رپورتاژ آگهی

بهترین روش برش فولاد

حتما اگر به اطراف خود دقت کنید، اثری از استفاده از فولاد در وسایل و ابزارآلات مختلف خواهید دید. برای استفاده از این فلز پرکاربرد و تبدیل به قطعات لازم، باید آن را برشکاری کرد. ورق های فولادی و دیگر مقاطع از این جنس، چگونه برش داده می‌شوند؟ بهترین روش برش فولاد چیست؟ در این مقاله، قصد داریم به شما درباره روش های برش فولاد اطلاعاتی دهیم. همراه ما باشید.

انواع روش های برش فولاد

برشکاری ورق آهنی برای آماده‌سازی آن برای استفاده، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برشکاری مهمترین عملی است که بر روی قطعات و ورق فولادی اعمال می‌شود تا فلز را به شکل مورد نظر درآورد.

انواع روش‌ها برای برش فولاد و ورق های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این روش‌ها، مناسب برای قطعات مختلفی هستند. برخی از آن‌ها را باید برای ورق‌های نازک به کار برد و بعضی برای ورق‌های ضخیم مناسبند. برخی مقرون به صرفه‌اند و برخی گران قیمت. از طرفی، دقت برخی از سایرین بیشتر است و بهترین روش برش فولاد به شمار می‌رود. در این مقاله، قصد بر این است که درباره روش‌های پرکاربردی که در دنیای فلزات برای برشکاری استفاده می‌شوند صحبت کنیم. به طور کلی، روش برش با توجه به شرایط دمایی، در یکی از گروه‌های گرم و سرد قرار می‌گیرد:

برشکاری گرم

برشکاری گرم، در دمای بالا انجام شده و سرعت بالایی نیز دارد. از این روش برای تولید انبوه استفاده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به مکانیزه بودن دستگاه برش و امکان برش قطعات با ضخامت بالا اشاره کرد. از سوی دیگر، معایبی چون احتمال تغییر ساختار و خواص در محل برش، تولید گازهای مضر و ایمنی پایین را نمی‌توان نادیده گرفت.

برشکاری سرد

برشکاری سرد معمولا در دمای اتاق انجام می‌شود. سرعت بالایی دارد و گازهای سمی و آلاینده در نتیجه آن، تولید نخواهد شد. توسط روش‌های برشکاری سرد می‌توان با حفظ خواص فلز، انواع شکل‌ها را بر روی قطعات و ورق های فولادی اعمال کرد. البته، در این روش دستگاه برش قابل حمل نیست که از معایب آن به شمار می‌رود.

ادامه مطلب  تابلو نقاشی وکیل محبوب ترین تابلو انتخاب شد!

آهن را به کدام روش برش دهیم؟

آهن را به کدام روش برش دهیم؟

با توجه به قیمت ورق، استفاده از روشی که مناسب برشکاری باشد اهمیت دارد. در این بخش از مقاله، پرکاربردترین روش‌هایی که امروزه برای برشکاری فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی خواهیم کرد.

اره برقی، قدیمی اما پرکاربرد

اگرچه استفاده از اره برقی بسیار قدیمی است و از جمله روش های برش آهن از گذشته تاکنون به شمار می‌رود و شاید بهتر باشد روش‌های جدیدتری را برای برش فولاد مورد استفاده قرار داد؛ اما هنوز در صنایع کوچک و کارگاه‌ها همچنان برش فولاد با اره برقی رایج است و جایگاه خود را از دست نداده است. اره برقی قیمت پایینی دارد و از این رو گزینه‌ای رایج برای برش ورق آهن به شمار می‌رود.

گیوتین (قیچی)

گیوتین‌، از بهترین روش برای برش فولاد به شمار می‌رود که خود چندین نوع دارد. در برش آهن با گیوتین، فرایند برشکاری با اعمال نیروی دست به دستگاهی که دو تیغه قیچی در طرفین دارد انجام می‌شود. معمولا از گیوتین دستی برای برشکاری ورق های روغنی و سیاهی که ضخامت 1.5 میلی‌متری دارند استفاده می‌شود.

گیوتین ماشینی نیز، نوع دیگری قیچی است که برای فولادهای طویل مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. گیوتین اهرمی برای برشکاری ورق فولادی با ضخامت بیشتر از 5 میلی‌متر به کار گرفته می‌شود و دارای دو تیغه متحرک و ثابت است.

برش با هواگاز

برش با هواگاز

درخصوص معرفی بهترین روش برش فولاد می‌توان برش با هواگاز را نام برد. این روش، فرایندی حرارتی است که در آن از اکسیژن به همراه سوختی چون استیلن استفاده می‌شود. این روش حرارتی، در صنعت کاربرد بسیاری دارد و برای برش فولاد با ضخامت‌های 0.5 تا 250 میلی‌متر مناسب است.

تجهیزات برش هواگاز گران نیستند و به صورت دستی یا مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش متداول در برش آهن، کیفیت سطحی بالایی در نقاط برش ایجاد می‌کند.

ادامه مطلب  آشنایی با تفاوت‌های گواهینامه HSE، دوره hse و HSE plan

برش با پلاسما

یکی از انواع بهترین روش های برش فولاد، برش با پلاسما است که آن را مناسب برای برشکاری ورق آهن کم کربن می‌دانند. دستگاه‌های پلاسما در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند و از دستگاه‌های مدرن به شمار می‌روند. با استفاده از قوس پلاسما، می‌توان طیف وسیعی از فلزات و آلیاژهای رسانای الکتریسیته مانند فولادهای ساده کربنی، استیل، آلومینیوم، نیکل و تیتانیوم را برش داد.

دقت بالا، ضایعات کم، ایمنی خوب، امکان حمل و نقل نوع دستی و … همگی موجب شده‌اند که روش برش ورق آهن با پلاسما به عنوان روشی مناسب برای برش تیرآهن، لوله و سوراخ‌کاری ورق به شمار رود. قیمت تیرآهن 18 و دیگر مقاطع فولادی ما را ملزم می‌کند که روشی مناسب را برای برش آهن انتخاب کنیم که برش با پلاسما یکی از آن‌هاست.

برش با لیزر

برش لیزر آهن، روشی پراستفاده و غیرتماسی است که به صورت خودکار و توسط دستگاهی مکانیزه انجام می‌شود. ازاین‌رو، سرعت بالایی داشته و سایش ورق در آن اتفاق نمی‌افتد. در برش ورق آهن با لیزر، پرتوی لیزر بر نقطه‌ای متمرکز شده و حرارت آن در یک منطقه بسیار باریک، برش را انجام می‌دهد.

برش با این روش جدید، برای ورق‌هایی با ضخامت 10 تا 25 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزایای آن می‌توان به سهولت انجام کار، امکان برش ورق آهن به اشکال مختلف و عدم ایجاد آلودگی صوتی اشاره کرد. به طور کلی این روش مناسب برای برشکاری قطعات بزرگ و با ضخامت بالا نیست و برای برش این قطعات، سرعت پایینی دارد.

واترجت، برش فولاد با آب

واترجت، برش فولاد با آب

در معرفی بهترین روش برش فولاد، می‌توان واترجت را نام برد که روشی صنعتی به شمار می‌رود و برای برش طیف وسیعی از مواد قابل استفاده است. در استفاده از این دستگاه، آب با فشار بسیار زیاد یا مخلوطی از آب و مواد ساینده، کار برش را انجام می‌دهند. هنگامی که مخلوطی از آب و مواد ساینده برای برش استفاده شود، به این روش جت ساینده نیز گفته می‌شود. از جت ساینده برای برش مواد بسیار سخت چون فلز یا گرانیت استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب  آشنایی با بهترین سایت رزرو هتل در مشهد

واترجت یا برش جت با فشار آب، برای برشکاری مواد نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد ساینده، این دستگاه را به دستگاهی بسیار مدرن که برای برشکاری‌های سخت مناسب است تبدیل می‌کند. دقت برش با واترجت بسیار بالا و حتی بیشتر از دقت برش با لیزر است.

در روش واترجت، صافی لبه‌ها بهتر است و انحراف لبه به دلیل وجود گرما رخ نمی‌دهد. محدودیتی برای انتخاب قطعه وجود ندارد و قطعه می‌تواند هر ضخامتی داشته باشد.

نکات ایمنی هنگام برشکاری آهن

برشکاری آهن، یکی از فرایندهای خطرناکی است که اگر بدون دقت لازم انجام شود، احتمال دارد عواقبی را به دنبال داشته باشد. بنابراین در هنگام برش آهن باید به نکات زیر دقت کرد:

  • خواندن اقدامات ایمنی مربوط به دستگاه‌های برش
  • عینک ایمنی
  • ماسک صورت
  • دستکش
  • اطمینان از خنک بودن قطعات برشکاری شده پیش از لمس آن‌ها
  • تمیز کردن قطعه پیش از برش فولاد

برشکاری آهن، از خدمات آیرومارت

ورق فولادی و بسیاری از مقاطع، برای این‌که به اندازه مورد نظر برای استفاده تبدیل شوند، باید برشکاری شوند. در حقیقت، برشکاری فرایند ثانویه‌ای است که روی کالا انجام شده تا آن را مناسب استفاده کند.

بازرگانی فولاد آیرومارت، از جمله مراکزی است که ضمن ارائه انواع مقاطع فولادی به بازار فولاد و فراهم آوردن بستری به آدرس iromart.com، امکان استعلام قیمت روز مقاطع فولادی چون قیمت میلگرد را فراهم می‌آورد.

این مجموعه همچنین خدماتی از جمله برش آهن، خمکاری، انبارداری مدرن و ارسال بار به اقصانقاط کشور را به مشتریان ارائه نموده و مسیر خرید را برای آن‌ها آسان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان مجموعه آیرومارت در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا