اخبار گوناگون

 آشنایی با شرکت مهندسی ابرند

شرکت‌های مهندسی با هدف توسعه و اجرای پروژه‌های عمرانی تاسیس می‌شوند. این شرکت‌ها کلیه فرآیندهای مربوط به ساخت و ساز، پروژه‌های عمرانی و… را در نظر می‌گیرند و نظارت دقیق را بر روال پیاده‌سازی پروژه انجام می‌دهند. شرکت ابرند یکی از شرکت‌های سهامی خاص است که در زمینه فعالیت‌های عمرانی و ژئوتکنیک فعالیت دارد.

معرفی شرکت ابرند

شرکت ابرند از اواخر دهه 80 فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرد. این شرکت نیروی کار متخصص و مجرب خود را از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ علم و صنعت ایران، دانشگاه فنی تهران و دانشگاه صنعتی شریف انتخاب کرده است.

شرکت ابرند برای موفقیت در زمینه فعالیت‌های عمرانی و پاسخ به نیاز مهندسی کشور، از فناوری‌های روز و پیشرفته کمک می‌گیرد. ضمن اینکه اعضای آن از حداکثر توانایی، تخصص، تجربه، خلاقیت و نوآوری خود برای هدایت و پیشبرد پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کنند. این شرکت در زمینه‌های مختلف اجرا، مدیریت و طراحی پروژه‌های تخصصی عمرانی فعال است. ضمن اینکه توانسته رتبه مناسب مشاور و پیمانکار را از سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت کند. از طرفی به‌عنوان عضوی از انجمن مهندسان مشاور نیز در پروژه‌های عمرانی مشارکت دارد و توانسته گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از وزارت کار و رفاه اجتماعی اخذ کند.

زمینه فعالیت شرکت ابرند

شرکت مهندسی ابرند در زمینه‌های مختلف عمرانی مانند ابنیه و ساختمان، بهسازی خاک، نیلینگ و میخ‌کوبی فعالیت دارد. این شرکت به‌عنوان پیمانکار ابنیه و ساختمان فعالیت می‌کند. بطور کلی می‌توان خدمات شرکت مهندسی ابرند را به دو بخش خدمات ژئوتکنیکی و ساختمانی تفکیک کرد. شرکت ابرند با نزدیک به یک دهه فعالیت در زمینه ساخت و ساز، مسئولیت ده‌ها پروژه عمرانی را به عنوان طراح و مجری بر عهده داشته است. ارائه خدمات سازه‌ای در کنار خدمات ژئوتکنیکی سبب شده است تا پروژه‌های عمرانی با هماهنگی بین دو واحد سازه و ژئوتکنیک به بهترین شکل، پیش رفته و بتواند بالاترین عملکرد را با بهترین کیفیت در کنار ملاحظات اقتصادی بدست آورد.

ابنیه و ساختمان چیست؟

ابنیه در اصطلاحات عمرانی به هر نوع ساختمان اعم از مسجد، مدرسه، پل‌، اداره، آپارتمان و… اطلاق می‌شود.

ادامه مطلب  تفاوت حکم تخلیه با دستور تخلیه ملک طبق قانون چیست؟

پیمانکاری ابنیه و ساختمان

پیمانکاری ابنیه و ساختمان به معنای اجرای پروژه ساختمان توسط افرادی است که به شکل حقیقی یا حقوقی در یک مجموعه پیمانکاری ذی‌صلاح مشارکت دارند. این پیمانکاری، مجموعه فعالیت‌های مورد نیاز برای ساخت ابنیه و ساختمان از جمله نازک‌کاری، گودبرداری، فعالیت‌های تعمیر و نگهداری از ساختمان، بازسازی ساختمان، سفت‌چینی، محوطه‌سازی، پی‌کنی، ساخت استخر و… را در برمی‌گیرد.

پیمانکار ابنیه و ساختمان کیست؟

پیمانکار ابنیه ساختمان برای فعالیت قانونی، باید گواهی صلاحیت پیمانکاری را داشته باشد. البته این گواهی باید طبق ضوابط قانونی دریافت شده باشد، یعنی فرد در یکی از زمینه‌های مربوط به ابنیه و ساختمان مشارکت داشته باشد. منظور از زمینه‌های مرتبط با ابنیه، ساخت محوطه، ساخت ساختمان با متریالی مانند آهن، ساخت پیاده‌رو و… است. از این رو هر فرد حقیقی یا حقوقی که در زمینه‌های ذکر شده مشارکت و فعالیت داشته باشد یا در رشته‌های مرتبط با این نوع فعالیت تحصیل کرده باشد، می‌تواند از امتیاز پیمانکاری ابنیه و ساختمان برخوردار شود.

رتبه‌بندی ابنیه و ساختمان

رتبه‌بندی ابنیه و ساختمان برای هر شرکت مهندسی از جمله شرکت ابرند اهمیت دارد. این رتبه‌بندی بین یک تا 5 متغیر است و با توجه به قراردادها، امکانات و توان فنی شرکت‌ها انجام می‎شود. در واقع هر چه سطح کمی و کیفی شرکت بالاتر باشد، رتبه بهتری دریافت می‌کند. البته سابقه کاری نیز می‌تواند باعث بهبود رتبه پیمانکاری شود. شرکت ابرند در ابنیه و ساختمان رتبه 4 را به دست آورده که رتبه خوبی است.

نیلینگ چیست؟

نیلینگ یا میخ کوبی یکی از روش‌هایی است که برای پایداری گود استفاده می‌شود و جزو فعالیت‌های اجرایی بیشتر پروژه‌های عمرانی به‌حساب می‌آید. این پایدارسازی از طریق خاک‌های دیواره برای جلوگیری از رانش خاک به داخل گود انجام می‌شود.

نحوه اجرای سازه نگهبان نیلینگ

برای اجرای میخ‌کوبی نیاز به گودبرداری وجود دارد. گودبرداری از قسمت بالای خاک شروع و با توجه به نوع خاک به‌اندازه یک یا 2 متر انجام می‌گیرد. این خاک‌برداری باید به‌اندازه انجام شود که شرایط تثبیت خاک را در یک یا 2 روز فراهم کند.

ادامه مطلب  پوکه معدنی چگونه استخراج می شود و چه کاربردهایی دارد؟

بر اساس معیارهای عمومی یاد شده، تقسیم‌بندی خاک‌های مطلوب برای ساخت دیواره‌های پایدار شده توسط نیلینگ (میخکوبی) به صورت ذیل می‌باشد:

خاک های ریزدانه سفت یا سخت

خاک‌های ریزدانه (یا چسبنده) ممکن است شامل رس‌های سفت یا سخت، سیلت‌های رسدار، رس‌های لای دار، رس‌های ماسه دار، لای‌های ماسه دار و ترکیبی از آن‌ها باشد. اینگونه خاک‌های ریزدانه بطور تجربی می‌تواند شامل خاک‌های سفت باشد که عدد SPT آن‌ها لااقل ۹ ضربه به ازای ۳۰۰ میلی‌متر است. با این حال برای تعیین مشخصات استقامتی خاک‌های ریزدانه، نباید منحصراً به مقادیر SPT تکیه شود. در عوض، مشخصات استقامتی (مقاومت برشی) باید به وسیله دیگر آزمایش‌های محلی یا آزمایشگاهی تهیه شود. برای به حداقل رساندن جابجایی‌های افقی درازمدت دیواره‌های پایدار شده توسط نیلینگ (میخکوبی)ها، خاک‌های ریزدانه باید خاصیت خمیری نسبتاً کمی داشته باشند.

بعد از اینکه شرکت ابرند عملیات مربوط به خاک‌برداری را انجام داد، سوراخ‌هایی بر روی سطح افقی یا شیب‌دار خاک حفر می‌شود. برای حفر این سوراخ‌ها از دستگاه‌های مخصوص حفاری که دریل واگن نام دارند، کمک گرفته می‌شود. با این دستگاه مخصوص می‌توان سوراخ‌کاری سطوح شیب‌دار و حفر گمانه‌ها و چاهک‌ها در دیوارها را انجام داد

هر کدام از این چاهک‌ها با عمقی برابر با 5 تا 10 متر و قطری برابر با 10 تا 15 سانتی‌متر حفر می‌شوند. در ادامه میخ‌کوبی به کمک نیل یا میخ‌هایی که در سایزهای مشخص تهیه شده‌اند، انجام می‌شود و این نیل‌ها در سوراخ‌های حفاری شده جای می‌گیرند. این میلگردها وظیفه دارند از رانش و ریزش خاک جلوگیری کنند و پایداری خاک را افزایش دهند. بعد از جای‌گذاری میلگردها، برای انتقال تنش زمین به میلگرد و همچنین برای ممانعت از خوردگی میلگردها از دوغاب استفاده می‌شود. این دوغاب در چاهک‌های حفر شده ریخته می‌شود. هر کدام از این میلگردها دارای فاصله‌دهنده‌هایی هستند که میزان ضخامت دوغاب را در میلگرد به کمترین حد ممکن می‌رسانند.

بهسازی خاک چیست؟

بهسازی خاک یکی از خدمات مهم شرکت ابرند است. این تکنیک برای پایداری و تثبیت خاک در پروژه‌های عمرانی و ژئوتکنیک اجرا می‌شود. در این تکنیک، خصوصیات مهندسی خاک برای عملیات مختلف ساخت و ساز تغییر پیدا می‌کند و بهبود می‌یابد. به‌عنوان مثال افزایش مقاومت خاک، بهبود وضعیت آب‌های زیر زمینی، کاهش میزان نفوذپذیری خاک و کاهش فشارپذیری خاک از جمله مواردی هستند که طی بهسازی خاک انجام می‌شوند.

ادامه مطلب  نوار نسوز چیست + لاستیک منجید دار در تهران

بهسازی خاک از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها بسته به ویژگی‌هایی که دارند، برای نوع خاصی از پروژه‌ها کارایی دارند.  خدمات بهسازی خاک قابل ارائه در شرکت ابرند شامل بهسازی خاک به روش اختلاط عمیق، جت گروتینگ، تراکم دینامیکی، تزریق تراکمی، ستون شنی یا سنگی و میکروپایل می‌باشد.

C:\Users\Norozian\Downloads\download - 2024-01-01T000701.077.jfif

بهسازی خاک به روش تزریق

شرکت ابرند از بهسازی خاک به روش تزریق برای ممانعت از نشت آب در سازه‌هایی مانند سد و بالا بردن میزان ظرفیت باربری (میزان تحمل) مجاز خاک استفاده می‌کند. در این روش، منافذ، فضاهای خالی و درزهای زمین با مواد دوغابی اشباع شده و این مسئله باعث تقویت خاک پی و جلوگیری از نشست خاک می‌شود.

بهسازی خاک به روش dsm

روش dsm به‌عنوان یکی از روش‌های جهانی بهسازی خاک معرفی می‌شود. شرکت ابرند برای پایداری خاک از موادی مانند سیمان و آهک استفاده می‌کند و به کمک یک حفار با محور توخالی ستون‌های خاک سیمانی را برای خاک به‌وجود می‌آورد تا اصلاح مشخصات خاک انجام شود.

بهسازی خاک با میکروپایل

میکروپایل به‌عنوان المان باربر و مقاوم به خاک اضافه می‌شود. این بهسازی خاک باعث بهبود و اصلاح رفتار خاک و افزایش مقاومت آن می‌شود. میکروپایل‌ها شمع‌هایی با قطر کوچک هستند که به شکل اصطکاکی عمل می‌کنند و با تزریق گروت اعمال می‌شوند.

C:\Users\Norozian\Downloads\why-is-it-called-civil-engineering-1699953005.jpg

جمع‌بندی

شرکت ابرند یک شرکت مهندسی است که در زمینه‌های مختلف ژئوتکنیک و پروژه‌های عمرانی و ساختمانی فعالیت می‌کند. این شرکت برای اجرای پروژه‌های عمرانی به روش‌های پایداری و تثبیت خاک مانند میخ‌کوبی (نیلینگ)، بهسازی خاک، اصلاح مشخصات خاک و گودبرداری نیاز دارد. ضمن اینکه در زمینه ابنیه و ساختمان نیز مشارکت می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا