اخبار تکنولوژی

بررسی 5 نوع مهم کابل زره دار

کابل زره دار به عنوان یکی از پایه‌های شبکه‌های ارتباطی و صنعتی، در انتقال داده‌ها و اطلاعات بسیار مهم هستند. این کابل‌ها با داشتن لایه پوششی ، در برابر خطرات مختلفی از جمله سایش، حیوانات و شعله ور شدن محافظت می‌کنند. به دلیل نیازهای مختلف صنایع و شرایط محیطی متفاوت، نوع کابل زره دار مورد استفاده در هر صنعت می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله، به معرفی پنج نوع مهم کابل زره دار وکاربردهای آن‌ها میپردازیم.

کابل زره دار چیست؟

در ابتدا بهتر است به صورت دقیق به این سوال بپردازیم که کابل زره دار چیست؟ کابل زره دار SWA یک کابل قدرت و کنترل کمکی است که برای استفاده در منبع تغذیه برق طراحی شده است. این نوع کابل توسط یکی از انواع پیوندهای الکتریکی مورد حفاظت قرار می‌گیرد و در سیستم‌ها و فریمورک‌های زیرزمینی، شبکه‌های کابلی، سیستم‌های کنترل، شبکه‌های قدرت و کاربردهای داخلی و خارجی و کانال‌های کابلی استفاده می‌شود. کابل زره ای با عناوین مختلفی مانند کابل زره پوش، کابل آرموردار و کابل SWA در صنعت نیز شناخته می‌ شوند.

سیم زره پوش دارای یک لایه محافظتی اضافی است که به منظور جلوگیری از آسیب به سیم اصلی طراحی شده است. لایه زره پوش کابل کواکس با فویل یا فلز راه‌راه پیچیده شده است و هم‌چنین از یک ترکیب ضد آب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل و خارج کابل استفاده می‌شود. کابل زره‌دار 4 هسته‌ای دارای چندین لایه محافظ است که جلوی آسیب دیدن کابل را می‌ گیرد.

اهمیت استفاده از کابل زره پوش

استفاده از کابل زره پوش به دلایل زیادی از جمله مهم‌ترین عوامل در حفاظت و ایمنی سیستم‌های برقی است. این نوع کابل به دلیل دارا بودن لایه‌ی محافظ، در برابر خطرات مختلفی همچون آتش سوزی، ضربه، فشار، رطوبت، شوک الکتریکی و… محافظت می‌کند و می‌تواند عمر مفید کابل را به طور چشمگیری افزایش دهد.

ادامه مطلب  ارز دیجیتال گالا چیست؟ معرفی پلتفرم و ارز دیجیتال گالا

همچنین، کابل زره پوش به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد، باعث افزایش پایداری و کاهش احتمال خطا و قطعی در سیستم‌های برقی می‌شود. این نوع کابل اغلب در محیط‌های صنعتی و پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای محافظت از انواع کابل در این محیط‌ها ضروری است.

ساختار کابل زره دار

کابل زره دار شامل ساختاری است که معمولاً شامل‌هادی، عایق بندی، روکش و غلاف است.‌هادی این کابل‌ها معمولاً شامل مس رشته‌ای ساده است. بسته به درجه انعطاف پذیری، کابل‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

عایق بندی از پلی‌اتیلن متقاطع (XLPE) در برخی از کابل‌های برق استفاده می‌شود؛ زیرا دارای مقاومت خوب در برابر آب و خصوصیات الکتریکی عالی است. هدف از عایق بندی در کابل‌ها، جلوگیری از تماس رساناها و سایر مواد فلزی با یکدیگر است.

روکش از روکش‌های پلی‌وینیل کلراید (PVC) برای ایجاد مرز محافظ بین لایه‌های داخلی و خارجی کابل استفاده می‌شود.

غلاف پی وی سی مشکی تمام اجزای کابل را در کنار هم نگه‌داشته و از فشارهای خارجی محافظت بیشتری می‌کند.

انواع کابل زره دار

کابل SWA نوار فولادی

کابل‌های SWA با نوار فولادی یا سیم فولادی به عنوان مواد زرهی، دارای نفوذپذیری بالایی هستند. همچنین این کابل‌ها دارای اثر محافظ مغناطیسی خوبی هستند و برای تداخل ضد فرکانس پایین قابل استفاده‌ اند . علاوه بر این، این نوع کابل‌ها می‌توانند همانند سایر کابل‌های زره دار، زره را ایجاد کنند. کابل‌های SWA با نوار یا سیم فولادی به دلیل عدم نیاز به عبور از لوله، می‌توانند به صورت مستقیم در زمین دفن و ریخته شوند. این نوع کابل‌ها همچنین قیمت پایین، کیفیت مناسب و کاربرد بیشتری نسبت به برخی از کابل‌های دیگر دارند.

کابل SWA سیم آلومینیومی

کابل SWA با سیم آلومینیومی در نسخه‌های چند هسته‌ای به صورت Armor Wire استفاده می‌شود. در این نسخه از کابل، تعدادی هسته مختلف وجود دارد. در صورتی که کابل SWA فقط یک هسته داشته باشد، به جای سیم فولادی، از زره سیم مفتول آلومینیومی (AWA) استفاده می‌شود؛ زیرا آلومینیوم غیر مغناطیسی است. در کابل‌های تک‌هسته‌ای، جریان الکتریکی میدان مغناطیسی را تولید می‌کند. این باعث القای جریان الکتریکی در سیم فولادی می‌شود و ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد آن شود.

ادامه مطلب  قیمت کارت گرافیک در ایران + مقایسه قیمت با بازار جهانی

کابل SWA سیم استیل

کابل‌های زره‌دار با سیم استیل، از حفاظت مکانیکی بالایی برخوردار هستند. این کابل‌ها در برابر فشارهای بالاتر، مقاومت بیشتری دارند و می‌توانند به صورت مستقیم در زمین دفن شوند؛ بنابراین در پروژه‌های خارجی یا زیرزمینی به کار می‌روند. کابل‌های زره‌دار با سیم استیل، به طور معمول به زمین متصل می‌شوند و همچنین می‌توانند به عنوان‌هادی محافظ مدار (سیم ارت) برای تجهیزات توسط کابل، استفاده شوند.

کابل زره پوش با سیم گرد

جهت تولید یک کابل زره پوش با سیم گرد، از یک سیمی که به دور خود پیچیده شده و به صورت مارپیچ یا شافت انعطاف‌پذیر استفاده می‌ شود.

کابل زره پوش با سیم تخت

برای تولید یک کابل زره‌دار با سیم صاف (تخت)، یک طناب مارپیچی با یک سیم فولاد ضدزنگ چند لایه مسطح، اجزای اصلی را تشکیل می‌ دهد.

مزایای کابل‌های زره دار

ماده‌های استفاده شده برای ساخت زره کابل، به اندازه کافی سخت هستند تا از کابل داخلی در مقابل خطرات خارجی محافظت کنند.

کابل‌های زره‌دار یا کابل سربدار / کابل سرب و زره مزایای زیر را شامل می‌ شوند:

  • کابل‌های زره‌دار می‌توانند از اجزای داخلی کابل محافظت کنند.
  • ضریب نفوذپذیری بالای کابل‌های زره‌دار، راهی مطمئن برای انتقال اطلاعات فراهم می‌کند.
  • استفاده از کابل زره دار جداسازی اجزای انتقال از انتشارات مزاحم را کاهش می‌دهد و در نتیجه، تحت تأثیر تداخل ساطع شده از کابل‌های مجاور و دستگاه‌های مختلف قرار می‌گیرد.
  • این مزیت برای هماهنگی با مقررات EMC (سازگاری الکترومغناطیسی) ضروری است. مقررات EMC توسط آژانس‌های مختلف در مناطق مختلف تنظیم شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که تمام وسایل و کابل‌ها بدون خطرات جانبی در محیط قرار بگیرند.
ادامه مطلب  قیمت کارت گرافیک در ایران + مقایسه قیمت با بازار جهانی

هدف از زره دار کردن کابل

هدف اصلی از زره دار کردن کابل، افزایش مقاومت و محافظت بیشتر کابل در برابر خطرات مختلف مانند ضربه، سایش، رطوبت، حرارت و… است. با اضافه کردن لایه محافظ به کابل، می‌توان از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرد و عمر مفید آن را افزایش داد. همچنین کابل زره دار قابلیت پاسخگویی به نیازهای محیط‌های پرخطر را داراست و می‌تواند در مکان‌هایی مانند صنعتی، ساختمانی، دریایی، فضای باز و… استفاده شود.

درباره قیمت کابل زره دار

قیمت کابل زره دار به عوامل متعددی بستگی دارد.

نوع کابل مورد استفاده، جنس و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت، ابعاد کابل و تعداد سیم‌ها، فشار کاری، شرکت تولید کننده و بازار و تقاضا از جمله این عوامل هستند. جنس و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابل نیز بر لیست قیمت کابل زره دار نیز تاثیرگذار است؛ استفاده از مواد با کیفیت و مقاوم می‌تواند باعث افزایش قیمت کابل شود. تعداد سیم‌ها و فشار کاری کابل زره دار نیز می‌تواند به قیمت آن تأثیر بگذارد – کابل‌های با تعداد سیم‌ها و فشار کاری بالاتر، معمولاً قیمت بیشتری دارند. شما همچنین می توانید برای بررسی انواع کابل‌ فشار ضعیف زره‌دار به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

تولید کابل زره دار به این دلیل است که با افزودن لایه محافظ بیشتر، از خطرات ممکن در محیط‌های پرخطر محافظت می‌کند و عمر مفید کابل را نیز افزایش می‌دهد. گستردگی تنوع در انواع کابل‌های زره دار منجر به فروش با قیمت‌های متفاوت شده است. این نوع کابل‌ها براساس ساختار خود به سه دسته SWA، STA و AWA تقسیم می‌شوند. به دلیل محافظت بیشتری که فراهم می‌کنند، استفاده از کابل زره دار در محیط‌های صنعتی الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا