طراحی دکوراسیون داخلی

نحوه عملکرد در ضد حریق، اجزا و کاربرد

آتش‌سوزی یکی از حوادثی است که همه ساله در سراسر جهان، جان میلیون‌ها انسان را می‌گیرد و در کنار خسارات جانی شدید، خسارات مالی مختلفی نیز وارد می‌کند. اگرچه می‌توان با رعایت نکات ایمنی ریسک بروز این حادثه را به حداقل رساند؛ اما به‌هیچ عنوان نمی‌توان احتمال آتش‌سوزی حتی در شرایط ایمنی کامل را صفر تلقی کرد؛ بنابراین باید تدابیری اندیشید که نتیجه‌اش کاهش خسارات جانی و مالی باشد. نصب در ضد حریق ایستادر یکی از ساده‌ترین راهکارهای ممکن است. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع در داخلی و خارجی ضدحریق بپردازیم و اجزای اصلی تشکیل‌دهندۀ این درها را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

در ضد حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

به انواع درهایی که ساختار متفاوتی از انواع در داخلی معمولی دارند، در ضد حریق می‌گویند. این درها در برابر افزایش حرارت، دود و آتش مقاوم هستند و برای ایمنی هرچه بیشتر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آتش‌سوزی حادثه‌ای است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و رهایی از این حادثه جز با رعایت نکات پیشگیرانه و البته به‌وجودآوردن شرایط ایمنی مانند بیمۀ آتش‌سوزی، نصب هشداردهنده‌ها یا استفاده از درهای ضدحریق ممکن نمی‌شود. آن‌ها، درصورتی‌که کیفیت بسیار بالا داشته باشند و به‌درستی نصب شده باشند می‌توانند امنیت ساختمان را افزایش دهند و درعین‌حال باعث کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از حریق شوند.

در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، آموزشی و درمانی، این درها با فواصل معین و در مکان‌های مشخصی قرار می‌گیرند و به این ترتیب، شرایط ایمنی را در مواقع بحرانی فراهم می‌کنند.

ادامه مطلب  7 تا از پرطرفدارترین انواع دکوراسیون مینیمال در دنیا

این روزها، کاربرد درهای ضدحریق ایستادر در مجتمع‌های مختلف به یک روتین در ساخت ساختمان تبدیل شده است. آن‌ها می‌توانند در شرایط حریق، برای دقیقه‌ها و حتی ساعت‌های زیادی دوام بیاورند و از حاضرین در ساختمان در برابر آتش محافظت کنند.

شاید برایتان عجیب باشد بدانید آمارها نشان می‌دهد تلفات ناشی از حریق در سراسر دنیا به‌دلیل سوختن در آتش نیست! بیشتر مرگ و میرها به‌علت استنشاق گازهای سمّی اتفاق می‌افتد.

درهای ضدحریق با ساختار فوق‌العاده و نوارهای مسدودکننده که در اثر افزایش دما، حجمشان تا ۸ برابر افزایش پیدا می‌کند، می‌توانند از نفوذ دود و گازهای سمی ناشی از آتش تا زمان رسیدن نیروهای امدادی جلوگیری کنند و به این ترتیب باعث جان نجات افراد مختلف در چنین شرایط بحرانی شوند.

 

اجزای تشکیل‌دهندۀ در ضد حریق ایستادر

درهای ضدحریق ایستادر طراحی ساختاری فوق‌العاده بی‌نظیری دارند و تحت نظارت کامل ماهرترین متخصصان این حوزه اجرا شده‌اند. طراحی تک‌تکِ عناصر ساختاری این درها براساس اصول خاصی است که به خریدار اطمینان می‌دهد که تا زمان رسیدن نیروهای امدادی یا یافتن راهی برای رهایی از حریق، نگرانی از بابت استنشاق گازهای سمّی نداشته باشد. اجزای مختلف این درهای ایمنی عبار‌ت‌اند از:

چهارچوب مستحکم فلزی

هر نوع دری دارای چهارچوب مخصوص به خود است و عملاً بدون وجود چهارچوب بخش‌های میانی، نمی‌توانند استوار باقی بمانند. مهم‌ترین متریالی که در ضد حریق به‌کمک آن‌ها تولید می‌شود فلز است و فلز درهای ایمنی عموماً از ورق‌های گالوانیزه با ضخامت بالای دو میلیمتر تهیه می‌شوند. رنگ‌ این چهارچوب‌ها نیز از رنگ‌های پودری الکترواستاتیک نسوز است که در برابر حریق مقاومت بسیار بالایی دارد.

ادامه مطلب  50 ایده و مدل دکوراسیون اتاق خواب پسرانه بزرگسال و جوان

نحوه عملکرد در ضد حریق، اجزا و کاربرد

پشم سنگ

یکی از اجزای داخلی مهم درهای ضدحریق پشم سنگ نسوز است که درست میان دو لایۀ بیرونی، کار گذاشته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد پشم سنگ، بالابردن مقاومت در برابر‌ افزایش دما است و مکانیسم اثر آن به این شکل است که اجازه نمی‌دهد در شرایط حریق، در تغییر فرم بدهد. درهای حرفه‌ای که توسط نیروهای متخصص با بهترین مواد اولیه ممکن به‌خصوص پشم سنگ مرغوب تهیه شده‌اند می‌توانند تا دو ساعت هم در آتش‌سوزی دوام بیاورند و تا دمای ۸۵۰ درجۀ سانتی‌گراد مقاومت کنند. پانل پشم سنگی که در درهای ایمنی مقاوم در برابر آتش‌سوزی استفاده می‌شود از نوع Rockwool است که با وزن مخصوص حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم آماده می‌شود. این پشم سنگ‌ها، کاملاً نسوز و غیرقابل اشتعال هستند و در شرایط حریق به‌هیچ‌عنوان از خود گاز تولید نمی‌کنند.

دستگیره‌ها

یکی از مهم‌ترین اجزای در ضدحریق، دستگیرۀ آن است که باید به‌شکل اصولی طراحی شود؛ چراکه اگر عملکرد سریعی نداشته باشد و با یک فشار کوچک باز نشود ممکن است مشکلات مختلفی برای افراد حاضر در ساختمان، سالمندان، کودکان و نیروهای امدادی به وجود بیاورد. امروزه این درها مجهز به سیستم آنتی پنیک هستند که باعث می‌شود کاربران با یک فشار کوچک، در را به‌راحتی در شرایط بحرانی باز کنند.

نحوه عملکرد در ضد حریق، اجزا و کاربرد

لولا‌های قدرتمند

حتماً می‌دانید که لولا، تنها تکیه‌گاه لنگۀ در محسوب می‌شود که البته باید وزن زیادی را تحمل کند؛ بنابراین لولاها از مهم‌ترین اجزای درهای ضدحریق محسوب می‌شوند که باید چندین برابر لولای درهای معمولی مقاومت داشته باشند؛ زیرا متریال درهای ایمن در برابر آتش، بسیار مقاوم و سنگین است و لولای معمولی توان تحمل وزن این درها را ندارند. به این ترتیب، در ساخت درهای سنگین مقاوم در برابر آتش، از لولاهای فلزی سخت و مقاوم استفاده می‌شود.

ادامه مطلب  آشپزخانه کثیف یا مطبخ چیست؟ 25 ایده و مدل، ابعاد آشپزخانه مخفی

فلز در برابر سایر مواد اولیه، مقاومت بالا بالایی در برابر افزایش دما و حریق دارد و طبیعی است که انتخاب اول مهندسان برای ساخت درهای ضدحریق باشد. لولاهای فلزی از جنس استیل هم در برابر اکسیدشدن مقاومت بالایی دارند و هم درعین‌حال بدون نگرانی از فرسودگی یا خم‌شدن می‌توانند وزن بالای در را تحمل کنند.

سخن پایانی

افزایش ایمنی ساختمان از وظایف مهندس ناظر و کارفرما است و یقیناً بدون اندیشیدن تدابیر ایمنی نمی‌توان یک ساختمان عمومی و حتی مسکونی را به بهره‌برداری رساند. به‌خصوص که حادثه همیشه در کمین است و انسان عاقل تلاش می‌کند با چاره‌اندیشی، خسارات جانی و مالی حوادث مختلف را به حداقل برساند. استفاده از در ضد حریق یکی از ساده‌ترین راهکارهایی است که به‌کمک آن می‌توان از شرایط بحرانی آتش‌سوزی به سلامت خارج شد؛ بنابراین هزینه‌کردن برای افزایش ایمنی از هر نظر صرفۀ اقتصادی بسیاری دارد. اگر قصد دارید از در داخلی یا خارجی ضدحریق استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً پس‌از کسب اطلاعات لازم در این‌باره، به یکی از مراکز معتبر طراحی و اجرای درهای ایمنی مانند ایستادر مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا