رپورتاژ آگهی

افزایش صدور پروانه ساخت و کاهش قیمت مسکن

تهران کلان شهری گران قیمت در بین کشورهای جهان است که همواره با معضلاتی همچون ترافیک ،آلودگی هوا و محیط زیست و افزایش بی رویه جمعیت، افزایش تولید نخاله و زباله و…روبرو بوده است. حتما همه ما روزانه با بسیاری از این مشکلات مواجه شده ایم، از ساعتها ماندن در ترافیک تا آلودگی هوا و زیست محیطی…. حالا اما مجدد حرف از افزایش ساخت و ساز است، سوال این است که آیا تهران گنجایش ساختمان های غول آسای بیشتر و جمعیت بیشتر را دارد؟ آیا این تصمیم منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد؟آیا سازوکاری برای کنترل پیامدهای این افزایش جمعیت در نظر گرفته شده؟آیا مواد و مصالح باقی مانده از ساخت و ساز های انبوه، تخریب ، حفاری برای تهران مشکل ساز نخواهد شد؟

هفته گذشته معاون شهرداری تهران خبر از افزایش دو برابری صدور پروانه ساخت( لینک خبر ) و ساز داده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که این تصمیم چه فواید و تبعاتی برای کلان شهری چون تهران دارد. صدور پروانه ساخت و ساز همواره در دولت های مختلف دارای فراز و نشیب و بوده و گاهی به دلایلی با سختگیری بسیار روبرو بوده است که تاثیرات بسزایی در افزایش قیمت مسکن نیز داشته است حال با این تصمیم کورسوی امیدی برای مهار شدن قیمت مسکن و بالطبع آن اجاره بها پیدا شده است. این روزها افزایش اجاره بها زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است و طبق گزارشات مرکز آمار سهم بسزایی از درآمد هر خانواده و یا حتی کسب و کارها صرف اجاره مسکن می شود. افزایش ساخت و ساز و استمرار در این روند و پیش گرفتن عرضه بر تقاضا این بازار لجام گسیخته را اندکی متعادل خواه کرد.

ادامه مطلب  خرید یخچال کوچک با قیمت ارزان

این موضوع اما همیشه مخالفانی نیز داشته است چرا که معتقدند در حالیکه این تصمیم تا حدودی موجب فروکش کردن التهاب قیمت های نجومی بازار مسکن خواهد شد اما اغلب بیش از یکسال ماندگار نیست در حالیکه افزایش بی رویه ساخت و ساز تبعاتی برای تهران دارد که به دلیل دارا نبودن زیرساخت برای همیشه ماندگار هستند در زیر برخی از این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد


افزایش جمعیت

بی شک افزایش ساخت ساز به معنی افزایش تعداد ساکنین خواهد شد در حالی که این جمعیت نیازهایی چون وسایل حمل و نقل عمومی ،فضای سبز متناسب ،جاده سازی و توانایی تامین آب و برق در فصولی چون تابستان دارد ،موضوعی که در حال حاضر با جمعیت کنونی نیز گاهی قابل مدیریت نیست و گهگاه با قطع شدن آب یا برق در زمانهای اوج مصرف روبرو هستیم . یه این موارد افزایش مصرف گرایی و تولید نخاله و زباله ها و تخریب محیط زیست را نیز باید اضافه کرد.

افزایش ترافیک و آلودگی هوا

همانطور که در مورد قبلی مطرح شد جمیعت بیشتر به معنی کارمندان بیشتر و یا افراد مصحل بیشتر نیز می باشد که همانطور که در قبل گفته شد نیاز به زیرساخت های حمل و نقل عمومی از مترو یا اتوبوس دارند که در حال حاضر نیز با کمبود مواجه هستند و بسیاری از افراد به دلیل ازدحام بیش از حد ترجیح میدهند از خودرو شخصی استفاده کنند که نتیجه آن چیزی جز ترافیک های طولانی مدت و افزایش آلودگی هوا نیست.طوری که سال گذشته پاییز و زمستان بیشتر میزان روزهای آلودگی با میزان خطرناک برای افراد حساس و غیرحساس را داشتیم .

آلودگی های ناشی از ساخت و ساز

بجز موارد ذکر شده آلودگی های محیط زیست ناشی از افزایش ساخت و ساز در انواع مختلف گریبان تهران را خواهد گرفت، از مشکلات حین ساخت که شامل آلودگی های صوتی ناشی از ساخت و ساز تا پسماندهای تخریب ساختمان قدیمی  خواهد شد. به این موارد گودبرداری های غیر اصولی ، نشست زمین و ساختمان غیر اصولی و استاندارد را نیز اضافه کنید.

ادامه مطلب  نحوه عیب یابی سردخانه صنعتی و تعمیر آن

برای هر ساختمانی که تخریب شود حداقل مدت یکسال همسایگان و اطرافیان را تحت تاثیر قرار می دهد. صدایی ساخت و سازی که هر روز باید در همه ساعات روز تحمل کنید. پسماند و نخاله های ساختمانی که در تمام این مدت موجب آلودگی فضا می شود و.رهاسازی این نخاله ها باعث منظره ای زشت نیز شده و ایجاد مشکل در عبور و مرور افراد می کند. و برای جلوگیری از مشکل سد معبر ناشی از دپو شدن نخاله های ساختمانی ، لازم است که عملیات جمع آوری همزمان با تخریب ساختمانها صورت گیرد و تمیز کردن مکان انباشت نخاله های ساختمانی پس از بارگیری و حمل آن با نخاله بر امری ضروری است.

خوشبختانه در زمینه نخاله و پسماندهای ساختمانی حاصل از تخریب و یا ساخت ساز شهرداری قوانین بازدارنده ای اعمال کرده است که در سالهای اخیر موجب بهبود این مشکل شده است.

برخورد با متخلفین تخلیه غیر مجاز نخاله ساختمانی

در تبصره یک ماده 55  فصل ششم قانون شهرداری  آمده است که سد معابر و فضاهای عمومی ممنوع می باشد و شهرداری مکلف است در جهت جلوگیری از این مسائل و رفع هرگونه سد معبری، از جمله ریختن نخاله ساختمانی در مکان های غیر مجاز اقدام کند.. در کنار آن شما به عنوان شهروند نیز این حق را دارید که در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به شهرداری 137 اطلاع دهید و انتظار برخورد قاطعانه از سوی ماموران شهرداری را داشته باشید.

قانون مدیریت پسماند و حمل نخاله های ساختمانی

علاوه بر قانون قبل آیین نامه ای در مورد مدیریت نخاله و پسماند های ساختمانی نیز وجود دارد. بر طبق ماده 16 این قانون، در صورتی که افراد در حمل نخاله در تهران و یا تخلیه در مکان مناسب از قوانین تخلف کنند، به جریمه نقدی( جریمه نقدی تخلفات در مورد پسماند های عادی برای اولین بار ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال، و برای پسماند های دیگر از دو میلیون تا یکصد میلیون ریال خواهد بود.) محکوم خواهند شد و در صورتی که این اقدامات تکرار شود، هر بار مبلغ جریمه به دو برابر خواهد شد. طبق ماده 20 این قانون نیز در صورتی که خودرو ها اقدام به تخلیه پسماند در مکان های غیر مجاز کنند، به مدت 1 الی 10 هفته توقیف خواهند شد. در تبصره این ماده آمده است، اگر محلی که خودرو اقدام به تخلیه نخاله در آن جا کرده است معابر شهری  یا بین شهری باشد، متخلف به حداکثر زمان توقیف خودرو محکوم خواهد شد.

ادامه مطلب  راهکارهای طلایی در سرویس آسانسور

از آنجا که عوامل شهرداری  با دقت  بسیاری  بر جمع آوری و حمل نخاله های ساختمان نظارت می کنند و با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که در مورد حمل و نقل و استفاده از نخاله بر یا خودروی مناسب برای این کار وجود دارد یکی از بهترین و متداول ترین گزینه ها در این میان استفاده از خاور و نیسان است که حمل نخاله با نیسان در تهران به دلیل قیمت بهتر و ارتفاع مناسب برای جابجایی و تخلیه در مکان های مناسب گزینه مورد استقبال تری در بین شهروندان تهرانی می باشد ، حمل نخاله با نیسان توسط افرادی که برای این کار مهارت و تجربه لازم را دارند شما را از گزند جریمه های بعدی رها خواهد کرد پس حتما از پیدا کردن مرکزی با تجربه اطمینان حاصل کنید. چرا که اندکی بی دقتی موجب بروز خسارت ‌جریمه از طرف شهرداری خواهد شد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا