رپورتاژ آگهی

بزرگترین سازه آجری جهان کدام است؟

آجر یکی از قدیمی ترین انواع مصالح در ساخت و ساز به شمار می آید که پیشینه آن به سده های بسیار دور برمی گردد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بزرگترین سازه آجری جهان که در گنبد کاووس استان گلستان قرار دارد. این سازه مرتفع 72 متری آجری در سال 375 هجری قمری ساخته شده است. اما سوال این است چرا برج قابوس را بزرگترین سازه آجری جهان می دانند؟ پاسخ به این سوال را در این مقاله به طور کامل خواهیم گفت.

بزرگترین سازه آجری جهان

سازه های آجری زیادی در جهان وجود دارد که اگر بخواهید آن را از حیث قدمت بررسی کنید می بینید لیست بلند بالایی خواهد شد. انواع آجر نما طی ادوار مختلف با پیشرفت زندگی انسان ها مورد استفاده قرار گرفته است. به طوری که امروزه بسیاری از ساختمان ها با الگوگیری از سازه های قدیمی طراحی و معماری کلاسیک و حتی مدرن را بر پایه استفاده از انواع آجر می سازند.

در لیست جهانی سازه های آجری که نام بزرگترین سازه آجری جهان را برجی بلند به نام برج قابوس به خود اختصاص داده است. برجی به ارتفاع 72 متر که در استان گلستان و در کشور ایران قرار دارد. به جز برج قابوس سازه های آجری دیگری نیز مانند 33 پل در ایران وجود دارد که از جنس آجر است. در کشورهای دیگر نیز ساختمان های مرتفع و پل های زیادی از جنس آجر ساخته شده و قدمت زیادی دارد. اما آنچه برج قابوس را به بزرگترین سازه آجری جهان تبدیل کرده قدمت، ابعاد و ویژگی های منحصر به فرد آن است.

امروزه بسیاری از کسانی که طرفدار استفاده از آجر برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان هستند از این متریال به دلیل مزایای زیادی که دارد، استفاده می کنند. آجر انگلیسی یا هر آجر دیگری بر اساس فرایند تولید و روش هایی که برای رنگ آمیزی آن به کار می رود برای بخش های مختلف ساختمان استفاده می کنند تا علاوه بر زیبایی، دوام و استحکام ساختمان را نیز افزایش دهند.

ادامه مطلب  10 نکته طلایی برای خرید درب ضد سرقت لوکس

در صورتی که قصد خرید آجر را دارید می توانید از طریق شرکت پیشگامان آژمان تدبیر تولیدکننده و عرضه کننده انواع آجر در کشور اقدام کنید. در این راستا برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز استعلام قیمت با کارشناسان اصفهان آجر، برند تجاری پیشگامان آژمان تدبیر تماس بگیرید.

برج گنبد قابوس

تاریخچه و معرفی سازه برج قابوس

برج قابوس که ثبت جهانی یونسکو هم شده است در واقع مقبره قابوس ابن وشمگیر است که یکی از پادشاهان ایرانی آل زیار بوده و در سال 375 هجری بنا نهاده شد. این برج در شهر گنبد کاووس  قرار دارد.

این برج در سال 1310 ثبت ملی شده تا این بنای باستانی و قدیمی به الگویی از سبک معماری ایرانی تبدیل شود. برج قابوس به عنوان معروف ترین اثر مهندسی تاریخ بشر نامیده شده و در زمره میراث جهانی یونسکو نیز می باشد. علیرغم حمله مغول ها به ایران این اثر تاریخی آسیب جدی ندید و می توان آن را میراث ماندگار این شهر پس از حمله مغول ها دانست.

بررسی معماری سازه آجری برج قابوس

این سازه از منظر معماری از سه جهت قابل بررسی است.   بر اساس بررسی های صورت گرفته سبک معماری به کار رفته در برج قابوس به سبک رازی است. امروزه این سبک معماری را ایرانی- اسلامی می نامند. در بدنه این سازه نوشته های مختلفی حک شده که گفته می شود برای حفاظت بیشتر از بدنه و گنبد آن دهه پنجاه مرمتگرانی از کشور ایتالیا از لایه ای محافظتی استفاده کرده اند که از جنس پارچه، فوم و یونولیت می باشد. طی سال های اخیر این لایه ها حذف و پاکسازی شده تا نمای آجری این سازه بیش از پیش خودنمایی کند.

ادامه مطلب  راهنمایی خرید بهترین چراغ خیابانی

برج قابوس؛ بزرگترین سازه آجری جهان

پی و بدنه برج: پی ریزی این برج که 72 متر ارتفاع دارد، 15 متر از سطح زمین است. برای پی و بدنه نیز از آجر زرد استفاده شده چرا که در گذشته تنوع رنگی برای آجر وجود نداشته است.

گنبد: گنبد این برج دارای 10 دندانه است که از پایین برج تا ارتفاعات آن ادامه دارد. این ترک ها به فاصله 1.34 متر جانمایی شده است. قطر گنبد 9.7 متر در حالی که قطر سازه در بخش های پایینی 17.6 متر می باشد. ورودی گنبد در بخش جنوبی جانمایی شده و سر در آن از مقرنس های شکیل  و دو ردیف کتیبه استفاده شده است.

گنبد برج قابوس مخروطی با 18 متر ارتفاع است. جنس گنبد نیز از آجر همرنگ بدنه بوده و شیب تندی برای آن در نظر گرفته شده است. همین موضوع مانع از نشستن پرندگان و آسیب به گنبد می شود.

مصالح به کار رفته: در ساخت این برج انواعی از آجر از جمله آجر قرمز ساییده شده، آجر زرد و آجر کفشکی است که در گذشته به صورت سنتی و دستی تولید می شد.

بسیاری از ساختمان های قدیمی و تاریخی امروزه نیز الگوی معماری سنتی و حتی مدرن است از همین رو  خرید آجر همواره طرفداران زیادی دارد. استحکام زیاد، دوام و ماندگاری بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، همچنین سازگاری آن با محیط زیست از مهمترین دلایلی است که همچنان آجر برای بسیاری محبوب است.

اگر بخواهید بنای ساختمان را از جنس آجر بسازید آجر لفتون از گزینه های مناسبی است که می توانید خریداری کنید. آجری سبک و با دوام مناسب نمای ساختمان، از آجر شاموتی و انواع دیگر آجر نیز می توانید بسته به میزان بودجه یا سلیقه خود نیز برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان استفاده کنید.

به شما پیشنهاد می شود با زیباترین نماهای آجری دنیا هم آشنا شوید که خالی از لطف نیست.

ادامه مطلب  چگونه به دکوراسیون آشپزخانه نظم ببخشیم؟

بررسی معماری سازه آجری برج قابوس

جمع بندی

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد برای سبک های مختلف معماری اعم از کلاسیک، سنتی، مدرن و تلفیقی همواره مورد توجه انسان ها با همه فرهنگ ها و در همه کشورها بوده است. در این مقاله شما را با برج قابوس به عنوان بزرگترین سازه آجری جهان آشنا کردیم.

سازه ای که با گذشت صدها سال همچنان زیبایی بصری و استحکام خود را حفظ کرده  است. این برج که در واقع آرامگاه یکی از پادشاهان ایرانی است امروزه با این قدمت تاریخی همچنان پابرجاست و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان برای بازدید آن به ایران سفر می کنند. برجی به ارتفاع 72 متر و 15 متر پی ریزی از سطح زمین است و طراحی گنبد آجری و مخروطی آن به شکلی است که پرندگان و آسیب های جوی نتواند آن را مخدوش کند.

برج قابوس  که امروزه به عنوان بلندترین و شاید قدیمی ترین سازه آجری جهان باشد، پس از گذشت صدها سال همچنان پابرجا و سالم مانده، نشان دهنده کیفیت، دوام و ماندگاری آجر است.

دوام و زیبایی که نه تنها در بسیاری از ساختمان های قدیمی می توان مشاهده کرد، هویت بصری نیز برای آن ایجاد می کند. رنگ طبیعی آجر احساس سرزندگی و پویایی را به مخاطب القا و همه این ها در کنار هم احساس رضایت و خوشایندی را ایجاد می کند.

شما می توانید از انواع آجر مثل آجر نسوز  برای بخش های مختلف ساختمان مثل دیوار پذیرایی، اتاق خواب یا حتی سرویس بهداشتی استفاده کنید. به طور مثال اگر بخواهید سازه مورد نظر شما شکل سنتی و کلاسیک داشته باشد می توانید از  آجر شیل قرمز یا قهوه ای استفاده کنید. علاوه بر این آجرهای خاکستری و مشکی نیز می توانند علاوه بر زیبایی که آجر دارد معماری مدرن برای ساختمان شما ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا