رپورتاژ آگهی

مقایسه و بررسی تخصصی میلگرد کارخانه‌های ابهر و نیشابور

این مقاله مخصوص افرادی است که پروژه‌های ساختمانی آن‌ها در غرب و شرق کشور قرار دارد و قصد تأمین میلگرد با قیمت مناسب برای پروژه خود را دارند. چراکه در آن میلگرد نیشابور و میلگرد ابهر که توسط دو کارخانه مشهور فولاد خراسان و سیادن ابهر تولید می‌شوند، به‌صورت تخصصی بررسی و با یکدیگر مقایسه شده است. همچنین در انتهای این مقاله روشی به شما معرفی شده که با استفاده از آن می‌توانید این میلگردها را به‌راحتی برای سایر نقاط کشور نیز تأمین کنید.

قیمت میلگرد ابهر درب کارخانه ارزان‌تر است یا قیمت میلگرد نیشابور؟

احتمالاً با هر فرد کارکشته‌ای که در حوزه خرید و فروش مقاطع فولادی مشورت کنید، به شما توصیه می‌کند که برای صرفه‌جویی در هزینه خرید مقاطع فولادی، از درب کارخانه یا بورس کالا خرید کنید. از آنجایی که خرید از این دو روش شبیه به یکدیگر است، در این بخش چالش‌های خرید از درب کارخانه را برای شما توضیح می‌دهیم.

قیمت میلگرد درب کارخانه از بازار آزاد پایین‌تر است؛ اما زمانی می‌توانید با خرید به این روش در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید که کارخانه مذکور، فاصله چندانی تا پروژه شما نداشته باشد. کارخانه فولاد خراسان که تولیدکننده میلگرد نیشابور است، در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و کارخانه سیادن ابهر نیز در نزدیکی شهر ابهر در استان زنجان واقع شده است. حداقل خرید میلگرد از درب هر دو کارخانه نیز 20 تن یا یک تریلی است و طبیعی است که اگر پروژه شما به طور مثال در استان‌های جنوبی کشور قرار داشته باشد، باید برای حمل بار میلگرد از این کارخانه‌ها تا درب پروژه، کرایه‌های میلیونی بپردازید که شاید با توجه به قیمت کلی بار، چندان به‌صرفه نباشد.

ادامه مطلب  طراحی داخلی خانه یا شرکت شما با پوشش دکوری میکروسمنت

چالش بعدی، برنامه زمان‌بندی ارسال است. ارسال بار بسیاری از کارخانه‌ها به‌روز نیست و این وضعیت در مورد برخی کارخانه‌های دولتی مثل فولاد خراسان بدتر است. تا جایی که در صورت خرید سبد میلگرد این کارخانه‌ها از بورس کالا، ممکن است بارتان را دو ماه بعد دریافت کنید. چالش سوم هم به تنوع و موجودی میلگرد در انبار کارخانه بر می‌گردد و ممکن است مطابق نقشه‌های سازه شما نباشد.

نصب میلگرد در آرماتور

تنوع کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد ابهر یا میلگرد نیشابور؟

تنوع میلگرد یک کارخانه تأثیر زیادی در انتخاب آن دارد، چراکه در هر پروژه‌ای که ساخت‌وساز به‌صورت اصولی انجام شود، از یک گرید یا سایز میلگرد یکسان استفاده نمی‌کنند. به عنوان مثال بخش‌هایی از سازه مثل اضلاع ستون بتنی به میلگردهای سایز بالا نیاز دارد و بخش‌های دیگر مثل مرکز ستون را می‌توان با استفاده از میلگردهای سبک و سایز پایین ساخت. در جدول زیر، تنوع سایز و گرید میلگرد ابهر و میلگرد نیشابور با یکدیگر مقایسه شده است. این نکته را در نظر بگیرید که گریدبندی ذکر شده در این جدول، بر اساس استاندارد روسی GOST انجام شده است و نه استاندارد ملی INSO 3132.

 

مقایسه انواع میلگرد نیشابور و میلگرد ابهر
ردیف نام کارخانه گریدهای میلگرد تولیدی سایز (میلی‌متر)
1 فولاد خراسان (نیشابور) A3 10 تا 32
2 سیادن ابهر A2 8 تا 12
A3 10 تا 28

آرماتور بندی با میلگرد

میلگرد نیشابور سنگین‌تر است یا میلگرد ابهر؟

وزن میلگرد یکی از شاخص‌هایی است که از آن برای تعیین کیفیت میلگرد استفاده می‌شود. البته سنگین بودن یک میلگرد می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالای آن باشد، اما تمام ماجرا این نیست. کیفیت یک میلگرد به روش تولید، استانداردهای مورد استفاده در ساخت، کیفیت مواد اولیه و … نیز بستگی دارد. ممکن است میلگردی بر اساس تمامی این فاکتورها باکیفیت قلمداد شود ولی وزن هر شاخه از آن، به بخش پایینی بازه وزنی جدول اشتال نزدیک باشد و از این منظر، سبک‌بار محسوب شود. در چنین شرایطی، نمی‌توان میلگرد مذکور را بی‌کیفیت دانست. جدول زیر، وزن سایزهای مختلف میلگرد A3 دو کارخانه ابهر و نیشابور را نشان می‌دهد و بر اساس آن، قیمت میلگرد ابهر در برخی از سایزها، نسبت به میلگرد نیشابور به‌صرفه‌تر است. چراکه در آن سایزها وزن کمتری دارد و در نتیجه تعداد شاخه‌های این میلگرد در یک بندیل و ظرفیت بار، بیشتر خواهد بود.

ادامه مطلب  منظور از نظافت نمای ساختمان و شیشه های نمای بیرونی چیست؟

 

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های نیشابور و سیادن ابهر
سایز میلگرد (mm) وزن یک شاخه میلگرد (Kg)
میلگرد ابهر میلگرد نیشابور جدول اشتال
10 7.5 7.3 7.4
12 10.5 10.5 10.7
14 14.5 14.6-14.2 14.6
16 18.5 19.2-18.8 18.9
18 23.5 24.4-24 24
20 29.5 29.4-29 29.7
22 35.5 36.4-36 35.6
25 45.5 47.5-46.8 46.2
28 58 58.5-57.8 58

میلگرد در ساختمان

کیفیت کدام میلگرد بالاتر است؟

همان‌طور که در بخش قبلی خواندید، کیفیت یک میلگرد به مؤلفه‌های متعددی بستگی دارد. هر دو کارخانه فولاد خراسان و سیادن ابهر (عتیق آذر سهند) میلگردهای خود را بر اساس استاندارد ملی INSO 3132 تولید می‌کنند و محصولات آن‌ها از نظر وزنی مشابه یکدیگر است. برگ برنده میلگرد نیشابور، تولید آن با استفاده فرایند ترمکس است که میزان شکنندگی این میلگرد را کاهش می‌دهد. همچنین کارخانه فولاد خراسان مواد اولیه مورد نیازش را خود تأمین می‌کند که این موضوع، منجر به کمتر شدن قیمت میلگرد نیشابور در مقایسه با رقبا شده است. لازم به ذکر است که میلگرد نیشابور، به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

برگ برنده میلگرد ابهر، تولید آن هم به‌صورت شاخه و هم به‌صورت کلاف است. خاموت سازی با استفاده از میلگرد کلاف بهتر انجام می‌شود و میلگرد کلاف سایز 5.5 و 6.5 میلی‌متر ابهر، می‌تواند برای این کار مناسب باشد.

 

چگونه می‌توانید میلگرد نیشابور و میلگرد ابهر اصل را تشخیص دهید؟

برای تشخیص اصالت هر دو میلگرد نیشابور و ابهر، کافی است به علائم اختصاری حک‌شده روی بدنه آن‌ها دقت کنید. این علائم روی بدنه میلگرد تمامی کارخانه‌ها وجود دارند و معمولاً حروف اولیه آن‌ها، نشان‌دهنده نام کارخانه سازنده است. سایر حروف، به روش تولید و گرید میلگرد بر اساس استاندارد ملی اختصاص دارند.

ادامه مطلب  پیچ رولپلاک سنگ نما برای جلوگیری از خطرات جانی و مالی

برای تشخیص اصالت میلگرد کارخانه‌های فولاد خراسان و سیادن ابهر، به این علائم دقت کنید:

 

  • علامت KSC CO برای تشخیص اصالت میلگرد نیشابور
  • علامت SIADDEN برای تشخیص اصالت میلگرد ابهر

 

 

برای خرید میلگرد ابهر و میلگرد نیشابور اصل، می‌توانید به سایت آسرون (آدرس زیر) مراجعه کنید:

https://www.asroon.ir

 

قیمت میلگرد این دو کارخانه در آسرون مشابه قیمت درب کارخانه عرضه می‌شود و کارشناسان فروش این سایت می‌توانند میلگرد ابهر و نیشابور را هم از درب کارخانه و هم از انبارهای آسرون برای شما تأمین کنند که با توجه به قرار داشتن انبارهای این سایت در مرکز کشور، ارسال میلگرد از آن‌ها برای بیشتر نقاط کشور مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. همچنین کیفیت کلیه میلگردهای ارسالی از این سایت توسط واحد کنترل کیفیت آسرون تضمین می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا