رپورتاژ آگهی

مشکلات رایج درمورد جرثقیل‌های سقفی + نحوه جلوگیری از آنها

قیمت تیرآهن با در نظر گرفتن متریال مورد استفاده در آن نسبت به دیگر مقاطع فلزی ارزان‌تر است. به‌همین دلیل نیز استفاده از ریل‌های آهنی برای ساخت جرثقیل سقفی اهمیت پیدا کرد.

کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مکان‌های سرپوشیده برای جابه‌جایی بارهای سنگین باید از سازه‌ یا ابزار الکترونیکی قوی و مستحکم با اشغال کمترین فضا استفاده کنند. این سازه جرثقیل فلزی نام دارد.

از آنجایی که وظیفه جرثقیل در کارخانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است باید پرسنل در حفظ آن تلاش کافی داشته باشند؛ چراکه ایجاد خرابی در این سازه می‌تواند مشکلات زیادی به‌‌همراه داشته باشد.

برای اینکه بتوانید از بروز مشکلات در جرثقیل سقفی جلوگیری کنید، ابتدا باید رایج‌ترین آنها را بشناسید. ما در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین علت‌های خرابی در جرثقیل سقفی را بیان کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از خرابی جرثقیل سقفی

قیمت تیرآهن با توجه به موادی که در تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. این هزینه علاوه ‌بر کیفیت به ضخامت و سایز ابعاد آن نیز بستگی دارد.

به‌همین دلیل نیز نباید قیمت ریل جرثقیلی را خیلی مد نظر داشته باشید؛ چرا که نبود کیفیت در این مقاطع می‌تواند به کل سیستم جرثقیل آسیب وارد کند.

در کنار انتخاب بهترین فروشنده ریل‌های آهنی که از طریق این لینک به شما معرفی می‌شود؛ باید در انتخاب مجموعه‌ای که نصب این ابزار الکترونیکی را برعهده دارد نیز دقت کافی داشته باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از خرابی جرثقیل سقفی

بسیاری از مشکلات در جرثقیل می‌تواند به‌دلیل عدم کیفیت سازه یا عدم نصب و راه‌اندازی صحیح آن باشد. در کنار این موارد نسبت به بررسی و تست بخش‌های مختلف جرثقیل سقفی توسط افراد متخصص نیز غافل نشوید.

ادامه مطلب  آشنایی با کانکس ویلایی، فروشگاهی و... | نحوه خرید انواع کانکس

خرابی جرثقیل سقفی می‌تواند ضررهای زیادی برای یک کسب‌وکار تولیدکننده، به‌وجود آورد که قطعا در برابر هزینه‌های چک و بررسی آن خیلی بیشتر است. پس مهم‌ترین نکته نگهداری صحیح از این سازه است.

اما رایج‌ترین مشکلاتی که در جرثقیل سقفی به‌وجود می‌آید کدام موارد است؟ آشنایی با این مشکلات می‌تواند به شما در نگهداری بهتر از این ابزار کمک کند.

بروز آسیب یا خرابی سیم بکسل

جرثقیل سقفی به‌صورت معلق بارهای بسیار سنگین را جابه‌جا می‌کند. یکی از بخش‌های مهم این ابزار سیم بکسل است که مقاومت بسیار بالایی دارد.

سیم بکسل ممکن است دچار فرسودگی، پارگی یک یا چند تار و خوردگی شود که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز خرابی در کل جرثقیل باشد.

در صورت خرابی یا فرسودگی سیم بکسل، احتمال سقوط بارهای سنگین روی ماشین‌آلات و کارکان حاضر در مجموعه بالا رفته و از این رو باید گفت خطرات مالی و جانی بسیاری را تهدید می‌کند.

چگونه می‌توان از این خطرات جلوگیری کرد؟ از آنجایی که سیم بکسل به‌صورت ناگهانی دچار خرابی و پارگی نمی‌شود با بررسی مرتب، باید هرگونه مشکل در آن را شناسایی و در صورت نیاز، سیم بکسل را تعویض یا تعمیر کرد.

توجه به تراز جرثقیل

ریل‌های طولی که نقش تیرهای حمال را برعهده دارند در صورتی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند؛ ممکن است باعث بروز آسیب در کل سیستم جرثقیل شوند.

طراحی درست ریل‌ها به‌حدی اهمیت دارد که شما باید فارغ از توجه به قیمت تیرآهن فایکو یا قیمت تیرآهن ذوب آهن، بهترین این مقاطع را خریداری کنید. برای این منظور مجموعه فولادینو یا فولادسازان راه ابریشم به شما کمک می‌کند.

ادامه مطلب  بهترین شرکت تامین کننده قطعات یدکی کارخانجات

علاوه‌ بر توجه به کیفیت و قیمت تیرآهن، باید در نصب آن نیز نهایت دقت و تخصص را داشت. عدم تراز در هر بخش از ریل می‌تواند باعث بروز مشکل و استرس در این ابزار شود.

از جمله مشکلاتی که عدم تراز باند به‌همراه دارد شامل خروج پل از ریل، گیر کردن جرثقیل، کاهش طول عمر، بروز خرابی در بخش‌های جزئی، افزایش نیاز به تعمیر و آسیب در چرخ‌های کلگی‌ها است. اگر در حین نصب به نیروهای واردشده به جرثقیل، توجهی نشود؛ با گذشت زمان تنش‌هایی در ریل دیده می‌شود که باعث بروز فشار در سازه خواهند شد.

 

سایش و خوردگی چرخ‌های کلگی (راهبر)

همان‌طور که دیدیم قیمت تیرآهن 16 یا دیگر مدل‌های تیرآهن می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت آنها باشد؛ اما این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که در نصب ریل‌ها به تراز و نیروهای واردشده به تیر حمال دقت شود.

چرخ‌های راهبر جرثقیل از جمله بخش‌هایی هستند که به‌طور مداوم باید آنها را تعمیر، تنظیم یا تعویض کرد. در صورتی که ریل‌ها ناتراز باشند مشکلات و خوردگی در چرخ‌ها افزایش یافته و گیربکس حرکت طولی جرثقیل و الکتروموتور نیز دچار خرابی می‌شوند.

در صورتی که چرخ‌ها زودتر از حد معمول دچار سایش شوند، نشان‌دهنده بروز مشکلات جدی‌تر است و باید از مجموعه‌ای با تخصص کافی بخواهید مرتبا کل این سازه را مورد بررسی قرار دهند.

سایش و خوردگی چرخ‌های کلگی

بروز مشکل در سیستم برق‌رسانی

بروز مشکل در سیم‌کشی و سیستم برق‌رسانی از دیگر مشکلاتی است که یک جرثقیل برقی با آن مواجه می‌شود. در صورت مشاهده این مشکل بهتر است سریعا کار با جرثقیل را متوقف کرده و تیم پشتیبان را اطلاع دهید.

ادامه مطلب  نقشه فاز دو (نقشه اجرایی یا تفصیلی)

بروز مشکل در سیستم برق‌رسانی ممکن است به‌دلایل مختلف اتفاق بیفتد و عملکرد کلی سیستم را با چالش مواجه کند.

در صورت عدم رفع به‌موقع این عیب توسط تکنسین متخصص، احتمال بروز مشکل و خرابی در موتور افزایش می‌یابد. پس در یافتن علت و رفع آن کوتاهی نکنید.

آسیب‌دیدگی قلاب

استفاده از قلاب یا مگنت در جرثقیل برای جابه‌جایی و اتصال بارهایی با وزن سنگین کاربرد دارد. در صورتی که بیش از تحمل این قطعات به آنها نیرو وارد شود باعث ایجاد خرابی، ترک، کشیدگی یا خم‌شدن آنها خواهد شد.

از این رو پیش از هر نوبت کاری لازم است سلامت کامل مورد بررسی قرار گیرد. در صورت مشاهده هرگونه مشکل نباید از آن استفاده کرد.

جمع‌بندی

قیمت تیرآهن با توجه به کیفیت، وزن و ضخامت آن تعیین می‌شود. پس برای استفاده از این مقاطع فولادی بهتر است فاکتور هزینه را خیلی مد نظر نداشته باشید.

فولادینو

برای راه‌اندازی یک جرثقیل سقفی باید از بهترین مقاطع فولادی استفاده کنید تا عمر این سازه افرایش یابد و همچنین ناترازی در آن باعث بروز حوادث و خسارات مالی و جانی نشود.

از جمله مشکلاتی که در جرثقیل سقفی به‌وفور دیده می‌شوند می‌توان به خرابی یا آسیب سیم بکسل، مشکل در سیستم برق‌رسانی، عدم تراز ریل‌ها، آسیب‌دیدگی قلاب و سایش و خوردگی در چرخ‌های راهبر اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا