اخبار گوناگون

مناقصات زمین شناسی ، ژئوتکنیک ، مقاومت مصالح ، اطلاعات جغرافیا

زمین شناسی :

علم مطالعه زمین، مواد سازنده آن، ساختار مواد آن و فرایندهایی را که بر روی آن عمل می‌کنند است. زمین‌شناسی یکی از شش علوم پایه اصلی (بقیه شامل ریاضیات ، فیزیک ،شیمی زیست شناسی و نجوم می باشد .

زمین‌شناسان مواد زمین را مطالعه می‌کنند:

مردم هر روز از مواد زمین استفاده می‌کنند. آن‌ها از نفتی استفاده می‌کنند که از چاه‌ها، فلزاتی که از معادن استخراج و از آب‌هایی که از نهرها یا از زیر زمین تهیه می‌شوند، استفاده می‌کنند. زمین‌شناسان مطالعاتی را انجام می‌دهند که سنگ‌های حاوی فلزات مهم را تعیین و معادنی را که آنها را تولید می‌کند شناسایی و روش‌های مورد استفاده برای خارج کردن فلزات از سنگ‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها کارهای مشابهی را برای یافتن و تولید نفت، گاز طبیعی و آب های زیرزمینی انجام می‌دهند.

زمین‌شناسان، کسانی هستند که چگونگی تشکیل زمین، ویژگی‌ها، رویدادهایی که از زمان پیدایش زمین بر آن گذشته‌است، ساختار، ترکیب سنگ‌ها و کانی‌ها و تاریخچه آن را مطالعه می‌کند

زمین‌شناسی به شاخه‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • سنگ شناسی : که به مطالعهٔ سنگ‌ها و منشأ آن‌ها می‌پردازد. در آن شیوه تشکیل، منشأ، رده‌بندی و ترکیب سنگ‌ها بررسی می‌شود.
  • چینه شناسی : مطالعهٔ تاریخی و سن سازندهای زمین‌شناسی کره ی زمین
  • دیرینه شناسی : مطالعهٔ زندگی گذشته زمین شناسانی هستند که با بررسی فسیل ها و دیگر شواهد موجود در سنگ‌ها و رسوبات، به دنبال یافتن اطلاعاتی دربارهٔ آب وهوای گذشته، تاریخچه حیات، سرگذشت زمین از آغاز تا امروز و موجوداتی که در هر دوره می‌زیسته‌اند، می‌باشند.
  • کانی شناسی : مطالعهٔ کانی‌ها و منشأ آنها
  • زمین شناسی فیزیکی:  که فرایندهای بیرونی و درونیِ زمین و اثرات آن‌ها در ایجاد شکل‌ها و ساختمان‌های زمین را مطالعه می‌کند.
  • ژئوشیمی : زمین شیمی، علم تعیین فراوانی نسبی عناصر و انواع ایزوتوپ‌های اتمی آن‌ها در زمین، و مطالعه توزیع و مهاجرت هریک از عناصر در بخش‌های مختلف زمین و همچنین در کانی‌ها و سنگ‌ها به منظور کشف اصول اداره‌ کننده این توزیع و مهاجرت و…………….
ادامه مطلب  طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی

ژئوتکنیک چیست :

از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی عمران بشمار می‌آید که با استفاده از روش‌های اصول مهندسی و آزمایشگاهی ، برای کسب، تفسیر و استفاده از دانش مواد پوسته زمین و مواد معدنی، با هدف حل چالش‌های مهندسی، بکار می‌رود. دانش ژئوتکنیک به اطلاعات تکنیکی مربوط به زمین می‌پردازد که اطلاعات تولید شده حاصل از این علم، در برنامه‌ریزی، اکتشاف، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سازه‌های مهندسی و اجرای پروژه‌های عمرانی و معدنی به‌کار رفته و ایمنی و کارایی مؤثر آن‌ها را تضمین می‌کند.

کاربرد های ژئوتکنیک :

پیشبینی ها و کمک به محاسبات اولیه و نهایی سازه ای، ممانعت و یا کاهش صدمات ناشی از طبیعت سایت مورد بهره‌برداری، مثل بهمن، روانگرایی خاک ، زمین لغزه‌ها، لغزش صفحات سنگی، نشست زمین و همچنین شناسایی منابع قرضه می باشند.

داده های ژئوتکنیک :

داده هاى ژئو تکنیکی، آن دسته از اطلاعات مربوط به زمین هستند که در برنامه ریزى، اکتشاف طراحى، ساخت و بهره بردارى از سازه هاى مهندسى و پروژه هاى عمرانى و معدنى به کار رفته و ایمنى و کارایى موثر آنها را تضمین مى کنند. این اطلاعات دامنه گسترده اى از داده ها را،در زمینه  هاى مکانیک خاک، مکانیک سنگ، منابع آب، لرزه خیزى،مهندسى عمران و زمین شناسى مهندسى و زیست محیطى، شامل مى شوند. داده هاى ژئوتکنیکی هر پروژه عمرانى یا معدنى در طى چند مرحله و توسط روش هاى مختلف اکتشاف سطحى و زیر سطحى، تولید مى شوند. داده های ژئوتکنیکی ممکن است به صورت خام بوده باشد و یا داده هایى باشند که مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفته می شوند.

ادامه مطلب  آخرین تحولات در بازار مسکن قبرس شمالی: چه روندها و چه فرصت‌هایی؟

مقاونت مصالح چیست :

مقاومت مصالح به توانایی مواد یا مصالح در مقاومت یا مخالفت در برابر جریان الکتریکی اشاره دارد. این خاصیتی است که به دلیل برهمکنش الکترون‌ها با ساختار اتمی ماده ایجاد می‌شود. هنگامی که ولتاژی بر روی یک رسانا، مانند یک سیم یا یک جزء اعمال می‌شود، یک میدان الکتریکی ایجاد می‌کند که باعث حرکت الکترون‌ها خواهد شد. درس مقاومت مصالح در برخی رشته‌ها از جمله: مهندسی عمران، مکانیک، معماری و غیره تدریس می‌شود و یادگیری و آموزش مقاومت مصالح آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

هدف مقاومت مصالح :

هدف اصلی درس مقاومت مصالح این است که یک مهندس بتواند ساز های تحت بارگذاری را تجزیه و تحلیل کند.

اطلاعات جغرافیا چیست :

به گروهی از داده ها گفته می‌شود که بیان‌کننده موقعیت جغرافیایی  یک عارضه (طبیعی یا مصنوعی) بر روی زمین یا فضایی جغرافیایی باشند (نگاه کنید به موقعیت جغرافیایی   بسیاری را بر روی این داده نهاده‌اند از جمله؛ دادهای فضایی (spatial)، داده‌های مکان-مبنا یا زمین‌فضایی (geospatial)، داده‌ها و اطلاعات زمین‌مرجع‌ (georeferenced). نزدیک به ۹۹ درصد از داده‌های ارگان‌های دولتی از نوع داده‌های مکان-مبنا هستند در سیستم اطلاعات جغرافیایی ذخیره می‌شوند.

داده‌ها و اطلاعات جغرافیایی می‌تواند از هر گونه اطلاعاتی که در خود، موقعیت جغرافیایی دارد استفاده کند. موقعیت جغرافیایی می‌تواند به گونه‌های متفاوتی بیان میشود مانند:

  • طول جغرافیایی
  • عرض جغرافیایی
  • آأرس پستی
  • کد پستی
ادامه مطلب  معرفی پروژه ستین

با استفاده از داده جغرافیایی، گونه‌های بسیاری از اطلاعات می‌توانند با یکدیگر مقایسه شوند. این سامانه می‌تواند داده انسانی  را نیز در خود داشته باشد. یا اطلاعات زمینی در بر بگیرد. داده‌ها و اطلاعات جغرافیایی معمولاً به صورت موقعیت یا روابط هندسی ذخیره شده و قابل نمایش در نقشه‌ها هستند.

در یک سامانه اطلاعات جغرافیایی:

  • واژه جغرافیایی (Geographic) عبارت است از موقعیت موضوع‌های داده‌ها، برحسب مختصات جغرافیایی
  • واژه (Information) یا اطلاعات نشان می‌دهد که داده‌ها در GIS برای ارائه دانسته‌های مفید، نه تنها به صورت نقشه‌ها و تصاویر رنگی بلکه به صورت گرافیک‌های آماری، جداول و پاسخ‌های نمایشی متنوعی به منظور جستجوهای عملی سازماندهی می‌شوند.
  • واژه (System) یا سامانه نیز نشان دهنده این است که GIS از چندین قسمت متصل و وابسته به یکدیگر برای کارکردهای گوناگون، ساخته شده‌است.

تعریف دیگر از جی آی اس :

دقیق‌ترین تعریف مربوط به مؤسسه تحقیقات سیستم‌های محیطی در ردلند کالیفرنیا است که یکی از فروشندگان اصلی این سیستم‌ها در جهان است: «سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار، داده‌های جغرافیایی و منابع انسانی است که به منظور کسب، ذخیره، به‌روزرسانی، به‌کارگیری، تحلیل و نمایش کلیه اشکال اطلاعات مرجع جغرافیایی طراحی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا