رپورتاژ آگهی

چیلر و فن کویل چیست؟

با فرا رسیدن اولین روزهای تابستان، نام سیستم خنک کننده و تهویه بار دیگر توجه همگان را به خود جلب می کند. ترکیب یخچال با پنکه یا کولر، ترکیبی ایده آل از یخچال و تهویه مطبوع است که کمتر برای عموم شناخته شده است. اکثر فروشگاه دارای سیستم هایی مانند کولر یا اسپلیت و کولر آبی برای فروش هستند. در این گزارش به بررسی چیلرها، فن ها و تهویه در تهویه مطبوع و سرمایش واحدهای تجاری، اداری و مسکونی می پردازیم. بیایید دریابیم که هر یک از آنها چگونه کار می کنند.

با گذشت زمان طرح ها و سیستم های قدیمی جای خود را به سیستم های نوین و کارا می دهند. یکی از دستگاه ها که با فناوری جدید ساخته شده است، چیلر می باشد. این دستگاه در صنعت سرمایش توانسته است جایگاه مناسبی برای خود به دست آورد. چیلر می تواند حرارت آب را جذب کند و آن را به عنوان خنک کننده در اختیار دیگر قسمت ها قرار دهد.

چیلر چیست

به زبان ساده، چیلر یک دستگاه گرمایشی است، چیلر دستگاهی است که آب را از طریق یک پمپ یا حلقه فشار خنک می کند و سپس با یک پمپ، این آب خنک شده به یونیت داخلی (فن) می رسد. برای استخراج گرما از بیرون منازل یا واحدهای تجاری.

آب گرم شده به کولر برمی گردد و آن را خنک می کند. کولرها از نظر قطعات و عملکرد مشابه یخچال های خانگی یا کولرهای روکش دار هستند، اما با تغییر هدف استفاده، ساختار سیستم های بسته به هدف استفاده اندکی تغییر می کند.

اما در هنگام ساخت سیستم های تهویه مطبوع به طور کلی می توان گفت که چیلر وظیفه تامین دمای آب مورد نیاز در محدوده 6 درجه سانتی گراد برای استفاده در واحد فن کویل یا سیستم های تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این دستگاه از نظر عملکرد به دو نوع یخچال مکنده و یخچال تراکمی تقسیم می شود. خرید و قیمت چیلر به علت قیمت های سنگین آن باید از جای مطمئن خریداری شود که پیشنهاد ما به شما سایت تهویه مهاجر میباشد

چیلر چیست

انواع چیلرهای جذبی و تراکمی

چیلرهای هوا خنک برای تامین آب سرد نیازی به استفاده از آب ندارند و در کشورهایی مانند ایران با کمبود شدید آب بسیار ارزشمند هستند. چیلر آب سرد علاوه بر مصرف آب به تجهیزات بیشتری مانند برج خنک کننده نیاز دارد و نگهداری و نصب آن دشوارتر است. امروزه در بسیاری از پروژه های مسکونی از دستگاه های تهویه مطبوع یا کولر گازی نیز استفاده می شود. کولرهای آبی اغلب در مناطقی مانند سردخانه استفاده می شوند.

ادامه مطلب  چسب گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت بین چیلر جذبی و تراکمی

یک سوال مهم برای بسیاری از افراد قبل از خرید کولر گازی، تفاوت بین کولر گازی ورودی و تراکمی است. کولرهای گازی تحت فشار به عنوان کولر گازی برقی شناخته می شوند زیرا برای تولید آب سرد به کمپرسور نیاز دارند. اصطلاح چگالش ارتباط نزدیکی با استفاده از این خازن دارد که با برق حرکت می کند. به همین دلیل است که کولرهای گازی تراکمی مصرف انرژی بالایی دارند.

چیلرهای جذبی به دلیل سیکل های خنک کننده متفاوت نیازی به کمپرسور ندارند و با دریافت گرمای مورد نیاز می توانند آب
سرد تولید کنند. برای بسیاری از مردم عادی تعجب می کنند که چگونه این دستگاه می تواند با دریافت گرما آب سرد تولید کند.

این مشکل به نوع سیکل تبرید جذبی مربوط می شود که به دلیل پیچیدگی آن در اینجا به آن نمی پردازیم. بنابراین چیلرهای جذبی برای پروژه هایی استفاده می شوند که در آنها برق در سطح مورد نیاز در دسترس نیست یا به هر دلیلی تلفات حرارتی زیاد است.

یکی از رایج ترین مشکلات یخچال راندمان پایین دستگاه است. امروزه به دلیل هزینه بالای حامل های انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. امروزه نیز خودروهای برقی جایگزین خودروهای سواری شده و به تدریج تولید موتورهای بنزینی کاهش می یابد.

فرق بین تراکمی و جذبی

چه نوع چیلر گازی؟

یک دستگاه تهویه مطبوع یا واحد تهویه هوا می تواند با کنترل و گردش جریان هوا، هوای سرد یا گرم را به سیستم HVAC برساند. آب سرد تولید شده توسط چیلر از طریق پمپ به کولر یا فن کویل فرستاده می شود که بار تهویه هوای داخل ساختمان توسط آب سرد جذب شده و دمای هوا را کاهش می دهد جریان آب برمی گردد. به کولر. آب به عنوان خنک کننده عمل می کند و گرمای جذب شده توسط آب برای خنک شدن به محیط اطراف منتقل می شود. به همین دلیل به یخچال پمپ حرارتی می گویند. تهویه مطبوع معمولاً برای فضاهای یکپارچه مانند سالن های ورزشی، راهروهای مشترک، رستوران ها، سالن اجتماعات و …

استفاده می شود. برای ادارات یا خانه هایی که معمولا اتاق دارند و این فضاها با پانل های دیواری از هم جدا می شوند، در هر اتاق از یک فن کویل استفاده می شود. تمامی کنوکتورهای فن توسط لوله کشی به مخزن آب سرد چیلر متصل می شوند و پمپ مخزن نیز وظیفه جریان این آب سرد را بر عهده دارد. کولر گازی ها بسته به نوع استفاده در انواع مختلفی تولید می شوند. اما اگر بخواهیم به طور کلی انواع کولر گازی را معرفی کنیم، کولر گازی ها به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

ادامه مطلب  خبر + news

تهویه مطبوع عمومی

تهویه مطبوع تمیز (همچنین به عنوان تهویه مطبوع بیمارستان یا اتاق تمیز نیز شناخته می شود)
تهویه هوا در سقف تعبیه شده است
تهویه مطبوع معمولی دارای فریم استاندارد بوده و اغلب در پروژه های تجاری، مسکونی یا صنعتی استفاده می شود. تهویه مطبوع بهداشتی که به عنوان تهویه مطبوع بیمارستانی نیز شناخته می شود، برای ارائه هوای تمیز و حساس در اتاق های عمل در بیمارستان ها یا آزمایشگاه ها طراحی شده است.

ونتیلاتورهای بیمارستانی فیلترهای پیچیده ای دارند و طراحان یا سازندگان ونتیلاتورها از استانداردهای مخصوص محیط پزشکی هنگام ساخت ونتیلاتورهای بهداشتی استفاده می کنند.

کولر گازی سقفی به طور گسترده در مجتمع های آپارتمانی و در فضای داخلی سقف استفاده می شود. این کولر گازی دارای فن فشار قوی است که هوا را از طریق کانال های تعبیه شده در سقف به تمامی فضاهای داخلی منزل هدایت می کند. از آنجایی که این کولر گازی شبیه یک فن کویل با فن قوی است، نمی توان انتظار کارایی کولر گازی را داشت، بنابراین در اصل مورد تایید یک طراح حرفه ای قرار نگرفت. تنها دلیل استفاده از این سیستم ها که به عنوان Compact CTA نیز شناخته می شوند، ردپای محدود است.

فن کویل چیست؟

فن کویل، این دستگاه ترکیبی از کویل (لوله خم و پیستون) و فن می باشد. در تهویه مطبوع به وسایلی که در ساختمان ها برای تبادل گرما یا سرما نصب می شوند یونیت های داخلی می گویند. کنوکتورهای فن نیز نوعی یونیت داخلی هستند. هنگامی که آب سرد از طریق کانال های فن کویل جریان می یابد، فن خنک می شود و با فشار دادن هوای اتاق به کانال ها، دمای اتاق را کاهش می دهد.
لینک خرید فن کویل ( https://mohajer-co.com/products/category-fan-coil )

انواع فن کویل

انواع فن کویل سقفی، کفی، دیواری، کانالی

برعکس، اگر آب گرم در داخل مجرای فن جریان یابد، باعث گرم شدن هوای اتاق می شود. مواد مجرای فن معمولاً مس است. بسیار مهم است که فن های به کار رفته در این سیستم ها بسیار کم صدا باشند تا ساکنین از صدای آنها مزاحمتی ایجاد نکنند. به خصوص در شب و در مناطق مسکونی که مردم نیاز به خواب آرام دارند.

ادامه مطلب  تأثیر درب‌ های ضد صدا در بهبود کیفیت زندگی در مناطق شهری

بنابراین هنگام خرید کیت فن باید به صدای تولید شده توسط فن دستگاه توجه ویژه ای داشت و این پارامتر باید در دفترچه راهنمای کیت فن درج شود. فن کویل سقفی، کفی، دیواری، کانالی و سقفی بسته به نقطه ورودی و نوع کانال در ساختمان وجود دارد. امروزه در اکثر ساختمان های مسکونی از پنکه های سقفی توکار استفاده می شود. این وسیله در یک سقف کاذب قرار می گیرد که از دید افراد داخل ساختمان پنهان بوده و از طرفی فضایی در ساختمان وجود ندارد.

کاربرد فن کویل دیواری

فن کویل‌ دیواری (Fan Coil Wall Mounted) در انواع ظرفیت های هوادهی 200 تا 800 cfm و به صورت روبرو زن تولید و طراحی می شود. این نوع از فن کویل در دو نوع دو لوله و چهار لوله موجود می باشند. همچنین مجهز به پنل ABS، ریموت کنترل، فن پلیمری و کویل مسی می باشد. فن کویل های دیواری از لحاظ ظاهر شبیه به یونیت داخلی کولر گازی هستند و ممکن است تشخیص این موضوع برای افراد غیر کارشناس مشکل باشد.

فنکویل دیواری و فن کویل زمینی برای ساختمان هایی که سقف کاذب ندارند و امکان استفاده از فن کویل های توکار وجود ندارد می توانید از فن کویل دیواری که به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شوند استفاده نمایید.
لینک خرید فن کویل دیواری ( https://mohajer-co.com/products/category-wall-mounted-fan-coil )

کلام پایانی

امروز شما به خوبی در مورد چیلر و فن کویل اطلاعاتی را کسب کردید و همچنین تفاوت میان این دو را دانسته اید پس اگر این محتوا برای شما مفید واقع شده است ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید.

کارشناسان و مهندسین پروژه “تهویه مهاجر” بعد از بازدید از مکان و مشاوره در راستای تعیین مناسب ترین سیستم تهویه مطبوع جهت برآورد بار برودتی، پیشنهاداتی ارائه می نماید تا در کمترین زمان ممکن سیستم مناسبی جهت پروژه انتخاب گردد.

یکی از وظایف مهاجر در این امر مهم، جهت مهندسی و مشاوره دقیق تر، انتخاب کارشناسان زبده و مجرب می باشد تا شما مصرف کننده گرامی آسوده خاطر خرید کنید. راهنمای خرید کولر گازی ، چیلر ، داکت اسپلیت و تمامی سیستم های تهویه مطبوع

تهویه مهاجر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا