طراحی فضاهای بیرونی

معرفی و بررسی لوله استنلس استیل

با ترکیب فلز آهن و کربن به همراه عناصر دیگر در درصدهای مختلف، آلیاژ فولاد یا استیل تولید می‌شود. اما برای ساخت فولاد ضد زنگ یا لوله استنلس استیل، از اضافه‌کردن عنصر کروم به فولاد معمولی استفاده می‌کنند. با تنظیم مقادیر مختلف کروم و دیگر عناصر، انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل ساخته خواهد شد که هر کدام دارای کاربردهای ویژه‌ای در صنعت هستند. به‌عنوان مثال، قیمت لوله‌های استنلس استیل دکوراتیو بستگی به سایز، طول و ضخامت آن داشته و برای استفاده‌های تزیینی مناسب است.

فلز استنلس استیل نسبت به فولادهای معمولی، مقاومت بیشتری در برابر هوا و رطوبت خواهد داشت و علاوه بر آن زنگ نمی‌زند. این فلز از عنصر کروم به میزان حداقل ۱۱% درصد در ترکیبات خود بهره می‌برد. با افزایش مقدار کروم تا ۲۵ یا ۳۰ درصد، خاصیت مقاومت به خوردگی آن افزایش‌یافته و مقاومت در برابر اکسیداسیون به حداکثر مقدار ممکن خود خواهد رسید.

افزودن عناصر دیگری مانند نیکل به استنلس استیل، باعث تثبیت مقاومت آن در محیط‌های شیمیایی علاوه بر هوای معمولی می‌شود. با این حال، خواص ضد زنگ و مقاومت در استنلس استیل، خاصیتی ثابت و دائمی نیست و تا حدی به عواملی مانند نوع و غلظت محیط خورنده و درجه حرارت وابسته است. استنلس استیل مقاومت بالایی در برابر درجه حرارت‌های بسیار پایین و بالا از خود نشان می‌دهد.

آلیاژهای استنلس استیل با هدف مقاوم کردن فولادها در برابر محیط‌های خورنده و شیمیایی طراحی شده‌اند، اما یکی از ویژگی‌های مهم آنها مقاومت در برابر درجه حرارت‌های بسیار پایین و بالا شناخته می‌شود.

 

 ضد زنگ بودن لوله استنلس استیل

همان‌طور که پیش از این گفته شد اضافه‌کردن عنصر کروم به فولاد، مقاومت به خوردگی را افزایش می‌دهد. زمانی که استنلس استیل در تماس با هوا قرار بگیرد، کروم ترکیب شده با اکسیژن هوا، لایه‌ای نازک از اکسید کروم را تشکیل داده که به‌سرعت جلوی تماس اکسیژن با فولاد را می‌گیرد.

این لایه اکسید خاصیت محافظت از فولاد در برابر تماس با اکسیژن را دارد. لایه اکسید کروم‌ سخت و مقاوم بوده و در صورت خراشیدگی یا بریدگی در سطح فولاد، ناحیه تازه آسیب‌دیده به‌سرعت با اکسیژن واکنش خواهد داد. این سطح از فولاد در برابر خوردگی محافظت می‌کند. همچنین این خاصیت تعمیر خودکار فولاد را فراهم کرده که به نام خاصیت خودترمیمی شناخته می‌شود.

ادامه مطلب  بازسازی خانه با کمترین هزینه: راهکارها و روش‌های موثر

اما محیط‌هایی که دارای کلر یا نمک زیادی هستند، امکان دارد باعث از بین رفتن لایه محافظ استنلس استیل شوند. با افزودن عناصر دیگری به استنلس استیل، می‌توان مقاومت آن در برابر شرایط شیمیایی محیطی را افزایش داد.

 

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله استیل

تفاوت این دو مدل لوله را، آلیاژ سازنده آن‌ها از هم مشخص می‌کند. لوله استیل که در صنعت به نام لوله فولادی نیز شناخته می‌شود، از جنس فولاد کربن استیل تولید شده است.

 

این دو نوع لوله، در دو مدل درزدار و بدون درز تولید می‌شوند که تفاوت اصلی‌شان در مواد اولیه و فرایند تولید آن‌هاست

برای تولید لوله‌ های استنلس استیل و لوله استیل بدون درز از عملیات کوره‌ای و کشیدن، استفاده می‌کنند. این نوع لوله‌ها مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به لوله‌های استنلس استیل و لوله استیل درزدار دارند.

لولهاستنلس استیل  درزدار و لوله استیل درزدار با خم‌ کردن ورقه‌ های استنلس استیل یا استیل، و سپس جوش‌دادن لبه‌های ورقه‌ها ساخته می‌شوند. لوله‌های استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا و خاصیت ضد زنگی، در صنعت کاربردهای فراوانی دارند.

لوله استیل یا لوله فولادی به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما، ضخامت و استحکام بالا، در لوله‌کشی‌های صنعتی و پالایشگاه‌ها کاربردی است. کاربردهای اصلی آن شامل جابه‌جایی سیالات مانند آب، نفت و گاز می‌شود.

 

انواع لوله‌ استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل بر اساس روش تولید و کاربردها به دودسته تقسیم می‌شوند. هر یک از این دسته‌ها با توجه به روش تولید و کاربردهایشان اختلافاتی دارند. این لوله‌ها در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، دکوراسیون، صنعتی و غیره کاربرد دارند. در ادامه، به کاربردها و روش‌های تولید لوله‌های استنلس استیل می‌پردازیم.

 

لوله‌ استنلس استیل بر اساس روش تولید

لوله‌های استنلس استیل به دو دسته درزدار و بدون درز یا مانیسمان تقسیم می‌شوند. لوله‌های درزدار از یک ورق استیل با استفاده از جوشکاری ساخته شده، در حالی که برای تولید لوله بدون درز، از فرایند اکستروژن استفاده می‌کنند.

ادامه مطلب  بهترین طراحی سوله های انجام شده در جهان

از لوله‌ استنلس استیل برای کاربردهای مختلفی مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، ساختمان‌سازی، پتروشیمی و کشاورزی بهره می برند. در صنایع پتروشیمی و کشاورزی، به دلیل کاربردهای متنوع، قیمت لوله بدون درز یا مانیسمان بسیار مهم است.

با توجه به این دسته‌بندی و روش‌های تولید، می‌توان حالت مناسبی از لوله‌های استنلس استیل برای کاربردهای مختلف را انتخاب کرد. لوله‌های استنلس استیل دارای ویژگی‌های سختی و مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی هستند که مزایای بی‌شماری را در مقایسه با لوله‌های دیگر فراهم می‌کنند.

 

لوله‌های استنلس استیل بر اساس کاربرد

همان‌طور که پیش از این گفته شد، لوله‌های استنلس استیل به دودسته تقسیم می‌شوند که یکی از این دسته بندی‌ها بر اساس کاربرد آن است. این دسته‌بندی شامل گروه دامنه‌های مختلفی بوده که شامل لوله‌های مواد غذایی، دکوراتیو و غیره می‌شوند.

 

لوله‌های استنلس استیل صنایع غذایی

امروزه، یکی از انواع این لوله‌ها در صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

استفاده از لوله استنلس استیل صنایع غذایی به دلیل عدم تغییر رنگ و مزه در مواد غذایی و دارویی خیلی هوشمندانه به نظر می‌رسد. در واقع، سلامت و طعم مواد غذایی و دارویی بسیار مهم است و به همین دلیل، استفاده از این نوع لوله در صنایع غذایی و دارویی کاربردی محسوب می‌شود.

لوله‌های استنلس استیل دکوراتیو

یکی از انواع دیگر این محصولات، لوله استیل ضد زنگ دکوراتیو است. این نوع لوله‌ها به دلیل براقیت، درخشندگی و آسانی در تمیز کردن آنها، بسیار جذاب هستند. در مکان‌هایی که نیاز به سطحی با قابلیت شستشو دارید، این مدل لوله‌ها می‌توانند بسیار کارآمد و مناسب باشند.

 

لوله‌ های  استنلس استیل صنعتی

یکی از انواع لوله‌های استیل، لوله‌های استیل صنعتی هستند. این محصول با ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید شده و می‌توان از انواع ضخامت‌ها برای آن استفاده کرد. این لوله از جنس آلیاژ فولاد ساخته شده و خاصیت ضد زنگ دارد. این مواد با مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما و خوردگی تولید می‌شوند.

ادامه مطلب  آجر نما یا آجر نسوز، کدام آجر مد نظر و مورد استفاده شماست

 

کاربرد لوله‌ های استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، اسیدها، حرارت و داشتن سختی بالا در صنایع مختلف به‌ویژه در لوله‌کشی‌ کارخانه‌ها و همچنین در صنایع نفت و گاز، مواد غذایی، و ماءالشعیر سازی استفاده می‌شوند.

از جمله کاربردهای لوله استنلس استیل می‌توان به مواردی همچون:

  • صنعت پزشکی
  • خودروسازی
  • ساختمان‌سازی
  • ساخت نرده و حفاظ
  • سازه‌های تزیینی
  • لوله‌کشی تصفیه آب و فاضلاب
  • لوله‌کشی مالت‌سازی و فیلتراسیون
  • بخش‌های مختلف صنایع مواد غذایی
  • کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی
  • کارخانه‌های تولید مواد آزمایشگاهی

علاوه بر مواردی که گفته شد این لوله‌ها در لوله‌کشی، تخلیه، ورودی و خروجی شیر در کارخانه‌های تولید لبنیات، و کارخانه‌های تولید مواد شوینده نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، لوله‌های استنلس استیل در لوله‌کشی پرفشار باحرارت بالا در نیروگاه‌ها، شرکت‌های تولید مواد شیمیایی، و انتقال نفت نیز کاربردی هستند.

 

ویژگی دیگر این لوله‌ها این است که قابلیت بازیافت دارند. بیش از ۶۵ درصد تولید استنلس استیل از طریق بازیافت ضایعات بوده و می‌توانند مجدداً ذوب و قالب‌گیری شوند.

 

قیمت لوله‌های استنلس استیل

با توجه به نوسانات موجود در بازار استیل، برای استعلام قیمت استنلس استیل برای کاربردهای مختلف و استانداردهای گوناگون می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید و قیمت مناسب‌ترین محصولات استیل را برای خود خریداری نمایید.

 

خرید لوله استنلس استیل

اگر قصد خریداری این محصول را دارید باید بدانید که مجموعه پایپینو به‌عنوان مرجع اصلی فروش لوله‌ های استنلس استیل در ایران شناخته می‌شود. این مجموعه با بیش از سال‌ها تجربه در زمینه محصولات استنلس استیل فعالیت می‌کند.

ما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام فرایند انتخاب و ثبت سفارش محصول، با تیم فنی ما از طریق شماره  ۰۲۱۵۵۶۹۰۴۵۱  تماس بگیرید و از راهنمایی‌ های فنی لازم و تخفیف ویژه استفاده کرده تا در فرایند خرید، هزینه‌های اضافی و تکراری را تجربه نکنید. شما می‌توانید با آرامش خاطر سفارشات خود را ثبت کنید و از کیفیت محصول مطمئن باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا