چگونه است؟

تزیینات یکی از مهم ترین جلوه های فرهنگ تمدن ملل به شمار می رود و عواملی چون جغرافیا، حکومت، مذهب، فرهنگ، میراث دوران های پیشین و حتی اقتصاد نیز در شکل گیری آن تأثیر دارند. دکوراسیون به سبک ایران باستان نیز تحت تاثیر این عوامل بوده و به یکی از بهترین سبک ها برای دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. استفاده از عناصر طبیعی و تلفیق فرهنگ، دین و هنر ایرانی، شهرت و زیبایی این سبک را چندین برابر کرد.

سبک دکوراسیون ایران باستان چگونه است؟سبک دکوراسیون ایران باستان چگونه است؟

ویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستان

در سبک دکوراسیون ایرانی باستان چندین ویژگی مهم دارد که عبارتند از:

  • تهیه تجهیزات و ملزومات لازم برای ایجاد سازگاری با دکوراسیون داخلی ایران باستان که مستلزم هزینه زیادی است.
  • اجرای این سبک دکوراسیون مستلزم وجود فضاها و خانه های بزرگ است چرا که عناصر به کار رفته در این سبک بزرگ و بلند هستند.
  • در این سبک تمامی اجزا از جمله مبلمان و نحوه قرارگیری آن و همچنین استفاده از فرش و سایر وسایل منزل باید با این سبک مطابقت داشته باشد.
  • زیبایی فرش در این سبک از ایران باستان تنها به عنوان فرش مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه وجود آن در قسمت های مختلف خانه جلوه ای متفاوت به فضای موجود می دهد. به عنوان مثال استفاده از فرش به عنوان روکش مبل، سفره و نیمکت در خانه و همچنین فرش جلوه بی نظیری در چیدمان به سبک ایرانی باستان آنها در حال آماده سازی هستند.
  • وجود سرامیک در تزیینات ایران باستان به چشم می خورد که علاوه بر کاربردی بودن در زندگی انسان، نقش بسزایی در تهیه ظروف نگهداری مواد غذایی و… در زیبایی و ظاهر محیط دارد.
  • استفاده از پارچه های اصیل ایران باستان در چیدمان این سبک دکوراسیون نقش بسزایی دارد. پارچه هایی مانند ترمه، پارچه های گلدوزی شده و غیره.
  • استفاده از صنایع دستی زیبا و ارزشمند در دکوراسیون به سبک ایرانی باستان این بدان معناست که ما یک تکه از ایران باستان را در خانه خود حمل می کنیم.

دکوراسیون به سبک فرانسوی چیست؟

ویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستانویژگی های دکوراسیون داخلی ایران باستان

رنگ در دکوراسیون ایران باستان

استفاده از رنگ هایی مانند طلایی، بنفش و آبی ارغوانی با ترکیب رنگ های خنثی مانند سفید و کرم، شکوه و جلوه ای دو چندان در سبک دکوراسیون ایران باستان ایجاد می کند.

ادامه مطلب  20 ایده و مدل دکوراسیون اتاق خواب با گل و گیاه

اجزای دکوراسیون داخلی ایران باستان

در زیر به نمونه هایی می پردازیم که اغلب در دکوراسیون ایران باستان یافت می شود و بسته به اقلیم از برخی عناصر تزیینی در محیط بیرونی سازه و سایر عناصر کم مقاومت که تحمل عوامل جوی را ندارند در طراحی داخلی خانه استفاده می شود.

آجر کاری

دیوار آجری علاوه بر زیبایی و اصالتی که در نمای داخلی و خارجی دارد تزئینی از ایران باستان حس گرمایی که به محیط می دهد می دهد.

آجرکاری در تزئینات ایران باستانآجرکاری در تزئینات ایران باستان

گچ کاری

استفاده از گچ در تزئینات ایرانی بسیار متداول است و معمولاً سطح ساختمان را با گچ می پوشانند. برای تزیین بنا از گچ های رنگارنگ استفاده شده و به تدریج تغییرات زیبایی در نمای آن ایجاد شد.

پوشش

استفاده از کاشی های زیبا در این سبک دکوراسیون، جدای از زیبایی، عایق بودن در برابر محیط و عوامل طبیعی است. از انواع روکش در ایران باستان می توان به کاشی های تک رنگ، کاشی معرق یا معرق و کاشی هفت رنگ اشاره کرد.

آینه در تزئینات ایران باستان

استفاده از آینه در دکوراسیون ایران باستان علاوه بر زیبایی جذاب، فضای موجود را بزرگتر جلوه می دهد. استفاده از آن در قسمت های خاصی از خانه باعث انعکاس نور لامپ ها و احساس نور بیشتر و روشن تری در خانه از سوی ساکنان آن می شود. از آنجایی که وجود ارتفاع یکی از ویژگی های دکوراسیون ایرانی باستان است، وجود آینه بر روی دیوار و سقف نیز برای افزایش ارتفاع و ابعاد کلی اتاق مورد استفاده قرار می گرفت.

سنگ تراشی

استفاده از سنگ هایی مانند سنگ مرمر از دیگر ویژگی های این سبک است. از سنگ های مرمر در کف ساختمان، نما و ستون ها استفاده می شود. نمونه هایی از سنگ تراشی در کاخ های قدیمی ایران دیده می شود.

ادامه مطلب  سقف کاذب و دیوارپوش پی وی سی با هم چه تفاوتی دارد

حکاکی

استفاده از قلم زنی و استفاده از مجسمه های مختلف از جمله مجسمه های منسوب به دوره هخامنشی به عنوان سرباز در این سبک به چشم می خورد.

عینک های رنگی

درست است که وجود شیشه های رنگی در دکوراسیون ایران باستان زیبایی خاصی را نشان می دهد اما از این شیشه ها فقط برای زیبایی استفاده نمی شد. شیشه های رنگی محافظی در برابر آفتاب سوزان بودند و طیف نوری که از این شیشه ها به اتاق می تابد بسیار چشم نواز است.

شیشه در تزئینات ایران باستانشیشه در تزئینات ایران باستان

کلیک کنید و با دکوراسیون به سبک مینیمال آشنا شوید

نقاشی دیواری

بر اساس برخی اسناد، در دوره‌هایی از ایران باستان از نقاشی‌های دیواری برای تزئین فضاهای داخلی استفاده می‌شده است که جلوه زیبایی به ارمغان می‌آورد.

مزایای سبک دکوراسیون باستانی ایرانی

دکوراسیون داخلی ایران باستان چند نکته مثبت و مزیت دارد که عبارتند از:

  • وجود فضاهای فوق العاده زیبا
  • نور و روشنایی زیادی وجود دارد
  • فضای بزرگ در دسترس
  • پرهیز از بیهودگی استفاده از قطعات
  • فراهم کردن محیطی برای آسایش و آسایش مردم
  • هماهنگی کامل با محیط در استفاده از این سبک

معایب سبک داخلی ایران باستان

با وجود مزایای فراوانی که سبک دکوراسیون داخلی ایران باستان حامل، معایبی نیز در آنها وجود دارد که عبارتند از:

  • تقریباً هزینه زیادی هنگام استفاده از این سبک
  • محدودیت در فضای موجود در خانه ها
  • محدودیت ارتفاع در خانه های فعلی
  • تهیه لوازم جانبی و جفت کردن آنها با یکدیگر مطابق فرهنگ ایرانی
  • استفاده هماهنگ از شرایط و مولفه های اقلیمی و جغرافیایی موجود

کاربرد تزئینات ایران باستان

سبک دکوراسیون ایران باستان نشان دهنده هنر، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی است و ما را به یاد خاطرات گذشته می اندازد. از زیبایی این سبک دکوراسیون می توان در نشیمن، اتاق خواب، دفتر و آشپزخانه استفاده کرد.

ادامه مطلب  آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

دکوراسیون اتاق نشیمن ایران باستان

با استفاده از هنر آینه، در داخل سبک نشیمن دکوراسیون ایران باستان، منظره زیبایی ایجاد می کند. در این سبک می توان استفاده از اشیاء تزئینی سنتی مانند صندوقچه های قدیمی، ظروف آمیخته با هنرهای اصیل ایرانی مانند نقاشی، میناکاری و استفاده از قالی و قالیچه های سنتی را مشاهده کرد.

دکوراسیون اتاق نشیمن ایران باستاندکوراسیون اتاق نشیمن ایران باستان

دکوراسیون به سبک تک رنگ چیست؟

دکوراسیون اتاق خواب به سبک ایرانی باستان

در فضای داخلی اتاق خواب به این سبک از انواع تخت های سلطنتی با پارچه های مخملی یا ابریشمی، چراغ های کف، پرده های سلطنتی و تزئینات سنتی استفاده می شود.

دکوراسیون اداری ایران باستان

در این سبک استفاده از مبلمان چوبی و چرمی، استفاده از لوسترهای کریستالی با شاخه های زیاد، لامپ های اشکی، تبدیل بخشی از دیوار به کتابخانه و قفسه و استفاده از چوب به عنوان پوشش دیوار و حتی در سقف یک دفتر زیباست، هنر ما ایرانی را به سبک ایران باستان نشان می دهد.

دکوراسیون اداری ایران باستاندکوراسیون اداری ایران باستان

سبک دکوراسیون باستانی ایرانی در آشپزخانه

استفاده از کاشی با نقوش لجن ایرانی یا استفاده از آجر به عنوان دیوار آشپزخانه، استفاده از فرش و قالیچه اصیل ایرانی، استفاده از کوزه ها و ظروف سفالی برای نگهداری ترشی یا مربا، استفاده از سماورهای طلای قدیمی و همچنین استفاده از ظروف مسی را می توان در آشپزی شیک دوران باستان مشاهده کرد. ایران.

آخرین کلمه

بر اساس آنچه در طول متن ذکر شد، دکوراسیون به سبک ایرانی باستان بیشتر بر تجمل، هنر و فرهنگ تمرکز دارد و به همین دلیل با دکوراسیون سنتی ایرانی متفاوت است. توجه داشته باشید که از ابزار و صنایع دستی در چیدمان سنتی استفاده می شود و تجمل به ندرت در آنها دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا